رژیم پر پروتئین (اتکینز) با اینکه سبب سیری زود هنگام و لاغری می شود ولی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را هم افزایش می دهد.

متاسفانه مدتی است که افراد برای لاغری و داشتن اندامی زیبا از رژیم اتکینز پیروی میکنند که شامل مقادیر زیادی از محصولات پروتئینی است.

پروتئین های حیوانی ( مرغ و به ویژه گوشت قرمز) سرشار از اسیدهای چرب اشباع و ترانس است، با مصرف بیش از حد این مواد، به میزان زیادی مواد سمی مانند اوره و کراتینین در بدن تولید می شود و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند نقرس و نارسایی کلیه به طور چشمگیری افزایش می یابد.

چربی های موجود در برنامه غذایی به سه دسته اشباع، pufa و mufaa تقسیم بندی می شود، چربی های اشباع فاقد پیوند دوگانه است و یکی از چربی های مضر برای بدن محسوب می شود و مصرف مداوم آن ها افزایش کلسترول بد خون(LDL) را به دنبال دارد.

▪چربی های pufa

این چربی ها دارای چندین پیوند دوگانه در ساختار خود است. از مزایای استفاده طولانی مدت از آن ها می توان به کاهش چربی مضر خون (LDL) اشاره کرد.این دسته از چربی ها در منابع گیاهی یافت می شود.

چربی های با یک پیوند دوگانه(mufa) به کاهش کلسترول بد( LDL) و افزایش کلسترول خوب(HDL) خون منجر می شود. این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه افرادی که رژیم پر پروتئین و سرشار از گوشت مصرف میکنند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی(انسداد عروق کرونر قلبی و گرفتگی رگ ها) در آن ها افزایش پیدا میکند، مواد گوشتی حاوی اسید های چرب ترانس است که سبب کاهش (HDL) و افزایش(LDL) می شود. به طور کلی پروتئین ها حدود ۱۵ تا ۲۰۰، کربوهیدرات ها ۵۰ تا ۶۰ و چربی ها ۳۰۰ درصد از رژیم غذایی روزانه افراد را به خود اختصاص می دهد.

تک فارس » پزشکی سلامتی » خطرات رژیم لاغری اتکینز برای سلامتی بدن شما