تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

ترفندهایی برای جلوگیری از هک شدن حساب ایمیل شخصی

نکته اول: قبل از وارد کردن اطلاعات، همیشه به آدرس سایت دقت کنید

همیشه وقتی وارد سایت سرویس‌دهنده اینرنت خود مثل Gmail، یاهو و یا Outlook میشوید، نوارِ آدرسِ مرورگر خود را چک کنید و ببینید که آیا وارد سایت درستی شده‌اید یا خیر. مثلا وقتی میخواهید وارد اکانت Gmail شوید، بالا را که نگاه کنید، آدرس سایت به صورت accounts.google.com باشد؛ به عبارت دیگر، حتما باید عبارت google.com به عنوان آدرس اصلیِ دامنه وجود داشته باشد.

image ترفندهایی برای جلوگیری از هک شدن حساب ایمیل شخصی

همچنین وقتی میخواهید وارد ایمیل یاهو شوید، آدرس باید به صورت login.yahoo.com باشد؛ البته ممکن است این آدرس در طی زمان کمی عوض شود ولی به هر حال آدرس yahoo.com به عنوان دامنه‌ی اصلی باید ذکر شده باشد.

image ترفندهایی برای جلوگیری از هک شدن حساب ایمیل شخصی

تکفارس آی آر

یکی از متداول‌ترین روش‌های هک این است که کاربران را به سمت صفحه‌هایی شبیه به مثلا Gmail و Yahoo سوق میدهند، و کاربر که از همه‌جا بیخبر نیز اطلاعات اکانت خود را وارد میکند. مثلا ممکن است به جای google.com، آدرس gooogle.com در بالای صفحه باشد و شما به آن توجه نکنید.

نکته دوم: از کامپیوتر یا لپ‌تاپ‌های عمومی برای وارد شدن به ایمیل استفاده نکنید

اکثر کافی‌نت‌ها این روزها امن هستند, ولی به هر حال توصیه میشود از سیستم‌های عمومی مثل کافی‌نت‌ها یا سیستم‌های مشترک در اداره‌ها، شرکت‌ها و… برای وارد شدن به اکانت ایمیلتان استفاده نکنید. زیرا ممکن است اطلاعات شما به سرقت رود.

image ترفندهایی برای جلوگیری از هک شدن حساب ایمیل شخصی

نکته سوم: ایمیل‌های اکانتِ ایمیلِ اصلی خود را به یک اکانتِ ایمیل دیگر Forward کنید

www.takfars.ir

اگر مجبور هستید که ایمیل خود را در محیط‌های غیر‌ایمن مثل کافی‌نت‌ها چک کنید، این روش کاملا به درد شما میخورد.

برای این کار، ابتدا یک ایمیلِ دیگر بسازید، و دقت کنید که پسورد و سوال امنیتی که به هنگام ثبت‌نام برای آن تعیین میکنید، با پسورد ایمیل اصلیتان کاملا فرق داشته باشد و به هیچ عنوان شبیه نباشد.

حالا میتوانید ایمیل اصلی خود را به روی این اکانت جدید فوروارد کنید؛ یعنی اینکه کاری کنید که هر ایمیلی که آن ایمیلتان ارسال میشود، به صورت خودکار به این ایمیلِ جدید نیز ارسال شود. با انجام این کار دیگر لازم نیست مرتبا و از مکان‌های خطرناک وارد ایمیلِ اصلی خود شوید و امنیت آن را به خطر بیندازید. زیرا فقط از این پس وارد این اکانتِ جدید میشوید و اگر احیانا مشکلی پیش بیاید، این اکانت جدید در معرض تهدید قرار میگرید. چنین اتفاقی میتواند عواقب کار را خیلی کاهش دهد.

توجه: آموزش فوروارد کردن ایمیل به یک اکانت دیگر ایمیل را در در اینترنت به سادگی پیدا خواهید کرد

نکته چهارم: نام خود را دقیقا روی ایمیل قرار ندهید

اینکه نامِ ایمیل دقیقا مثل اسمتان باشد، شاید کمی جالب به نظر برسد ولی لازم است بدانید که انجام این کار ممکن است کمی خطرناک باشد و امنیت اکانت ایمیل شما را تهدید کند. به همین دلیل، سعی کنید نام کاربری اکانت ایمیل خود را کمی پیچیده انتخاب کنید. مثلا اگر نام شما Alex Jones است، نام کاربری ایمیل خود را به جای Alex.Jones@gmail.com، عبارت Alex.Jones55651@gmail.com قرار دهید.

نکته پنجم: پسورد قوی انتخاب کنید

دوره‌ی انتخاب پسورهای ساده مثل ۱۲۳۴۱۲۳۴ یا qwertyui یا password یا abcdefg به پایان رسیده است. انتخاب چنین رمز‌عبورهایی برای اکانت شما، ممکن است به قیمت هک شدن آن تمام شود. همیشه سعی کنید پسوردی را انتخاب کنید که تلفیقی از اعداد، حروف کوچک انگلیسی، حروف بزرگ انگلیسی و علائم باشد و همیشه هم حداقل ۸ کاراکتر باشد. مثلا این پسورد نمونه‌ی یک پسورد قوی است: Al;5dfF-/

نکته ششم: همیشه اینترنت منزل و محل کار خود را امن کنید

از اگر مودم‌های وای‌فای دار در منزل یا محل کار استفاده میکنید، همیشه سعی کنید نکات امنیتی را برای تنظیم این مودم‌ها رعایت کنید تا از هک شدن آن‌ها جلوگیری کنید. به عنوان مثال، یکی از مهم‌ترین نکات در این زمینه این است که پسورد قوی برای مودم خود انتخاب کنید. در مطلب زیر مفصل درباره امنیت مودم‌ها توضیح داده‌ایم.

تک فارس

چه جوری از هک شدن رمز وای فای مودم جلوگیری کنم

نکته ششم: کامپیوتر، لپ‌تاپ و گوشی خود را همیشه به‌روز و امن نگه دارید

همیشه سعی کنید آخرین به روز‌رسانی‌های نرم‌افزاری که برای کامپیوتر یا گوشی شما ارائه میشود را دانلود کنید، و همچنین یک آنتی‌ویروس قوی و مطمئن روی سیستم خود داشته باشید.

نکته هفتم: در حفط رمز‌عبور (پسورد) خود همیشه کوشا باشید.

پسورد ایمیل یا هر اکانت دیگری، چیزی کاملا شخصی و محرمان است و هیچ شرکت، ارگان، شخص و… حق این را ندارد که پسورد ایمیل شما را از شما بپرسد. اگر کسی نیازی به ایمیل شما داشته باشد، فقط میتواند آدرس ایمیل شما را از شما بپرسد نه پسوردِ آن را.

نکته هشتم: روی ایمیل‌هایی که از افراد ناشناس ارسال میشود کلیک نکنید

همیشه ایمیل‌هایی اغوا کننده با عنوان‌های: شما برنده شده‌اید. یا شرکت در قرعه کشی. یا مثلا تخفیف ۹۰‌درصد. برای همه ارسال میشوند. اصلا این ایمیل‌ها را باز نکیند و اگر باز کردید، اکیدا توصیه میکنیم که روی لینک‌های داخل آن‌ها کلیک نکنید.

image ترفندهایی برای جلوگیری از هک شدن حساب ایمیل شخصی

نکته نهم: قابلیت تایید هویت دومرحله‌ای را فعال کنید

این روزها اکثر سرویس‌دهندگان معتبر ایمیل، قابلیت تایید هویت دو مرحله‌ای یا Two Step Verification را به سرویس خود اضافه کرده‌اند. با یک جستجوی ساده در اینترنت میتوانید روش فعال کردن این قابلیت را در سرویس‌های مختلف مثل Gmail و Yahoo Mail را بفهمید.

T A K F A R S

محصولات معتبر
محصولات معتبر