image راهکارهای تضمینی برای درمان لکنت زبان

برخی عوامل و علت‌ها در این میان نقش دارند؛ از جمله مشکلات مربوط به مسائل هیجانی یا عصبی و هم‌چنین، اظهار نظرها و رفتارهای بی‌مورد از طرف اعضای خانواده، بستگان و دوستان، سوء برداشت زبانی، و مشکلات گفتاری.

برخی از این باورها نشانه‌های امیدوارکننده‌ای را در توضیح ویژگی‌های لکنت زبان ارائه می‌کنند. با وجود این، تاکنون هیچ نظریه‌ی مستقلی در خصوص تجربیات فیزیکی و هیجانی مبتلایان به لکنت زبان توضیح جامع و کاملی ارائه نداده است.

نباید انتظار داشته باشیم، درمانی معجزه‌آسا و فوری برای لکنت زبان وجود داشته باشد. انواع مختلفی از رویه‌های درمانی برای توقف لکنت زبان، از جمله استفاده از ابزارهای الکترونیکی، روش‌های خاص درمانی، و حتی مصرف دارو نیز نمی‌توانند فورا سرعت فرآیند درمانی را افزایش دهند. افراد مبتلا به لکنت زبان قادر هستند به تنهایی با این وضعیت مبارزه کنند، یا حتی از طریق مشورت با متخصص گفتار درمانی به اندازه‌ی قابل توجهی کیفیت و روانی گفتارشان را بهبود ببخشند.

با وجود این، هم‌چنان برخی نکات و فنون وجود دارند که به تنهایی می‌توانید با استفاده از آن‌ها، فرصت‌هایی را برای بهبود کیفیت گفتار، و در نتیجه، افزایش میزان قابل توجهی از اعتماد به نفس، فراهم کنید. در این مقاله، سایت بازده ۹ نکته را برای درمان لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان بیان می‌کند. رعایت این نکات می‌تواند به افرادی که هم‌اکنون با مشکلات گفتاری دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک شایانی ارائه دهد.

▪ آرامش روانی و فیزیکی‌تان حفظ کنید

بدون مبالغه باید گفت، افراد مبتلا به لکنت زبان، پیش از صحبت کردن در مقابل جمع، به شدت عصبی می‌شوند. این مسئله فقط وضعیت‌شان را وخیم‌تر می‌کند. پیش از صحبت کردن در مقابل جمع، حفظ آرامش بسیار مهم و ضروری است، و این آرامش باید در طول زمان صحبت کردن نیز حفظ شود. یادآوری این مسئله که قادر هستید به صورت راحت و روان و بدون نشانه‌ای از لکنت زبان در مقابل دیگران صحبت کنید، واقعا کارساز خواهد بود. اگر مدام مضطرب و نگران این مسئله باشید که دائما تپق خواهید زد و لکنت زبان خواهید داشت، احتمال وقوع این مسئله بیش‌تر خواهد شد. بنابراین، رها کردن اضطراب و نگرانی، ‌هم در بدن و هم در ذهن و روان، نکته‌ای بسیار ضروری و با اهمیت است.

به منظور آرامش بخشیدن به بدن‌تان، بهتر است تنش و اضطراب را در برخی از اندام‌های بدن نظیر گردن، بازوها، و شانه‌ها کاهش دهید؛ به‌تدریج، و در نهایت، به طور کامل اجازه دهید این اندام‌ها آرام و رها شوند. هم‌چنین، می‌توانید پیش از آغاز سخن، به مدت چند ثانیه کلماتی را کاملا سریع به زبان بیاورید. خوانندگان پیش از اجرای کنسرت معمولا از همین روش استفاده می‌کنند. در نهایت، دست‌ها و پاهای‌تان را تکان دهید تا از هر گونه تنش اضافی خلاص شوید و هم‌چنین، کمی بدن‌تان را پیچ و تاب دهید. با منقبض کردن و سپس، رها کردن ماهیچه‌های‌تان می‌توانید با سرعت بیش‌تری به آرامش برسید.

برای رسیدن به آرامش ذهنی و روانی، باید حرف‌های زیبا به خودتان بزنید.

برای این کار می‌توانید در آینه به تصویر خودتان نگاه کنید و سپس، با تصور این‌که فرد موجود در آینه یکی از بهترین دوستان‌ است، سعی کنید وی را آرام کنید. به تصویر درون آینه چیزهایی را بگویید که قرار است در موقعیتی مشابه برای دوست‌تان بازگو کنید. لکنت زبان قطعا مسئله‌ای عذاب‌آور است؛ ولی این مسئله بیش از دیگران، خودتان را آزار می‌دهد. به همین دلیل، باید این مسئله را به خودتان یادآور شوید، و به این ترتیب، می‌توانید در موقعیتی قرار بگیرید که آرامش بیش‌تری به‌دست آورید. هم‌چنین می‌توانید از طریق برخی اشکال مراقبه – مثلا تغییر نحوه‌ی تنفس – به آرامش بیش‌تری برسید. افکارتان را به شکل مناسبی در ذهن‌تان مدیریت کنید و به‌تدریج بر دورترین نقاط بدن‌تان تمرکز کنید؛ در همین حال، به آرامی نفس بکشید. این کار را به مدت دو دقیقه انجام دهید تا ذهن و روان‌تان آرام شوند.

▪ رو به روی آینه بایستید و آزادانه حرف بزنید

این روش را می‌توانید هر روز در خانه تمرین کنید تا به بهترین نتایج ممکن برسید. می‌توانید به تصویرتان در آینه نگاه کنید و آن را به عنوان شخصی تصور کنید که در حال حرف زدن با وی هستید. صحبت‌تان را با موضوعات ساده نظیر آب و هوا، سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان، و نحوه‌ی سپری کردن روزهای‌تان شروع کنید و به موضوعات پیچیده‌تری نظیر محیط زیست، آموزش و غیره برسید. بر اساس یک نقل قول: ‌تمرین به تکامل می‌انجامد‌‌. بنابراین، اگر آرزو می‌کنید مشکلات گفتاری‌تان حل شوند، بهتر است هر روز به بهبود نحوه‌ی صحبت کردن‌تان بپردازید. این روش واقعا اعتماد به نفس‌تان را افزایش می‌دهد، حتی با این‌که کاملا با صحبت کردن با یک فرد واقعی تفاوت داشته باشد. همیشه وقتی در حال صحبت با افراد دیگر هستید، به یاد بیاورید چه‌قدر خوب می‌توانید در آینه با خودتان صحبت کنید.

باید روزی ۱۵ الی ۳۰ دقیقه را به صحبت کردن با خودتان اختصاص دهید. با این کار، اعتماد به نفس‌تان برای صحبت کردن به اندازه‌ی قابل توجهی بهبود می‌یابد، و بنابراین به همین اندازه، از لکنت زبان‌تان کاسته می‌شود. از این رو، صحبت کردن در آینه به عنوان ترفندی فوق‌العاده برای کاهش شدت اختلال گفتاری به شمار می‌رود.

▪ تمرین ‌صدا و تنفس‌‌ را انجام دهید

اختلالات گفتاری باعث می‌شوند صدای‌تان از عمق قفسه‌ی سینه خارج نشود، و تنفس‌تان نیز با توقف‌ها و تکررهای آوایی مختل شود. و این مسئله باعث می‌شود موانع گفتاری بتوانند چرخه‌ی معیوبی را به وجود بیاورند.

آن‌چه می‌توانید برای مقابله با این مسئله انجام دهید، عبارت است از خواندن آواز و مطالعه با صدای بلند، با استفاده از بخش‌های عمیق‌تری از قفسه‌ی سینه‌تان. باید آزادانه صدای‌تان را رها کنید و آواز بخوانید، و در این حال، دست‌تان را روی شکم و قفسه‌ی سینه‌تان – در همان ناحیه‌ای که صدا و نفس‌تان از آن‌جا ایجاد می‌شوند – قرار دهید. هم‌چنین می‌توانید با صدای آهسته مطالعه کنید. البته لازم نیست دائما این کار را انجام دهید، ولی این کار باعث می‌شود متوجه شوید عمق و قدرت جریان نفس و صدای‌تان دقیقا از کدام ناحیه سرچشمه می‌گیرند.

▪ پیش از به زبان آوردن کلمه‌ها، آنها را در ذهن‌تان تجسم کنید

شاید این ترفند کمی مسخره به نظر برسد، ولی برای برخی افراد واقعا کارساز است؛ بنابراین، چرا شما نیز آن را امتحان نکنید؟ تجسم تصویر کلمه‌ای که قصد بیان‌اش را دارید، به عنوان یکی از ۹ نکته‌ی موثر برای درمان لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان (به شکل طبیعی و دائمی) به شمار می‌رود. به‌دست آوردن مهارت در این کار کمی دشوار است، ولی به‌تدریج می‌توانید به این مهارت دست یابید. فقط کافی است با ایجاد تصویر ذهنی و کاملی از آن‌چه قصد بیان‌اش را دارید، کلمات را در ذهن‌تان تجسم کنید. در ادامه به برخی نکات و ترفندهایی اشاره می‌کنیم که برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن می‌توانید از آنها استفاده کنید

الف. اگر در بیان یک کلمه‌ی خاص مشکل دارید، سعی کنید آن را با کلمه‌ای با معنی مشابه – مترادف – جایگزین کنید. تلفظ این کلمه‌ی مترادف ممکن است برای‌تان آسان‌تر باشد؛ بنابراین، در بیان این کلمه در مقایسه با کلمه‌ی اصلی مشکل کم‌تری خواهید داشت.

ب. سعی کنید کلمه‌ی خاصی را که در بیان آن مشکل دارید، با دقت تلفظ کنید. ممکن است در ابتدا مجبور باشید این کلمه را حرف به حرف و با دقت هجی کنید، ولی قطعا وقتی بتوانید به بیان آن کلمه مسلط شوید، حسی از رضایت را تجربه خواهید کرد. هم‌چنین، با این‌ کار، به دیگران کمک می‌کنید حرف‌های‌تان راحت‌تر درک کنند.

پ. هنگام تجسم کردن یا هجی کردن تمام حروف کلمه‌ی مورد نظر، حتما در مواقع لزوم مکث کنید. آدم‌ها غالبا سکوت را به عنوان نشانه‌ای از اضطراب و ترس به شمار می‌آورند؛ با وجود این، در مواقع برخورد با افراد مبتلا به لکنت زبان، سکوت به عنوان فرصتی برای بهبود یا جبران اختلال گفتاری تلقی می‌شود.

▪ با صدای بلند مطالعه کنید

یکی دیگر از بهترین نکات برای درمان دائمی لکنت زبان در کودکان یا بزرگسالان مطالعه‌ی کتاب با صدای بلند است. شاید این کار در ابتدا تا حدودی بی‌ربط به نظر برسد، زیرا صحبت کردن و کتاب خواندن دو مهارت متفاوت به شمار می‌روند. با وجود این، در خصوص درمان لکنت زبان، این دو مهارت کاملا با یکدیگر در ارتباط هستند. هنگام کتاب خواندن به خودتان یادآور شوید باید نحوه‌ی مناسب تنفس را یاد بگیرید؛ بنابراین، این کار فرصت تمرین برای بازیابی از لکنت زبان در اختیارتان می‌گذارد. از دیگر تاثیرات جانبی مطالعه‌ می‌توان به بهبود مهارت‌های جذب مخاطب اشاره کرد.

▪ نحوه‌ی صحیح تنفس را یاد بگیرید

برای آن‌که بتوانید روان‌تر صحبت کنید، باید تمرین‌های مختلف تنفس را امتحان کنید. غالبا، فرد مبتلا به لکنت زبان در هنگام صحبت کردن با دیگران دچار مشکلاتی در تنفس می‌شوند. با کمک تمرین‌های تنفس، بیان منظورتان به مراتب آسان‌تر خواهد شد. برای بهبود هرچه بیش‌تر گفتار، از فنون زیر استفاده کنید

پیش از آغاز گفتار یا مکالمه، چند نفس عمیق بکشید. شاید لازم باشد وانمود کنید در حال شنا کردن زیر آب هستید، و در این وضعیت، پیش از پریدن به دریا قطعا به مقداری اکسیژن نیاز پیدا می‌کنید. این کار می‌تواند شما و الگوی تنفس‌تان را آرام کند و متعاقبا، در کنترل آن کمک‌تان کند. اگر در یک موقعیت اجتماعی قرار بگیرید، و هنگام صحبت کردن به شدت دچار استرس شوید، سعی کنید از طریق بینی‌تان نفس‌های عمیقی بکشید.

همیشه به خاطر بسپارید، هنگام صحبت کردن و حتی هنگام دچار شدن به لکنت زبان نفس بکشید. افرادی که فقط گاهی اوقات دچار لکنت زبان می‌شوند، باید همیشه به خاطر بسپارند، دقیقا بعد از دچار شدن به این وضعیت، به خوبی نفس بکشند. ایرادی ندارد اگر در هنگام صحبت کردن، مکث کنید، کمی نفس بکشید، سپس برای بیان کلمه یا عبارت مورد نظر تلاش کنید.

از آهسته صحبت کردن و افزودن سرعت‌تان نهراسید. قطعا بسیاری از آدم‌ها می‌توانند سریع صحبت کنند، ولی هدف شما کاملا متفاوت است؛ قرار نیست شما با سرعت آنها صحبت کنید، بلکه باید سعی کنید حرف‌های‌تان به خوبی قابل درک باشند. باید تلاش کنید به خوبی کلمه‌ها را بیان کنید و دیگران حرف‌های‌تان را درک کنند. یاد بگیرید با سرعت معمول صحبت کنید. به هیچ عنوان عجله نکنید، زیرا رقابتی برای سرعت در صحبت کردن وجود ندارد.

▪ هنگام صحبت کردن مستقیما در چشم مخاطب نگاه نکنید

برخی آدم‌ها در طول مکالمات‌شان در اثر تبادل تماس چشمی با فرد یا افراد مقابل به شدت عصبی می‌شوند. اگر شما نیز با این مسئله مشکل دارید، از نگاه مستقیم به چشم‌های‌ شخص مخاطب اجتناب کنید. در یک اتاق پر از جمعیت، نگاه کردن به پیشانی افراد به جای چشم‌شان اقدامی بسیار مناسب محسوب می‌شود. رعایت این نکته کمک‌تان می‌کند احساس آرامش کنید و به ترس‌تان درباره‌ی تپق زدن و لکنت زبان غلبه کنید.

▪ اشتباهات کوچک‌تان را نادیده بگیرید

اشتباهات بخش اجتناب ناپذیری از زندگی هستند. حتی افراد مشهوری نظیر خوانندگان یا سیاستمداران مرتکب اشتباه می‌شوند، بنابراین، همیشه کمال‌گرا نباشید. اگر در طول صحبت‌تان دچار تپق یا لکنت اندکی هستید، نیازی نیست فورا برشد و صحبت‌های‌تان ر اصلاح کنید. فقط لازم است به صحبت کردن ادامه دهید و به بهترین شکل حرف‌های‌تان را تا انتها تمام کنید. شنوندگان همیشه به اشتباهات ناچیز دقت نمی‌کنند. مهم‌ترین نکته در طول صحبت کردن، انتقال پیام است. به خاطر بسپارید، اشتباهات‌تان هرگز شخصیت‌تان را تعریف نمی‌کنند. و اگر به صورت روزانه تمرین و تلاش کنید، می‌توانید بر مشکلات گفتاری‌تان نظیر لکنت زبان غلبه کنید.

▪ وقتی نمی‌توانید به یک کلمه فکر کنید، سعی کنید ساکت بمانید

یکی دیگر از نکات موثر برای درمان طبیعی لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان عبارت از ساکت ماندن در مواقعی است که هیچ فکری درباره‌ی کلمه‌ای که قصد گفتن‌اش را دارید، در ذهن‌تان نداشته باشید. به جای آن‌که بارها و بارها یک حرف را تکرار کنید، فقط آرام باشید و لحظه‌ای مکث کنید، نفس عمیقی بکشید، و سپس به صحبت ادامه دهید. با این کار، اعتماد به نفس بیش‌تری را برای ارائه‌ی بهتر کلام برای خود ایجاد می‌کنید.

در نتیجه، بدون مبالغه باید گفت لکنت زبان می‌تواند ناراحتی زیادی، هم برای فرد مبتلا به لکنت زبان و هم برای مخاطبان وی، ایجاد کند. با وجود این، با رعایت ۹ برترین نکته برای درمان طبیعی و دائمی و قطعی لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان می‌توانید مشکلات‌تان را تا حدودی برطرف کنید. همیشه به خاطر بسپارید صبر کلید حل مشکلات است. تا وقتی که در این مورد جدی و پرتلاش باشید، قادر خواهید بود مشکلات گفتاری‌تان را دیر یا زود برطرف کنید.

تک فارس » پزشکی سلامتی » راهکارهای تضمینی برای درمان لکنت زبان

همچنین بخوانید