تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهنمای استفاده درست از لوازم آرایشی برای جوان ماندن

اسید آلفالیپوئیک

اسید لیپوئیک، نوعی ترکیب آنتی اکسیدانی است که باعث تعادل قندخون می‌شود و از این طریق از پوست ما در برابر پیری زودرس محافظت می‌کند و خطر گلیسیشن را کاهش می‌دهد. گلیسیشن، اتصال غیرطبیعی قند به سلول‌های پوستی است که باعث ایجاد چین و چروک می‌شود. اسیدآلفالیپوئیک هم در آب و هم در چربی قابل حل است و به همین دلیل می‌تواند از اغلب بافت‌های بدن محافظت کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ۵۰ درصد از چین و چروک‌ها و خطوط چهره با مصرف کرم اسیدآلفالیپوئیک از بین می‌رود.

ویتامین C

مصرف موضعی محصولاتی که حاوی ویتامین C تثبیت شده هستند، باعث افزایش تولید کلاژن در پوست می‌شوند. علاوه بر آن، رشد سلول‌های پوستی را افزایش می‌دهند و به ترمیم سلول‌ها کمک می‌کنند و همه اینها یعنی جوانی و طراوت پوست. ویتامین C که در محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد، اهمیت زیادی دارد، زیرا قابلیت تثبیت شدن دارد. آسکوربیل- پالمیتیت، شکلی از ویتامین C است که در محصولات پوستی بیشترین خاصیت را دارد. هنگام انتخاب محصولات پوستی بهتر است از سرم ویتامین C بی‌رنگ و یا به رنگ سفید استفاده کنید. اگر رنگ آن محصول به زرد، نارنجی یا قهوه‌ای متمایل باشد، نشان می‌دهد که با اکسیژن ترکیب شده است.

عصاره چای

تکفارس آی آر

برخی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی خاص موجود در عصاره چای سفید، در بهبودی سلول‌های پوستی مؤثرند و از سلول‌های پوستی در برابر اشعه‌های زیانبار نورخورشید محافظت می‌کنند. بنابراین هر کرم پوستی که حاوی عصاره چای باشد، می‌تواند پوست شما را از مزایای ضدپیری و ضدسرطانی بهره‌مند سازد. پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز باعث حذف رادیکال‌های آزاد می‌شوند. این رادیکال‌ها می‌توانند با تغییر دادن DNA سلول‌ها، ایجاد سرطان کنند.

وقتی که سلول‌های لایه بیرونی پوست از بین می‌روند و می‌ریزند، سلول‌های پوستی لایه‌های عمیق‌تر کم‌کم به سطح پوست می‌آیند و جایگزین سلول‌های از بین رفته می‌شوند و این فرآیند چهار هفته به طول می‌انجامد. حدود بیست روز بعد این سلول‌ها نیز در انتظار مردن روی لایه خارجی پوست آویزان می‌شوند. پلی‌فنول موجود در چای سبز که باعث لاغری هم می‌شود، سلول‌هایی را که در معرض مردن هستند، دوباره احیا می‌کند؛ به همین دلیل اغلب متخصصان پوست «سرم صورت چای سبز» را توصیه می‌کنند.(DMAE): یا دیمتیلامینو اتانول باعث افزایش تولید استیل کولین می‌شود. شاید به جرأت بتوان گفت DMAE موثرترین عامل در جلوگیری از آویزان شدن و خمیدگی پوست است.

خرید

هنگام خرید یک محصول پوستی، هم توجه کنید آن محصول حاوی اجزای تشکیل‌ دهنده فوق باشد و هم حاوی مواد مضر و خطرناک نباشد؛ مثل متیل پارابن‌ها، پروبیل‌ پارابن‌ها، فرمالدهید، ایمیدازو، لیدینیل اُرا، متیل لیزوسویتازولینول، پروپلین گلیکول، پارافین، ایزوپردپیل، الکل، سولفات سدیم لوریل و برخی مواد شیمیایی دیگر. مثلاً پارابن‌ها عملکرد هورمون‌ها را دچار اختلال می‌کنند و ممکن است احتمال بروز سرطان سینه را افزایش دهند. در عوض، محصولاتی را انتخاب کنید که روغن‌های خالص، ویتامین‌های حفاظت‌ کننده و مواد خوشبوکننده طبیعی دارند. روغن بچه که بعد از استحمام اثر فوق‌العاده روی پوست دارد، انتخاب فوق‌العاده‌ای است و به غیر از آن لوسیون بدن شیر و عسل نیز بسیار خوب است. هر دو محصول بوی خوبی دارند و حاوی ویتامین E و آنتی‌اکسیدان هستند و از سلول‌های پوستی محافظت می‌کنند.

اجزای مضر

www.takfars.ir

در زیر فهرست برخی از مواد و اجزای مضر در تعدادی از محصولات آمده است:

شامپو بدن، شامپوی سر، پاک‌ کننده‌های صورت و خمیردندان‌ها: (سولفات لوریل سدیم، نوعی پاک‌کننده شیمیایی تند و خطرناک

رژ لب: برخی مارک‌های رژلب حاوی سرب می‌باشند که باعث تجمع مواد سمی در آن می‌شوند.

شامپو بدن، شامپوی سر، نرم‌کننده، کرم چشم، دئودورانت و مرطوب‌کننده‌های صورت و بدن (پارابن‌ها شامل متیل پارابن و پروپلی پارابن و غیره که به نحوی ایجاد سرطان سینه می‌‌کنند)

لاک ناخن: فرمالدهید، که نوعی ماده سرطان‌زای شناخته شده است

خمیر دندان: فلوراید که برای عملکرد غده تیروئید مضر است و نباید در مصرف آن زیاده‌ روی کرد.

بنابراین هنگام خرید رژ لب، شامپو، نرم‌کننده، خمیردندان و لاک ناخن به مواد تشکیل‌دهنده آن توجه داشته باشید که حاوی موارد فوق نباشند.

پیری بوسیله لوازم آرایشی

چه زمانی استفاده از لوازم آرایشی شما را پیرتر از آنچه هستید، نشان می‌دهند؟

تک فارس

استفاده از پودر با حجم زیاد باعث می‌شود که پیرتر به نظر برسید. برخی از خانم‌ها عادت دارند از پودر و کرم پودر به مقدار زیاد استفاده کنند، به طوری که لایه‌ای ضخیم از آن روی پوست‌شان می‌نشیند. این عادت نادرست پوست را پیر و خسته جلوه می‌دهد؛ به خصوص در آخر شب وقتی که چند ساعت از زدن پودر گذشته و به اصطلاح پودر روی سطح پوست ماسیده است. کشیدن خط چشم بسیار کلفت و سفید کردن بیش از اندازه پوست نیز باعث پیرتر و قدیمی‌تر به نظر رسیدن شما می‌شود. این کار اصلاً مناسب خانم‌های سی‌ساله نیست.

بهتر است در این سنین از کرم‌های حاوی مرطوب‌کننده استفاده کنید. هر چه در این سنین پوست‌تان نرم‌ تر به نظر برسد. جذاب‌ تر خواهید شد. به جای آنکه اطراف چشم‌ها را بیش از حد سیاه کنید، از سایه‌هایی که رنگ‌های خنثی دارند و مداد چشم قهوه‌ای یا شکلاتی تیره استفاده کنید. استفاده از این نوع مدادها برای خط چشم دو حسن دارد؛ یکی اینکه سن شما را پایین‌ تر از آنچه هستید، نشان می‌دهد، دیگر اینکه نیازی نیست وقت زیادی را صرف کشیدن یک خط چشم صاف و یکدست کنید. برای جوان‌ تر نشان دادن پوست می‌توانید با احتیاط فراوان از محصولات براق و درخشان استفاده کنید. این نوع محصولات همچون چراغ‌های فرودگاه عمل می‌کنند؛ یعنی باعث محو شدن خطوط پوست، چین و چرو‌ک‌ها و سوراخ‌ها و لک‌ها می‌شوند. در مورد برآمده نشان دادن برخی قسمت‌های صورت مثل گونه‌‌ها، بسیار محتاط باشید، زیرا ممکن است برخی نقاط پوست را بسیار گود رفته و توخالی نشان دهد و این از جوانی و طراوت شما می‌کاهد. با افزایش سن، برخی قسمت‌های صورت و بدن، واقعاً حجم قبلی خود را از دست می‌دهند. بهتر است روی استخوان گونه را کمی روشن‌تر کنید تا گونه‌ها گوشتالوتر و برجسته‌ تر شوند.

در سنین ۲۵-۳۵ سالگی خانم‌ها صورت بچه‌گانه خود را به طور کامل از دست می‌دهند و با نگاه کردن به چهره‌‌شان کاملاً می‌توان متوجه شد که بزرگ شده‌اند. همیشه پوست‌‌های خشک باعث پیرتر به نظر رسیدن فرد می‌شوند. برخی از خطوط و چین و چروک‌های پوست را نمی‌توان کاملاً محو کرد و بالاخره روی پوست کاملاً پدیدار می‌شوند؛ مثل خطوط لبخند. استفاده از کرم‌ مرطوب کننده (دو بار در روز) زمان ظهور آنها را به تعویق می‌اندازند.

یک مرطوب کننده خوب حتماً نباید گران قیمت باشد. در این زمینه مرطوب‌ کننده بدون چربی و مواد شیمیایی خوشبوکننده حتماً مؤثر خواهد بود. فراموش نکنید که مرطوب‌‌کننده را روی گردن خود نیز بمالید، زیرا گردن جزء مهم‌ترین نواحی بدن است که بیش از هر جای دیگری افزایش سن را نشان می‌دهد. استفاده از ریمل نیز چشم‌های شما را درخشان‌ تر و جوان‌ تر نشان می‌دهد و باعث می‌شود چشم‌ها و صورت بسیار سرحال‌ تر به نظر برسند. سیگار نکشید. علاوه بر جنبه‌های غیرسالم مصرف سیگار و تأثیر آن روی ارگان‌های مختلف بدن، حتماً می‌دانید که سیگار پوست را پیرتر نشان می‌دهد و دندان‌ها را کدر و خراب می‌کند و در نهایت یکی از مهم‌ترین نکاتی که هیچ‌گاه نباید فراموش شود، نوشیدن آب فراوان است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر