راهکارهای روانشناسی برای بهتر فکر کردن

مجله علمی هنری آموزشی پزشکی تک فارس شامل مطالب جدید و جالب با موضوعات پزشکی و سلامتی، روانشناسی، نکات آرایشی، دکوراسیون منزل، خانه داری، آموزش آشپزی

حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
تک فارس

فروش ویژه

محصولات معتبر محصولات معتبر

راهکارهای روانشناسی برای بهتر فکر کردن

image راهکارهای روانشناسی برای بهتر فکر کردن

▪ مطالعه داشته باشید

مطالعه نه تنها موجب کسب اطلاعات جدید می شود بلکه به طور ناخواسته به گستردگی واژگان و دستور زبان نیز کمک می کند پس باید در حین خواندن کتاب حتما معنی کلماتی را که نمی دانید جستجو کنید و هر چیزی که درک آن دشوار است را دوباره بخوانید، هدف نباید تمام کردن کتاب باشد بلکه باید برای یادگیری هر چه بیشتر خوانده شود.

همچنین کتابهای مورد علاقه را انتخاب کنید که می توانند به شما در فعالیت های روزمره کمک کنند و اگر همیشه کتابهای تخیلی یا داستان می خوانید اطلاعاتی به شما افزوده نمی شود که در زندگی روزمره خود بکار برید.

▪ احساسات خود را بپذیرید

تکفارس آی آر

افکار آگاهانه ما فقط از بخشی از مغز می گذرد و در هر لحظه، ناخودآگاه اطلاعات زیادی را به دست می آورد که حتی از آن مطلع نیستیم و همه آنها را خیلی سریع پردازش می کنیم. مغز بر اساس نتیجه گیری های خود احساساتی را ایجاد می کند پس نباید این احساسات ظریف را نادیده بگیرید زیرا ابر رایانه شخصی ما سعی دارد چیزی بگوید.

▪ به موقع تفکر کنید

زمانی را به تفکر عمیق اختصاص دهید، اما زمان فرا رسیدن عمل دیگر فکر نکنید و سریع وارد عمل شوید. تفکر هرگز نمی تواند جای عمل را بگیرد و بدون اقدام به احتمال زیاد به خواسته خود نخواهید رسید.

▪ به جزئیات توجه کنید

برای بهبود عملکرد مغز حافظه ی خود را محک بزنید و بررسی کنید که تا چه اندازه می توانید جزئیات امور روزانه یا کارهای انجام شده ی خود را به یاد آورید.هر روز چیزهای کوچکی را به خاطر بسپارید و پس از یک ساعت، دوباره آنچه را که حفظ کرده اید مرور کنید و ببینید که چه مقدار از آن به یادتان مانده است.

www.takfars.ir

جزئیات مسیرهای عبوریتان را به خاطر بسپارید و تلاش کنید تا با رجوع به حافظه تان، نقشه ی مسیرها را رسم کنید. هر چه بیشتر به جزئیات کوچک توجه کنید وهر چه بیشتر تمرین کنید ذهن شما سالم تر و قدرتمندتر خواهد شد.

▪ جدول کلمات متقاطع حل کنید

برای افزایش قدرت مغز و تفکر منطقی تر یک کتاب جدول کلمات متقاطع تهیه کنید یا اینکه هر روز صبح جدول روزنامه را حل کنید. حل جدول بر ذهن انسان تاثیر فوق العاده ای می گذارد و سبب می شود تا مغز به تدریج قابلیت های بیشتری پیدا کند و سلول های عصبی مغز مجددا رشد خواهند کرد. جداولی مانند کلمات متقاطع یا سودوکو را نیز امتحان کنید تا به مغز شما در فرم و حالت حل مسئله کمک کند.

▪ گوش دهید

شاید گوش دادن به نظر ساده برسد، اما توجه به تجربه همکاران یا دوستان می تواند در طولانی مدت به شما کمک کند حتی لازم نیست با دقت کامل روی آن متمرکز شوید و در حین ورزش یا رانندگی می توانید به کتاب صوتی گوش دهید.

▪ هیدراته بمانید

مطالعات نشان داد که بدون آب، مغز ما حدود ۱۴ درصد کندتر واکنش نشان می دهد. بدن ما از ۵۰-۷۵٪ آب تشکیل شده است که در صورت کم آبی مغز مجبور است بیشتر کار کند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی همیشه یک بطری آب در کنار خود داشته باشید و روزانه ۸ لیوان بنوشید.

▪ سوال بپرسید

شاید پرسش سوال برایتان کمی خجالت آور باشد و احساس ضعف کنید اما شما برای کسب دانش و تفکر بهتر به آن نیاز دارید پس از پرسش بجا و صحیح دریغ نکنید.

▪ یک مهارت جدید یاد بگیرید

تک فارس

برای افزایش مهارت های تفکر منطقی یک مهارت جدید بیاموزید. مثلا یک غذای جدید یاد بگیرید یا طریقه کشیدن یک نقاشی جدید و یادگیری یک زبان خارجه را بیاموزید زیرا هنگامی که راهبردهایی را برای یادگیری بهتر طرح می کنید و هنگامی که چالش های جدید را می پذیرید، از منطق و راهبرد استفاده می کنید.

▪ به فاجعه سازی نپردازید

اگر جزو افرادی هستید که برای هر رویدادی بدترین حالت ممکن را فرض می کنید و تحت شرایط تنش زا در ذهن خود فاجعه سازی می کنید، این کار را کنار بگذارید و زمان قرار گرفتن در شرایط تنش زا، نفس عمیقی بکشید و سعی کنید منطقی فکر کنید.

▪ ورزش کنید

ورزش به بهبود فشار خون کمک می کند، احتمال بیماری قلبی یا سکته را کاهش می دهد و باعث افزایش اعتماد به نفس می شود همچنین ورزش مغز را به روشهایی تغییر می دهد که از حافظه و مهارت های تفکر محافظت می کند.

ورزش تأثیر عمیقی بر توانایی های شناختی دارد و می تواند ظرفیت و قدرت مغز را برای منطقی بودن افزایش دهد. ورزش ایروبیک (ورزش هوازی) در توانایی های شناختی تأثیر بسزایی دارد.

▪ خود را دست کم نگیرید

موفقیت ها و نقاط مثبت زندگی خود را نادیده نگیرید و با کوچک ترین شکست به کلی ناامید و سرخورده نشوید. اگر جزو افرادی هستید که این رفتارها را انجام می دهید و خود را نادیده گرفته و فردی نا امید هستید، سعی کنید با آن مبارزه کنید. الگوهای نادرست فکری را بشناسید و این حقیقت را بپذیرید که هر کسی در زندگی خود کاستی ها و شکست ها و در عین حال موفقیت هایی دارد.

▪ افکار خود را روی کاغذ بنویسید

نوشتن افکارات روی کاغذ و یادداشت برداری روزانه تمرکز را تاحد زیادی بهبود می بخشد.

T A K F A R S

احساسات شما را تخلیه می کند.

اهداف و آرزوهایتان را شفاف می سازد.

حافظه کاری شما را بهبود می بخشد.

استرس را کاهش می دهد.

مزایای جسمی و روانی بسیاری دارد.

▪ اهداف روزانه خود را تعیین کنید

برای هر روز خود برنامه داشته باشید نه یک برنامه سفت و سخت یا لیست انعطاف ناپذیری از کارها، بلکه طرحی که برای شما مناسب است، اهداف شما، تعیین می کند چه برنامه ای داشته باشید پس برای نتیجه بهتر این کار را شب قبل یا صبح زود انجام دهید.

▪ خود بزرگ بینی را از خود دور کنید

برای بهبود کیفیت ارتباط با دیگران، اهمیت به ویژگی ها و توانایی های خود بسیار مهم است، اما به شرطی که سبب خودبزرگ بینی نشود. خودبزرگ بینی می تواند سبب شود تا فرد در کار و زندگی خود پسرفت کند. احساس خوبی درباره ی خود داشته باشید و بپذیرید که همواره به کمک دیگران و مشارکت آنان در زندگی نیازمند هستید.

▪ خیالبافی نکنید

تک فارس www.takfars.ir

گاهی در مواجهه با رویدادهای آسیب زننده، دچار رویا پردازی و خیالبافی می شویم. تصور کردن برخی آرزوها یا افکار مثبت بر یک وضعیت خاص تأثیر می گذارند اما موقعیت های زیادی در زندگی وجود دارند که از کنترل ما خارج و خودبه خود اتفاق می افتند.

▪ مراقب پیش داوری های به ظاهر منطقی باشید

بسیاری از مردم به طور مرتب و بدون اینکه حتی خودشان متوجه باشند پیش داوری های به ظاهر منطقی را انجام می دهند. این نوع قضاوت ها به شکلی هستند که در آن فرد در مورد دیگران یا موقعیت های خاص به گونه ای پیش داوری می کند که بر اساس واقعیت نیستند.

▪ مدیتیشن انجام دهید

مدیتیشن به روشی تبدیل شده است که به طور گسترده توسط جوامع پزشکی و علمی به عنوان ابزاری قدرتمند برای سلامت و مراقبت از خود کاربرد دارد. انجام مدیتیشن بطور منظم برای افزایش تمرکز مناسب است.

▪ وسایل الکترونیکی را کناربگذارید

ما در جهانی زندگی می کنیم که وسایل الکترونیکی توجه افراد را به خود جلب کرده است، اما اگر می خواهیم زندگی متمرکز داشته باشیم وظیفه ما است که در برابر آن مقاومت کنیم. فناوری ( تلویزیون، کامپیوتر، اینترنت، تلفن های هوشمند ) همه اینها می توانند ابزاری باشند که موجب از دست دادن تمرکز می شود.

▪ قضاوت یکی از اشکال رایج تفکر غیرمنطقی هستند

معمولا افراد همه ی موقعیت ها، مردم و نتایج را یا کاملا منفی می بینند و یا کاملا مثبت و قادر به دیدن شرایط متوسط نیستند اما در زندگی بسیاری چیزها وجود دارند که مطلقا مثبت یا کاملا منفی نیستند پس قضاوت های همه یا هیچ را که یکی از اشکال رایج تفکر غیرمنطقی هستند؛ کنار بگذارید.

▪ مواد غذایی سودمند مصرف کنید

تکفارس

مواد غذایی مصرفی تأثیر عمیقی بر قدرت مغز دارد پس رژیم غذایی سالمی داشته باشید که سرشار از مواد غنی برای تأمین انرژی مورد نیاز مغز باشند. در رژیم غذایی میوه ها، سبزیجات تازه، حبوبات، چربی های سالم و ماهی را بگنجانید و بدانید مصرف روزانه سه وعده سبزیجات سبزبرگ روند زوال عقلی را کاهش می دهد و سبب بهبود عملکرد کلی مغز می شود.

قندهای ساده و حتی شکر قهوه ای و همچنین شیرین کننده های شربتی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا، چربی های اشباع و ترانس، آرد غنی شده، آرد تصفیه شده ی سفید، نان تهیه شده از آرد سفید، برنج سفید و پاستای تهیه شده از آرد سفید سبب تنبلی مغز و ذهن می شوند، پس این غذاها را نخورید.

▪ از دیگران بیاموزید

برای بهبود تفکر منطقی با دیگران بیشتر ارتباط برقرار نمایید زیرا ارتباطات اجتماعی و دوستی با دیگران، مغز را تغذیه می کند و فرد را به سوی تلاش برای درک بهتر از جهان اطراف سوق می دهد. بهتر است در مراسم اجتماعی شرکت کنید وبا افراد جدید آشنا شوید و از دیگران چیزهای مختلف بیاموزید زیرا یادگیری از دیگران نوعی تمرین ذهنی است.

▪ شکرگزاری کنید

شاید غیر مرتبط به نظر برسد، اما سپاسگزاری می تواند به شما در تمرکز بیشتر کمک کند. تمرین شکرگذاری به صورت روزانه سلامت جسمی و روانی را بهبود می بخشد، منجر به خواب بهتر می شود و انعطاف پذیری را بالا می برد. خواب بهتر و عمیق به تنهایی موجب افزایش تمرکز می شود، چه رسد به بقیه موارد.

▪ خواب خود را تنظیم کنید

در بخش های قبلی در مورد فواید خواب خوب و منظم بسیار گفته ایم و میدانید که برای افزایش توان ذهنی و ارتقای تفکر منطقی ۷ تا ۸ ساعت خواب در شب داشته باشید.

خواب شما در شبانه روز باید کافی باشد پس برای یک خواب مفید شبانه، آخر شب غذای سنگین نخورید و یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب به فعالیت های آرامش بخش نظیر خواندن کتاب و مطالعه بپردازید و گوشی های هوشمند را به محل خواب خود نبرید.

▪ عمیق تنفس کنید

takfars.ir

تمرین تنفس کنید و فعالیت هایی را که با الگوهای تنفس درست سروکار دارند، مثل یوگا، مراقبه (مدیتیشن)، پیلاتس را انجام دهید زیرا تنفس عمیق، قدرت مغز را با جریان یافتن بیشتر اکسیژن در مغز افزایش می دهد.

▪ به خودتان استراحت بدهید

برای افزایش توانایی مغز یک روز در هفته را به عنوان روز استراحت تعیین کنید و در فعالیت های آرامش بخش شرکت کنید. روزی که برای استراحت تعیین می کنید را به کارها و فعالیت های مورد علاقه تان بپردازید.

▪ دوش طولانی بگیرید

مطالعات نشان می دهد که غالباً لحظات فراست زمانی فرا می رسد که شما از این مسئله آگاه نیستید و به آن فکر نمی کنید، مانند زمان گرفتن دوش آب گرم یا قدم زدن طولانی. زیرا فراست معمولاً در اثر هجوم فعالیت عصبی با فرکانس بالا در نیمکره راست مغز ایجاد می شود و به این ترتیب ذهن بهتر می تواند با آن نیمکره بدون استرس هماهنگ شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

برای درمان نگرانی خود به بن بست رسیدید راه حل اینجاست
  1. همیشه فکر میکنم زیبا و جذاب نیستم مشکل من چیست
  2. با این راهکارها اضطراب و نگرانی را سریع نابود کنید
  3. آیا خیلی زیاد و راجع به همه چیز فکر میکنید راه چاره چیست
  4. اگر رابطه دچار سوتفاهم شد راه حل چیست
  5. چطور تیپ شخصیتی خود را بشناسید با توضیحات کامل روانشناسی
  6. بهترین توصیه های روانشناسی برای خویشتن داری و کنترل نفس

مطالب پربازدید

فروش ویژه

محصولات معتبر محصولات معتبر

مطالب محبوب