تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

علت خستگی همیشگی و راه های غلبه بر آن

image علت خستگی همیشگی و راه های غلبه بر آن

خستگی دائم میتواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ موارد زیر را بررسی کنید و به دنبال یک یا چند نشانه مرتبط با خودتان باشید:

کمبود خواب

همه ما می دانیم که کمبود خواب موجب خستگی می شود، اما آیا می دانستید که بسیاری از مردم حتی نمی دانند که کمبود خواب دارند و هرشب به میزان کافی نمی خوابند؟

به طور متوسط بزرگسالان بین ۱۸ تا ۶۰ ساله اگر بخواهند از سلامت مطلوبی برخوردار باشند باید هرشب حداقل ۷ ساعت بخوابند. متاسفانه از هر سه نفر، فقط یک نفر به این اصل پایبند بوده و به اندازه کافی می خوابد.

تکفارس آی آر

کمبود خواب نه تنها باعث خستگی شما می شود، بلکه شما را در معرض خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها، از جمله دیابت قرار می دهد.

رژیم غذایی ناسالم:

رژیم غذایی یکی از عوامل موثر در بروز خستگی در انسان است. یک رژیم غذایی ناسالم که شامل مواد مغذی نیست، تا حد زیادی باعث خستگی شما می شود.

بدن شما برای تنظیم انتقال دهنده های عصبی که باعث تنظیم خواب می شوند، به انواع مختلفی ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. بنابراین حتما میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی روزانه تان قرار دهید. مواد قندی مانند شکلات و آب نبات انرژی کمتری دارند اما برای زمانی که قند شما افت میکند، مفید هستند، چرا که افت قند موجب خستگی شما خواهد شد.

بهترین زمان برای خوردن غذا و تنقلات سالم در فواصل منظم در طول روز است، چرا که سطح انرژی پایدار بدن را افزایش می دهد.

www.takfars.ir

بهتر است مقدار کافئین مصرفی خود را تا حد ممکن کاهش دهید، چرا که الگوهای طبیعی خواب را مختل میکنند. قبل از رفتن به رختخواب از نوشیدن چای و قهوه و سایر مواد کافئین دار خودداری کنید.

مصرف آب کم، یکی دیگر از علل بروز خستگی های مداوم است. حدود ۷۵ درصد از بدن انسان را آب تشکیل می دهد، از این روکم آبی بدن می تواند خیلی زود انسان را خسته کند.

نشستن زیاد و بی تحرکی:

ممکن است فکر کنید که تحرک نداشتن انرژی شما را حفظ میکند، اما این یک تصور اشتباه است، جنبش و حرکت یک راه عالی برای جلوگیری از خستگی است.

منظور ما از تحرک ساعت ها کار بی وقفه نیست. تحقیقات نشان می دهد که فقط یک تمرین ۲۰ دقیقه ای اثر تقویت کنندگی انرژی بالایی دارد. مطالعات حاکی از آن است که افرادی که بیشتر وقت خود را در روز صرف نشستن و بی تحرکی میکنند در شب خواب کمتری دارند.

ورزش منظم کیفیت خواب را بهبود می بخشد و مدت زمان خواب عمیق را افزایش می دهد. هدف حداقل ۱۵۰ دقیقه خواب در هفته است. در حالت ایده آل شما باید هر روز ورزش کنید. ورزش نکردن می تواند در آخرشب بدن را تحریک کرده و موجب شود سخت تر بخوابید.

زندگی پر استرس:

همه ما زمانی در برابر شرایط استرس زای زندگی قرار می گیریم. شما ممکن است گاهی تحت فشار زیاد کاری قرار بگیرید، مسائل خانوادگی اتفاق افتد و یا نگران شرایط مادی شوید. استرس می تواند الگوهای خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد و موجب مختل شدن خواب شما شود.

بیش تر از ۴۰ درصد از بزرگسالان گزارش داده اند که در طول دوره پر استرس و پرتنش زندگی شان کم خوابی را تجربه کرده اند. استرس موجب ترشح آدرنالین در بدن می شود و این فرآیند باعث بروز مشکلات کم خوابی و اختلال خواب می شود.

سندرم خستگی مزمن (CFS):

تک فارس

CFS همچنین به انسفالومیلیت (ME) نیزشناخته شده است، این بیماری حالتی است که شما احساس خستگی زیاد میکنید و این خستگی مانع فعالیت‌های معمول روزمره شما می ‌شود. برای این بیماری علائم دیگری مانند درد مفاصل، درد عضلات و مشکلات دستگاه گوارش نیز وجود دارد اما احساس خستگی شدید شاخص ترین نشانه این بیماری است.

چگونه احساس خستگی را متوقف کنیم و انرژی بگیریم؟

در این قسمت به ۵ روش اثبات شده برای مقابله با خستگی شما می پردازیم این روش ها به شما کمک خواهد کرد که بهتر بخوابید و با انرژی بیشتری از خواب بیدار شوید.

مقابله با استرس

همه افراد در زندگی خود با استرس سر و کار دارند، اما اینکه نسبت به این استرس چه واکنشی نشان دهید موضوع بسیار مهمی است. اگر متوجه شدید که به طور مداوم استرس دارید، زمان آن رسیده که تلاش خود را برای انجام کاری در این باره انجام دهید. راه های زیادی وجود دارد که می توانید این کار را انجام دهید، اما اگر استرس و تنش شما ثابت باشد، عادت های تنش زای شما نیز باید ثابت باشد.

یک گیاه بخرید: محققان دریافته اند که بودن در اطراف گیاهان می‌تواند باعث آرامش شما شود. یک مطالعه در دانشگاه ایالتی واشنگتن نشان داد که گروهی از مردم که وارد یک اتاق پر از گیاهان شده بودند، افت چهار واحدی در فشارخون خود داشتند. به طور کلی بودن در طبیعت اثر آرامش بخش بر روی مغز ما دارد. بنابراین حتی یک استراحت برای نشستن در پارک و یا کنار یک درخت می‌تواند سطوح استرس شما را کاهش دهد.

بخندید: بعد از یک خنده از ته دل احساس بهتری خواهید داشت خنده، پاسخ استرس بدن شما را فعال می ‌کند، سپس به سرعت آن را سرد می‌ کند و باعث می ‌شود احساس آرامش کنید. وقت خود را صرف تماشای کلیپ های ویدئویی خنده دار و کمدی های مورد علاقه خود کنید و یا به دوستی که همیشه شما را می خنداند و به شما انرژی می دهد زنگ بزنید. قطعا خنده بهترین درمان است.

غذاهای سالم تر بخورید.

غذاهایی که ما می ‌خوریم (و نمی خوریم) تاثیر زیادی بر سلامت ما دارند. وقتی نوبت به الگوهای خواب ما می‌ رسد، غذا بر ریتم شبانه ‌روزی ما، چرخه ۲۴ ساعته که بدن ما هر روز دنبال می‌ کند، تاثیر می‌ گذارد. پس مهم است که ببینیم چه چیزی درون بدن ما قرار دارد.

شما می ‌توانید به راحتی با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی خود بهتر بخوابید:

T A K F A R S

بادام زمینی بخورید: اگر به سختی می ‌خوابید و یا در خوابیدنتان اختلالی وجود دارد، بادام‌ زمینی یا کره بادام‌ زمینی طبیعی بخورید. بادام ‌زمینی یک منبع غنی نیاسین است که به افزایش انتشار سروتونین ( که ما را خواب ‌آلود می‌ کند ) کمک می‌ کند.

شکلات تلخ را امتحان کنید: شکلات تلخ به آرام کردن بدن و ذهن شما کمک می‌ کند. دقت کنید که به شکلات تلخ پایبند باشید چون شکلات شیری حاوی تیروزین است که به دوپامین تبدیل می ‌شود و به عنوان یک محرک عمل می‌ کند.

کمی آفتاب بگیرید.

تنها ۱۵ دقیقه ماندن در زیر آفتاب میزان ویتامین دی بدن شما را افزایش می ‌دهد که همراه با ویتامین B مسئول مبارزه با خستگی است. یک نشانه مشترک از کمبود ویتامین D احساس خستگی و استرس است. بیرون بروید، در زیر نور خورشید از لحظات‌تان لذت ببرید.

چرت زدن در طول روز را فراموش نکنید.

چرت زدن مزایای متعددی از جمله ارتقای آگاهی، یادگیری، حافظه و عملکرد دارد. فقط دقت کنید که ما از چرت حرف می زنیم یعنی یک خواب کوتاه. زمان چرت خود را طوری تنظیم کنید که بیش از ۲۰ دقیقه طول نکشد.

استفاده از تلفن همراه قبل از خواب ممنوع.

به گفته Ofcom، حدود نیمی از مردم تلفن های خود را به عنوان ساعت زنگ دار استفاده میکنند. متخصصان نگران هستند که استفاده از تلفن ‌ها و دیگر وسایل الکترونیکی پیش از خوابیدن باعث بروز مشکلاتی در خواب ما شود. تحقیقات نشان داده‌ اند که نور ساطع شده از وسایل الکترونیکی و گوشی ‌های هوشمند به طور جدی الگوهای خواب ما را مختل میکنند.

بهتر است قبل از اینکه به خواب بروید ، یک کتاب بخوانید یا فقط به یک موسیقی آرامش ‌بخش گوش دهید.

اگر شما پی برده اید که استرس بر کیفیت زندگی تان تاثیر می ‌گذارد، قطعا زمان تجدید نظر در مورد عادت‌ های شما فرا رسیده است.

تک فارس www.takfars.ir

از نحوه واکنش به مسائل استرس زا آگاه باشید و عادت‌ هایی را ایجاد کنید که چشم اندازهای منفی شما را تغییر دهند و فشار فیزیکی را در بدن شما تغییر دهند.

ورزش کردن و خوردن غذاهای سالم انرژی بیشتری ایجاد می ‌کند و مکانیسم‌ های استرس شما را افزایش می‌ دهد. تصمیم بگیرید که امروز تغییراتی را به وجود بیاورید و بهترین خدماتی را که می‌ توانید برای بهبود تندرستی خود انجام دهید و احساس خستگی تمام وقت را متوقف کنید، به خودتان بدهید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر