image خوردن آجیل چه اثراتی بر سلامتی دارد

▪ آجیل و سطح بالای کلسترول خون

مشاهده شده است که مصرف منظم بادام خام باعث کاهش سطح کلسترول تام می‌شود.

نتایج حاصل از یک مطالعه نشان داده‌اند که مصرف بادام زمینی به مدت ۳ هفته سطح کلسترول LDL را به میزان ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

▪ آجیل و بیماری قلبی

بادام زمینی، گردو، فندق و بادام هندی تامین کننده فولات هستند و در نتیجه می‌توانند به کاهش بروز بیماری‌های قلبی کمک کنند.

▪ آجیل و ناباروری مردان

مشاهده شده است که دریافت ناکافی سلنیوم یکی از عوامل موثر در ناباروری مردان است.

آزمایش‌های متعدد نشان دادهاند که سطح پایین سلنیوم می‌تواند باعث کاهش تعداد اسپرم گردد.

در حالیکه به دنبال افزایش سطح سلنیوم خون تعداد و تحرک اسپرم‌ها افزایش می‌یابد.

مغز دانه برزیلی از منابع بسیار غنی سلنیوم است و مصرف فقط ۳ تا ۴ عدد از آن در روز نقش موثری در افزایش سطح سلنیوم خواهد داشت.

▪ آجیل و تراکم پایین استخوان

بادام، فندق، مغز برزیلی و پسته از منابع بسیار مفید کلسیم خصوصاً برای افرادی هستند که از شیر و لبنیات به میزان کافی استفاده نمی‌کنند.

دریافت مقادیر ناکافی کلسیم در دوران نوجوانی باعث کاهش تراکم استخوان و بروز پوکی استخوان (استئوپروز) در دوران‌های بعدی زندگی می‌شود.

نکات مهم در باره مغز دانه ها

۶ مغز دانه برزیلی ۴ برابر نیاز روزانه سلنیوم مردان را تامین می‌کند.

۵۰ گرم بادام هندی ۲۰ درصد از نیاز روزانه آهن زنان را تامین می‌کند.

۵۰ گرم بادام حدود ۱۵ درصد از کلسیم مورد نیاز دختران نوجوان را تامین می‌کند.

۲۸ گرم بادام نیمی از نیاز روزانه ویتامینE بالغین را تامین می‌کند.

نارگیل: بر خلاف سایر مغز دانه‌ها، بیشتر چربی نارگیل از نوع چربی اشباع است. شیره نارگیل حاوی ویتامین C است.

بلوط: درصد چربی بلوط پایین است و ۸۶ درصد از کالری آن مربوط به کربوهیدرات موجود در آن است. بنابراین بلوط یک میان وعده بسیار عالی کم چرب است.

گردوی آمریکایی: این مغز دانه منبع بسیار غنی عنصر روی است، بنابراین منبع غذایی ایده‌آلی برای افرادی است که به تقویت سیستم ایمنی نیاز دارند.

فندق: ترکیب روغن موجود در فندق شبیه روغن زیتون است. این مغز دانه غنی از ویتامین E است که آن را در برابر تند شدن محافظت می‌کند.

تک فارس » پزشکی سلامتی » خوردن آجیل چه اثراتی بر سلامتی دارد