تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

شوهرم خیلی به من طعنه و کنایه می زند

image شوهرم خیلی به من طعنه و کنایه می زند

قهر! متلک! تلافی! و … تبادل هایی مخرب برای یک رابطه صمیمانه است.وجود اختلاف در زندگی زناشویی به خاطر تفاوت های زن و مرد، اختلافات فرهنگی، بزرگ شدن در دو محیط متفاوت و … امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است. اما آن چه که این اختلافات را به فضایی برای حل تعارضات، رشد و پختگی رابطه و درک و تفاهم تبدیل میکند یا فضایی برای ابراز پرخاشگری و متشنج کردن اوضاع، به نحوه واکنش ما به این اختلافات و روش هایی که برای حل آن در نظر می گیریم بستگی دارد. دعوا با صدای خیلی بلند به رابطه صدمه نمی زند بلکه هنگام دعوا؛ سرزنش، تحقیر و تمسخر، حالت های بدنی خصمانه، دست های گره کرده و حالت چهره است که به رابطه صدمه می زند.

هر بار بعد از چنین دعواهایی احساس میکنید، بیشتر از طرف مقابل دور شده اید و بیشتر احساس آزردگی و ناامیدی میکنید. ارتباط تحقیرآمیز،عزت نفس همسران را متزلزل میکند و حل مسئله دوجانبه را غیرممکن می سازد. از طرف دیگر ارتباط شفاف از عزت نفس محافظت و فضای مناسبی را برای حل مشکلات فراهم میکند. ارتباط شفاف به معنای این است که ما مسئولیت عواقب گفته های خود را بپذیریم.

راهکارهای ارتباط شفاف

۱- از به کار بردن کلمات و اصطلاحات قضاوتی اجتناب کنید: کلماتی مثل «بی فکر» و «خودخواه» کلمات و اصطلاحات قضاوتی هستند که به حس ارزش فرد حمله می برند.

تکفارس آی آر

۲- از برچسب های کلی اجتناب کنید: با برچسب زدن به شخصیت همسرتان حمله میکنید. پیامد این پیام ها از بین رفتن حس اعتماد و صمیمیت است.

۳- از پیام های سرزنشگر و اتهامی خودداری کنید: مضمون این پیام ها چنین است «من احساس ناراحتی می کنم و تو مسبب آن هستی»، «تو بد هستی و در انجام رفتار موردنظر دچار اشتباه شدی».

۴- از بیان سوابق گذشته اجتناب کنید: درباره موضوعات فعلی صحبت کنید. پیام این جملات این است که «تو آدم بدی هستی، تو همیشه همین گونه بوده ای و هیچ تغییری نکرده ای» رجوع به گذشته به جای اینکه منبعی برای روشن ساختن باشد، عاملی خواهد شد که رابطه شما را بیشتر تخریب میکند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر