تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

عوارض خطرناک نخوردن میوه و سبزی برای سلامتی شما

image عوارض خطرناک نخوردن میوه و سبزی برای سلامتی شما

می تواند سبب مشکلاتی در هضم شود

بدون میوه ها و سبزیجات این امکان وجود دارد که در معرض یبوست، خونریزی و یا دیورتیکولوز قرار گیرید. دکتر مور در این باره می گوید: میوه ها و سبزیجات محتوی سلولز هستند که باعث افزایش وزن مدفوع می شود و زمان خروج آن را کاهش می دهد.

وی ادامه می دهد: همچنین می تواند در برطرف کردن یبوست موثر باشد و در وضعیت عضلات و عدم ابتلا به دیورتیکولوز نیز نقش داشته باشد. باعث کاهش فشار به روده زیرین نیز می شود و از تورم رگ های روده و خونریزی نیز جلوگیری به عمل می آورد.

در مطالعه علمی انجام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه هارواد نشان داده که رژیم های غذایی ای که محتوی مقادیر فراوانی فیبر یعنی سبزیجات و میوه ها هستند خطر ابتلا به بیماری دیورتیکولوز را کاهش می دهند.

تکفارس آی آر

ممکن است اضافه وزن پیدا کنید

به احتمال فراوان اگر در رژیم غذایی خود سبزیجات و میوه کمی مصرف میکنید احتمالا بیشتر غذاهایی با کالری های کمتر و چربی بیشتری مصرف میکنید.

در مطالعه انجام شده در مرکز تحقیقی آلبرت انشتین یکی از دلایل چاقی بزرگسالان در آمریکا را به دلیل مصرف ناکافی سبزیجات و میوه دانسته است.

دکتر مور می گوید: معمولا مصرف غذاهایی با میزان کمتر میوه و سبزیجات سبب افزایش وزن و چاقی می شود. بنابراین با مصرف این مواد کالری و چربی های اشباع شده کمتری را نیز دریافت خواهید کرد.

در خطر بیشتر ابتلا به دیابت قرار خواهید گرفت

www.takfars.ir

از آنجایی که افزایش وزن و ابتلا به دیابت در ارتباط تنگاتنگی با هم قرار دارند به همین دلیل نیز، مصرف میوه و سبزیجات بیشتر می تواند این خطر را کاهش دهد.

دکتر مور در این باره می گوید: از آنجایی که چاقی و اضافه وزن یکی از ریسک فاکتورهای ابتلا به دیابت نوع دوم است، باید مصرف سبزیجات و میوه در رژیم غذایی افراد افزایش پیدا کند.

در مطالعه علمی که در دانشگاه Tulane انجام پذیرفت نشان داده شد، مصرف سبزیجات سبز رنگ و میوه ها می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

مور می افزاید: در میان بیماران مبتلا به دیابت هم مصرف نان، برنج، پاستا و فرآورده های غذایی فرآوری شده می تواند باعث افزایش قند خون شود. جایگزینی این مواد با سبزیجات سبزرنگی چون بروکلی، گل کلم، گوجه فرنگی، بادمجان و تمامی میوه ها و سبزیجات دیگر می تواند باعث تنظیم سطح قند خون شود.

امکان دارد که فشارخون افزایش پیدا کند

در رژیم غذایی ای که در آن مقادیر فراوان سدیم و میوه و سبزیجات کمتری وجود دارد می تواند به افزایش فشارخون بیانجامد. در رژیم غذایی ای که به DASH معروف و برای کاهش میزان فشارخون توصیه می شود، بیشتر مواد غذایی مصرفی را سبزیجات و میوه ها تشکیل می دهند.

در ارتباط با رژیم فوق الذکر می توانید مقاله از دیدگاه متخصصان تغذیه بهترین رژیم غذایی حال حاضر جهان که به سلامت آسیبی نمی رساند چیست؟ را نیز مطالعه بفرمایید.

مور می افزاید: با این رژیم، میزان موادی چون منیزیم، پتاسیم و کلسیم افزایش و میزان سدیم نیز کاهش می یابد که نقش موثری در کاهش میزان فشارخون دارد.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی افزایش می یابد

کنترل فشارخون می تواند از خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته جلوگیری به عمل آورد.

تک فارس

در مطالعه گسترده انجام شده در دانشگاه هارواد نشان داده شده که افرادی که در رژیم غذایی آنها میزان بیشتری میوه و سبزیجات وجود دارد تا ۳۰ درصد کمتر به بیماری های قلبی و سکته مبتلا می شوند.

دکتر مور می گوید: از آنجا که در میوه ها و سبزیجات کلسترول وجود ندارد می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

ممکن است در معرض افسردگی قرار گیرید

تحقیقات ابتدایی در این زمینه در حال انجام است تا رابطه میان رژیم غذایی و افسردگی در آن مورد مطالعه قرار گیرد.

در مطالعه گسترده ای که در این زمینه در اسپانیا انجام پذیرفته نشان داده شده، رژیم های غذایی محتوی میوه و سبزیجات میتوانند وضعیت افسردگی را بهبود بخشد.

اگرچه هنوز دلیل اصلی این ارتباط به طور کامل یافته نشده اما نقش اسید پانتوتنیک و ویتامین ب ۶ موجود در میوه ها و سبزیجات میتوانند بسیار موثر باشد.

برای اینکه بتوانید خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهید، بهتر است از نوشیدنی های محتوی سبزیجات و میوه های طبیعی، سوپ و سالادهای میوه و سس های محتوی پوره سیب زمینی استفاده کنید.

اگرچه مکمل های دارویی میتوانند موثر واقع شوند با این حال، نمیتوانند به اندازه مصرف خود میوه ها و سبزیجات موثر باشند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر