تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهکارهای تسکین احساس ناخوشایند خارش پوست و جوش های صورت و بدن

استفاده از کمپرس آب سرد روی جوش

استفاده از سرما، موجب کرخت شدن موقتی انتهای اعصاب شده و تا حد بسیار زیادی از احساس خارش کاسته می‌شود و شما دیگر احساس نمی‌کنید که باید آن قسمت از پوست را بخارانید.

خارش کمتر هم به مفهوم صدمه کمتر به پوست و ایجاد جوش‌های کمتر است.

چند قطعه کوچک یخ درون یک کیسه پلاستیکی و یا حوله قرار دهید و آن را به مدت چند دقیقه روی آن قسمت از پوست که خارش دار است بگذارید.

همچنین می‌توانید از لوبیا و نخودهای یخ زده استفاده کنید. مراقب باشید، موقع استفاده از یخ، آن را حتماً درون پارچه‌ای قرار دهید و از تماس مستقیم پوست با یخ جلوگیری کنید.

تکفارس آی آر

یخ را به مدت طولانی روی پوست‌تان قرار ندهید. سرما، حرکت خون در رگ‌ها را کند می‌کند و به آن قسمت از پوست خونرسانی نمی‌شود و بافت‌های آن صدمه می‌بیند.

پس از استفاده از یخ، بلافاصله پوست‌تان را با پارچه‌ای نرم خشک کنید. زیرا رطوبت، خارش جوش‌ها را بیشتر می‌کند.

استفاده از کرم‌های مرطوب کننده

این کرم‌ها معمولاً در دسترس هستند و به راحتی می‌توانند خارش‌های مربوط به جوش‌ها را تسکین دهند.

آن‌ها به ویژه وقتی مشکل اصلی خارش، خشکی پوست در بیماری‌های پوستی مانند پسورازیس، بیماری قارچی پوست و یا خزه پوستی باشد، بسیار موثرند.

www.takfars.ir

از کرم مرطوب کننده‌ای استفاده کنید که دوام زیادی داشته باشد.

بنابر نیازتان ممکن است مجبور باشید ۳ – ۴ بار در روز، کرم را تمدید کنید.

کرم‌هایی که حاوی مواد خوشبوکننده و یا رنگ هستند، برای برطرف کردن خارش پوست استفاده نکنید. مواد شیمیایی موجود در آنها ممکن است مشکلات و جراحت‌های پوستی‌تان و خارش آنها را بیشتر کند.

استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا، گیاهی است که سال‌های سال است از آن برای درمان‌های پوستی استفاده می‌شود. ماده ژلاتینی درون برگ‌های آلوئه ورا، از خارش پوست می‌کاهد و در برطرف کردن جوش، اگزما و پسوریازیس مؤثر است.

برای خارج کردن ژل آلوئه ورا، برگ را تا نیمه‌های آن برش زده و سپس ژل آن را با کمک قاشق درآورید و با ملایمت به روی پوست و ناحیه خارش دار بمالید.

همچنین می‌توانید از ژل‌ها و یا کرم‌های حاوی آلوئه‌ورا استفاده کنید. این کرم‌ها را می‌توانید به مدت چند هفته، روزی سه بار به محل خارش دار پوست بمالید.

استفاده از آب لیموترش و یا سرکه سیب

لیموترش و سرکه سیب، هردو، ضد عفونت، باکتری و قارچ هستند. در ضمن می‌توانند به سرعت از احساس خارش بکاهند.

آب لیمو و یا سرکه سیب را به وسیله پنبه با ملایمت به روی جوش‌های روی پوست‌تان بمالید و تا ۵ دقیقه بگذارید بماند و سپس با آب گرم بشویید.

تک فارس

چگونه از خارش جوش‌های خود رها شویم؟

استفاده از نعناع و یا آویشن

گیاهان بسیاری در طبیعت وجود دارد که تسکین دهنده‌های خارش پوستی هستند. برخی از آنها حتی ضد التهاب و ضد عفونی کننده هستند و یا در داروهای بیهوشی به کار می‌روند. از این گیاهان می‌توان به نعناع و آویشن اشاره کرد.

نعناع حاوی متانول و رزمارینیک اسید است و آویشن دارای تیمول، یک ضدعفونی کننده قوی، می‌باشد و این دو گیاه می‌توانند مشکل خارش پوست را حل کنند.

برگ‌های آویشن و یا نعناع را به آب جوش بیفزایید و وقتی سرد شد، آن را با کمک پنبه یا اسفنج به روی جوش و یا محل خارش دارد پوست‌تان بمالید. ۵ -۱۰ دقیقه بعد صورتتان را با آب ولرم بشویید.

استفاده از لوسیون و یا کرم‌های ضد خارش

کرم و لوسیون های ضد خارش بسیاری وجود دارد که می‌توانید بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها خریداری کنید.

این کرم‌ها معمولاً با بی حس کردن محل خارش دار، از احساس خارش تا حد زیادی می‌کاهند. از این مواد چند بار در روز استفاده کنید.

لوسیون های موضعی معمولاً حاوی کالامین، گلیسرین، متانول، تیمول، فنول و یا روغن زیتون هستند که اثرات ضد التهاب و یا خارش دارند.

استفاده از آنتی هیستامین‌های موضعی

T A K F A R S

داروهای حاوی آنتی هیستامین نیز به صورت پمادهای موضعی نیز وجود دارند.

می‌توانید آنها را مستقیماً به روی پوست بمالید و از احساس خارش روی پوست و یا جوشتان بکاهید. این کرم‌ها باید روزانه ۳ – ۴ بار تمدید شوند.

آستروئیدهای موضعی

استروئیدها نوعی لیپید –چربی- هستند که در جانواران و گیاهان دیده می‌شوند. استفاده موضعی از این ترکیبات می‌تواند به سرعت، از ناراحتی و عذاب خارش بکاهد و پوست ملتهب را درمان کند.

برخی از داروهای استروئیدی را بدون نسخه پزشک از داروخانه می‌توانید خریداری کنید اما برای استفاده از استروئیدهای قوی‌تر موضعی، باید نسخه پزشک داشته باشید.

خنک نگهداشتن پوست

وقتی هوا گرم و یا مرطوب است، وضعیت جوش‌های پوستی بدتر و پرخارش‌تر می‌شود. در چنین شرایطی باکتری‌ها شروع به تولید مثل می‌کنند و خارش پوست شدیدتر می‌شود.

بنابراین تاجایی که می‌توانید پوست‌تان را خنک نگهدارید.

گرفتن دوش حمام خنک بسیار مؤثر است. البته از مصرف صابون و ژل‌های حمام که پوست را حساس‌تر می‌کند، اجتناب کنید. استفاده از صابون‌های ساخته شده از مواد مرطوب کننده مناسب است.

همیشه لباس‌های نخی بپوشید. مراقب باشید لباستان از جنس پنبه خالص باشد و مواد مصنوعی صدمه رسان به پوست نداشته باشد.

تک فارس www.takfars.ir

مراقب باشید، جوش‌های پوست‌تان در معرض آب داغ و یا آب و هوای گرم قرار نگیرد. این مساله پوست‌تان را بیش از حد ملتهب کرده و خارش را بدتر می‌کند.

وقتی هم بیش از حد پوست و جوش‌هایتان را بخارانید، آن‌ها را زخمی و در نهایت دچار عفونت‌های باکتریایی می‌کنید.

با روش‌های فوق می‌توانید تا حد بسیار زیادی از احساس دردناک خارش پوست و جوش‌هایتان رها شوید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر