تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهکارهای مفید برای درمان تاول پا

بهتر است اجازه دهید که تاول خودش بهبود پیدا کند، اما می توان برای تاول های بسیار دردناک ایجاد شده با استفاده از ابزار و روش های بهداشتی اصولی با یک برش یا حفره کوچک آب جمع شده در زیر پوست را خارج کرد. در صورت مشاهده ی هرگونه مشکلی مانند تاول هایی که از بین نمی روند، ایجاد چرک، قرمزی یا رگه های قرمز رنگ، دردناک شدن یا بروز تب، باید برای بررسی به پزشک مراجعه کرد.

بخش اول: کاهش درد و ناراحتی های حاصل از تاول

تاول را بپوشانید.

image راهکارهای مفید برای درمان تاول پا

سطح تاول های پا جهت کاهش تحریک و خطر بروز عفونت بهتر است که پوشانده یا پانسمان شوند. تاول را با توجه به اندازه، به وسیله ی یک بانداژ نرم مانند “پد یا رول گاز” یا یک چسب زخم که شل بسته شده باشد بپوشانید. اگر تاول خیلی دردناک باشد بری جلوگیری از ایجاد فشار، بانداژ مورد استفاده را به صورت دونات به شکلی که در وسط آن به اندازه ی تاول حفره ای ایجاد شده باشد بریده و در اطراف تاول قرار دهید (می توانید برای این منظور از داروخانه “پانسمان فوم” تهیه کنید).

تکفارس آی آر

پانسمان می بایست هر روز عوض شود. به یاد داشته باشید که همیشه پیش از تماس با وسایل پانسمان و سطح اطراف تاول، حتما دستان خود را به خوبی بشویید.

از پماد آنتی بیوتیک یا وازلین استفاده کنید.

image راهکارهای مفید برای درمان تاول پا

پماد آنتی بیوتیک کمک میکند که از عفونت در یک تاول جلوگیری شود. می توانید این پماد را از داروخانه تهیه کنید و با توجه به دستور عمل استفاده کنید. مخصوصا پیش از پوشیدن جوراب و کفش. همچنین می توان از وازلین به تنهایی استفاده کرد.

برای کاهش اصطکاک از پودر یا کرم استفاده کنید.

www.takfars.ir

image راهکارهای مفید برای درمان تاول پا

اصطکاک می تواند وضعیت تاول را بدتر کند و درد را افزایش دهد. به منظور کاهش اصطکاک در ناحیه ی تاول پا، پودر مخصوص برای پا را از داروخانه تهیه کنید و پیش از پوشیدن درون جوراب بریزید تا درد را کاهش دهد.

هرنوع پودری برای همه سودمند نخواهد بود ممکن است پودر مورد استفاده باعث تحریک یا سوزش تاول شود که در چنین شرایطی استفاده از آن را متوقف کنید.

تا زمان وجود تاول، از پا ها مراقبت کنید.

در هنگام بهبود و درمان تاول، مراقبت بیشتری از پا ها برای راحتی هرچه بیشتر به عمل بیاورید. یک جفت جوراب اضافه بپوشید و یک کفش راحتی که به پا فشار وارد نکند بپوشید.

همچنین در هنگام بهبود تاول، تا جای امکان بر روی پا ها نایستید.

جوراب های خود را ۲ بار در روز عوض کنید و به جای جوراب های پلی استر و ساخته شده از الیاف مصنوعی از جوراب های نخی لطیف استفاده کنید.

تاول را از بروز عفونت حفظ کنید.

image راهکارهای مفید برای درمان تاول پا

مگر در مواقعی که تاول بسیار دردناک نشده است، بهترین کار این است که اقدام به تخلیه ی آب جمع نشده در زیر پوست نکنید. عدم رعایت این مسئله می تواند باعث بروز عفونت شود. اجازه دهید که تاول خودش به خودی خود پوست اندازی کند. از لمس کردن یا تحریک تاول خودداری کنید تا از ترکیدن نا به هنگام آن جلوگیری شود.

تک فارس

اگر مجبورید که بر روی تاول راه بروید حتما از چسب پانسمان “پد دار” یا “ضد تاول” موجود در داروخانه ها استفاده کنید.

بخش دوم: خارج کردن آب جمع شده تاول در زیر پوست

دستان خود را بشویید.

در موارد بسیار خاص که تاول بسیار دردناک شده است، می توانید تاول را خودتان با ایجاد حفره باز کنید. بهتر است تنها در مواقعی که درد تاول قابل تحمل نیست اقدام به انجام این کار کنید. پیش از انجام این کار اما باید دستان خود را کاملا به خوبی با استفاده از آب و صابون ضد باکتری بشویید. هیچگاه نباید تاول را با دست های کثیف لمس کرد.

تاول را تمیز کنید.

image راهکارهای مفید برای درمان تاول پا

پیش از باز کردن تاول، ناحیه ی اطراف آن را با آب بشویید. استفاده از الکل، پراکسید هیدروژن یا ید موجب کند شدن روند بهبودی می شود.

سوزن را استریل کنید.

برای ایجاد حفره از سوزن خیاطی استفاده می کنیم اما این سوزن باید پیش از استفاده استریل و عاری از میکروب شود تا از بروز عفونت جلوگیری شود. سوزن را با استفاده از الکل مالشی قابل تهیه از داروخانه، پاک کنید. برای این کار می توانید یک تکه پنبه یا یک گوش پاک کن تمیز را به الکل آغشته کنید یا از پد الکلی یکبار مصرف برای این منظور استفاده کنید.

به عنوان یک روش جایگزین برای استریل کردن سوزن، می توانید سوزن را روی شعله قرار دهید تا نوک آن سرخ شود. از یک ابزار مناسب مانند یک انبر برای گرفتن سوزن بر روی شله استفاده کنید، زیرا سوزن بسیار داغ خواهد شد.

T A K F A R S

سطح تاول را سوراخ کنید.

image راهکارهای مفید برای درمان تاول پا

سوزن را بگیرید و با ملایمت هرچه تمام تر وارد تاول کنید. چندین بار در نزدیکی لبه ی تاول سوراخ ایجاد کنید. اجازه دهید تا مایع جمع شده در زیر پوست به صورت طبیعی خارج شود و آن بخش از پوست که تاول را در برگرفته، در خود جمع شود.

مقداری پماد بمالید.

image راهکارهای مفید برای درمان تاول پا

زمانی که مایع کاملا از تاول خارج شد، بر روی آن پماد بمالید. برای این منظور می توانید از وازلین استفاده کنید. از یک گوش پاک کن تمیز برای مالیدن پماد بر روی تاول استفاده کنید.

بعضی از پماد ها ممکن است باعث تحریک تاول شوند. در صورت مشاهده ی هرگونه علائم التهاب، استفاده از آن پماد را متوقف کنید.

روی تاول را بپوشانید.

image راهکارهای مفید برای درمان تاول پا

با توجه به اندازه تاول، یک تکه بانداژ گاز پانسمان کنید یا از چسب زخم استفاده کنید. این کار در حین بهبودی از بروز عفونت محافظت میکند. پانسمان را ۲ بار در روز عوض کنید.و در هر بار مقداری پماد جدید اضافه کنید.

تک فارس www.takfars.ir

به یاد داشته باشید که پیش از لمس کردن تاول، دستان خود را بشویید.

بخش سوم: استفاده از مراقبت های پزشکی

در صورت مشاهده ی هرگونه مشکل، به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر تاول ها به خودی خود بهبود پیدا میکنند. با این وجود، بروز مشکلات احتمالی مراجعه به پزشک را ضروری میکند. اگر هر یک از مشکلات آورده شده در لیست زیر را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید:

یک تاول دردناک، سرخ رنگ یا یک تاول با رگه های سرخ.

چرک زرد یا سبز رنگ.

تاول هایی که مدام تکرار می شوند.

تب

داشتن دیابت، بیماری های قلبی، اختلالات خود ایمنی، HIV یا بودن تحت درمان شیمی تراپی می تواند وضعیت تاول را به سرعت وخیم تر کند و باعث سپسیس(عفونت خون) یا سلولیت (عفونت بافت پوست) شود.

تشخیص بیماری های مرتبط.

تکفارس

بسیاری از تاول های پا خوش خیم هستند. با این وجود، بعضی از تاول ها ممکن است به دلیل برخی بیماری ها مانند آبله مرغان ایجاد شوند و می بایست به شیوه ای متفاوت آنها را درمان کرد. با توجه به دیگر علائم، پزشک شما ممکن است پیش از رسیدگی به وضعیت تاول ها آزمایش هایی انجام دهد تا بیماری های مرتبط احتمالی را تشخیص دهد. اگر تاول ایجاد شده به دلیل یک بیماری مرتبط ایجاد شده باشد، پزشک شما روش درمانی مخصوصی به شما توصیه خواهد کرد.

پیروی از یرنامه ی درمانی پزشک.

با توجه به علت ایجاد تاول، پزشک یک برنامه ی درمانی برای شما مشخص خواهد کرد. از دستورعمل پزشک با دقت پیروی کنید و پیش از خارج شدن از مطب، هرگونه پرسش و ابهامی را با پزشک درمیان بگذارید.

بخش چهارم: جلوگیری از بروز تاول ها

از پوشیدن کفش هایی که باعث ایجاد تاول می شوند خودداری کنید.

اگر تاول ایجاد شده حاصل از پوشیدن نوع کفشی است که به تازگی به پا کرده اید یا با پوشیدن یک کفش در هنگام یک فعالیت خاص احساس ناراحتی میکنید، از پوشیدن این کفش خودداری کنید. کفش هایی خریداری کنید که کمی فضا برای حرکت پا داشته باشد و بدون احساس هیچگونه ناراحتی دقیقا اندازه ی پا باشد. پوشیدن کفش مناسب از بروز تاول در آینده جلوگیری میکند.

پدهای چسبنده به بدنه داخلی کفش بچسبانید.

در بخش هایی از کفش که احساس میکنید اصطکاک حاصل از برخورد بدنه کفش با پا آزار دهنده است، در اندازه ی متناسب پد های نرم بچسبانید.

جوراب رطوبت گیر بپوشید.

رطوبت می تواند باعث ایجاد تاول شود یا تاول های ایجاد شده را بدتر کند. یک جفت جوراب رطوبت گیر تهیه کنید؛ این نوع جوراب ها رطوبت پا را جذب میکنند و از بروز رطوبت و دیگر زخم ها جلوگیری میکند.

takfars.ir

نکته ها:

برای بهبود یافتن تاول ها برای مدتی از راه رفتن پرهیز کنید و در فعالیت های ورزشی یا فیزیکی که موجب ایجاد تاول ها شده اند وقفه ایجاد کنید، حتی در صورتی که تاول ها دردناک نباشند. ادامه فعالیت می تواند به بدتر شدن وضعیت، ایجاد تاول های جدید و بزرگتر ختم شود.

برای استریل کردن ابزاری که جهت سوراخ کردن تاول به کار می گیرید، از کبریت استفاده نکنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر