تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

برنامه غذایی تضمینی یک ماهه برای لاغر شدن

image برنامه غذایی تضمینی یک ماهه برای لاغر شدن

برنامه غذایی زیر را دنبال کنید تا بتوانید به هدف خود یعنی کاهش وزن و ساخت عضله دست پیدا کنید.

اصول کاهش وزن و به دست آوردن عضله

برای اینکه بتوانید به هدف خودتان برسید باید سخت و استوار باشید. روش دیگری برای اینکار وجود ندارد. رژیم غذایی که در ادامه با آن آشنا خواهید شد پر از غذاهای تازه و تمیز است که تا حد امکان فرآوری نشده است. برای اینکه بتوانید به سرعت چربی‌های خود را آب کنید سه قانون ساده زیر را همیشه به یاد داشته باشید

حداقل یک گرم برای هر ۰.۴۵ کیلوگرم از وزن خود پروتئین مصرف کنید. اگر پروتئین دریافتی شما بسیار پایین باشد، علاوه بر کاهش چربی ماهیچه‌های خود را نیز از دست خواهید داد. یک رژیم غذایی با پروتئین بالا می‌تواند به شما کمک کند حجم ماهیچه‌های خود را نگه دارید. شما می‌توانید از رژیمی استفاده کنید که سرشار از سفیده تخم مرغ، بوقلمون، گوشت قرمز و مکمل‌های پروتئینی است. اینگونه رژیم‌ها می‌تواند ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم پروتئین وارد بدن شما کند. اگر در طول روز گرسنه می‌شوید و به غذای بیشتری نیاز دارید می‌توانید پروتئین بیشتری نیز دریافت نمایید. برای اینکار بهتر است از یک شیک پروتئینی استفاده نمایید.

تکفارس آی آر

زمانی که می‌خواهید وزن خودتان را کاهش دهید بهتر است کربوهیدارت دریافتی را در حالت کم یا متوسط نگه دارید. مثلا ۱۰۰ گرم در روز مناسب خواهد بود. یک روز متوسط نیز می‌تواند شامل ۱۵۰ گرم کربوهیدرات باشد. بهتر است دریافت کم ومتوسط خود را به صورت چرخشی تغییر دهید. مثلا می‌توانید یک روز دریافت کم و روز بعد دریافت متوسط داشته باشید. کربوهیدرات‌های خوب و غنی از فیبر همچون جوی دوسر، سیب زمینی، برنج و نان سبوس‌دار انتخاب خوبی است.

روزانه حداقل سه لیتر آب بنوشید. اینکار باعث می‌شود بدن آب مورد نیاز خود را داشته باشد و از سلامت بهتری برخوردار شود. آب باید اولین و اصلی ترین انتخاب شما باشد. اگرچه می‌توانید از نوشیدنی‌های سبک و سالم دیگری نیز در رژیم غذایی خود استفاده کنید .

چگونه در این مسیر باقی بمانیم؟

زمانی که صحبت از رژیم غذایی به میان می‌آید، عادت‌ها و هوس‌ها می‌تواند بسیار مضر باشد. تقریبا یک الی دو هفته طول می‌کشد تا بتوانید عادت‌های غذایی خود را تغییر دهید. کنار گذاشتن فست فود شاید آسان باشد اما سخت‌ترین بخش آماده کردن وعده‌های غذایی مناسب روزانه و به همراه داشتن آن است. برای هفته اول اینکار بسیار دشوار و زمانگیر خواهد بود بنابراین خود را برای برخی از چالش‌ها آماده کنید. به عنوان مثال، فرض کنید که همیشه برای خوردن نهار به بیرون می رفتید اما حالا باید وعده غذایی خود را در منزل و بر اساس دستورالعمل‌های موجود تهیه کنید.

برای اینکه انگیزه کافی را داشته باشید و بتوانید با هوس و اشتهای خود کنار بیایید، می‌توانید از توصیه‌های متخصصان استفاده کنید. اولا، در هر هفت روز یکبار از غذایی استفاده کنید که خودتان دوست دارید. اینکار باعث می‌شود تمامی هفته را برای این روز سپری کنید و خود را آماده خوردن غذای دلخواه خود نمایید. در این صورت انگیزه کافی برای ادامه کار را خواهید داشت. اگر در طول هفته نا امید و خسته شدید، بر روی غذایی که قرار است بخورید تمرکز نمایید. فقط به یاد داشته باشید که شما تنها یکبار می‌توانید از چنین غذاهایی استفاده کنید. نمی‌توانید کل روز را به خوردن این غذاها اختصاص دهید. بعد از آن می‌توانید به راه خود با انگیزه کامل ادامه دهید. ثانیا، برای اینکه انگیزه کافی برای ادامه راه داشته باشید چند مورد عکس از خود بگیرید. اکثر قریب به اتفاق افراد برای کاهش وزن خود دلایل خوب و منطقی دارند. برخی ممکن است قصد سفر داشته باشند، در یک مسابقه بدنسازی شرکت کنند یا به دنبال رقابت با دوستان خود باشند. بنابراین عکس گرفتن از بدن در ابتدای راه، اواسط و اواخر کار می‌تواند یک گزینه انگیزشی بسیار خوب باشد. زمانی که صحبت از هوس و اشتها به میان می‌آید، نوشیدنی‌های پروتئینی و سایر موارد ممکن است نیاز بدن به شکر را برآورده کند. شما می‌توانید یک پودر پروتئینی طعم دار را در یک مخلوط کن با یخ ترکیب کنید تا طعم مورد نیاز خود را به دست بیاورید. یک یا دوبار در هفته می‌توانید از شکلات‌های کم شکر و با پروتئین بالا استفاده کنید. ممکن است عادت کرده باشید وعده‌های غذایی خود را از رستوران تهیه کنید در اینگونه موارد سعی کنید انتخاب و سفارش هوشمندانه‌ای داشته باشید. از صاحبان رستوران بخواهید گوشت شما را بدون روغن گریل کنند. به دنبال سبزیجات بخارپز و بدون کره یا روغن اضافی باشید. از سالادهایی استفاده کنید که سس نداشته باشد. بیشتر رستوران‌ها می‌توانند نیازهای شما را برآورده کنند پس نیازی به ترک آنها نیست اما شما می‌توانید غذای مورد نیاز خود را در منزل تهیه کنید.

www.takfars.ir

چه انتظاری باید داشته باشید؟

بیشتر افراد اگر برنامه غذایی را به صورت منظم و سخت دنبال کنند، هر هفته ۲ کیلوگرم وزن کم خواهند کرد. برای اینکه تاثیر ماندگاری داشته باشید بهتر است به صورت هفتگی دو الی سه کلیوگرم وزن کم کنید. تنها یکبار در هفته خود را وزن کنید. اگر بعد از هفته اول وزنتان کم نشد، ممکن است زمان رسیدگی و خطایابی فرا رسیده باشد. علاوه بر دنبال کردن یک برنامه ورزشی منظم، بهتر است جلسات تمرین کاردیوی خود را بیشتر کنید. به جای یک جلسه تمرین کاردیو در روز ، بهتر است ۴۵ دقیقه تمرین کاردیو در صبح داشته باشید و اینکار را با شکم خالی انجام دهید. سپس یک جلسه سی دقیقه‌ای در اواخر روز به برنامه خود اضافه کنید.اگر اینکار باعث تحریک کاهش وزن شما نشد، بهتر است مصرف کربوهیدرات‌های خود را کم کنید. در روزی که مصرف کربوهیدرات شما پایین یا کم است، باید به جای ۱۰۰ گرم از ۶۰ الی ۸۰ گرم کربوهیدرات استفاده کنید. این رژیم غذایی را به مدت دو روز ادامه دهید و سپس یک روز را به کربوهیدارت دریافتی بالا( مثلا ۱۵۰ گرم) اختصاص دهید.برنامه تغذیه‌ای خود را همانند یک لنگر برای ثابت نگه داشتن تمامی تلاش‌های خود بدانید. مصرف غذاهای مناسب به شما کمک می‌کند سریع‌تر چربی خود را کم کنید و به اهداف خود دست یابید. به رژیم غذایی و تمرینات ورزشی پایبند باشید.

سه غذای محبوب برای رژیم غذایی

زمانی که می‌خواهید وزن خود را کم کنید، می‌توانید از غذاهای زیر به صورت چرخشی استفاده نمایید

سفیده تخم مرغ: سفیده تخم مرغ کلسترول یا چربی اضافی ندارد و یک پروتئین خالص است. آماده کردن آن بسیار آسان است. تنها چند دقیقه برای آماده کردن آن زمان نیاز دارید.

جوی دوسر: این ماده شکر کمی دارد و سرشار از فیبر است و می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن شما را فراهم کند. شما می‌توانید از بسته‌های آماده استفاده کنید اما اگر زمان کافی در اختیار دارید از جوی سنتی استفاده کنید.

سبزیجات سبز: این مواد سالم هستند و مزایای بسیاری برای بدن شما فراهم خواهند کرد. فیبر موجود در سبزیجات برای بهبود سیستم گوارش بسیار عالی است. این موارد حاوی ویتامین‌های ارزشمند و آنتی اکسیدان‌هایی هستند که می‌تواند به سلامت بدن شما کمک کند. برای اینکه بتوانید سبزیجات را سریع‌تر بخارپز کنید، کمی آب داخل کاسه بریزید و سپس سبزیجات را به آن اضافه کنید، کاسه را بپوشانید و به مدت دو الی سه دقیقه در مایکروویو قرار دهید.

حفظ دستاوردها

خوب حالا تصور کنید که ۲۸ روز تمام شده و شما به نتیجه دلخواه خود رسیده‌اید باید بتوانید همین روند را حفط کنید. برای رسیدن به این منظور بهتر است صبحانه سالم و خوبی داشته باشید. اگر در منزل هستید، انجام اینکار بسیار آسان است. کمی سفیده تخم مرغ و نان سبوس دار انتخاب بسیار خوبی است. البته می‌توانید از میوه‌ها نیز استفاده کنید. شام را در منزل بخورید، باز هم یک رژیم غذایی سالم و به همراه پروتئین، سبزیجات سبز و غلات سبوس‌دار می تواند بهترین انتخاب باشد. برای میان وعده از شیک‌های پروتئین و بار‌های پروتئینی استفاده کنید. اگر در رستوران غذا می‌خورید، شرایط کمی متفاوت خواهد بود. همانطور که قبلا نیز گفتیم در رستوران نیز سعی کنید به رژیم غذایی خود پایبند باشید.

روز اول

تک فارس

وعده غذایی اول

یک دوم پیمانه جوی دوسر آماده شده با آب

یک دوم پیمانه توت فرنگی

۶ عدد سفیده تخم مرغ پخته شده به همراه یک عدد زرده

وعده غذایی دوم

یک پیمانه سبزیجات سبز

۲۲۶ گرم سینه مرغ

وعده غذایی سوم

ساندویچ تن ماهی با ۱۷۰ گرم تن ماهی، ۲ برش نان گندم و یک قاشق غذاخوری مایونز بدون چربی، دو برگ کاهو

وعده غذایی چهارم

T A K F A R S

شیک پروتئینی ساخته شده با پروتئین آب پنیر

وعده غذایی پنجم

سالاد مرغ با ۲۲۶ گرم سینه مرغ، دو قاشق غذاخوری سس ایتالیایی، نصف سیب زمینی متوسط، دو برگ کاهوی رومانی، یک دوم پیمانه بروکلی

روز دوم

وعده غذایی اول

یک نان شیرینی حلقوی متوسط با دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی کم چرب

۶ عدد سفیده تخم مرغ پخته شده با یک زرده

وعده غذایی دوم

یک پیمانه برنج دانه بلند پخته شده

یک پیمانه سبزیجات سبز

تک فارس www.takfars.ir

۱۷۰ گرم سینه مرغ

وعده غذایی سوم

یک پیمانه سبزیجات سبز

۱۷۰ گرم استیک گوشت بدون چربی

وعده غذایی چهارم

شیک پروتئین ساخته شده از آب پنیر(۳۰ الی ۴۰ گرم)

وعده غذایی پنجم

۲۲۶ گرم ماهی فلورنس یا لوزی ماهی

یک پیمانه کلم بروکلی

۱۹۵۹ کالری، ۲۵۴ گرم پروتئین، ۱۳۲ گرم کربوهیدرات، ۳۹ گرم چربی و ۱۷ گرم فیبر

تکفارس

روز سوم

وعده غذایی اول

یک دو پیمانه جوی دوسر پخته شده با آب

شش عدد سفیده تخم مرغ پخته شده با یک زرده

یک تکه میوه

وعده غذایی دوم

یک پیمانه سبزیجات سبز

۲۲۶ گرم سینه مرغ

وعده غذایی سوم

یک پیمانه سبزیجات سبز

takfars.ir

۱۷۰ گرم استیک بدون چربی

یک عدد سیب زمینی بزرگ پخته شده با پوست

وعده غذایی چهارم

بار پروتئینی کم شکر و با کربوهیدرات پایین

وعده غذایی پنجم

املت تهیه شده با ۸ عدد سفیده تخم مرغ و یک عدد زرده، به همراه نصف پیمانه بروکلی، دو عدد قارچ و سالسای تازه

۱۸۶۲ کالری، ۲۲۶ گرم پروتئین، ۱۴۹ گرم کربوهیدرات، ۳۵ گرم چربی،۲۳ گرم فیبر

روز چهارم

وعده غذایی اول

یک پیمانه غلات سبوس دار

تک فارس آی آر

یک پیمانه شیر یک درصد چربی

یک تکه میوه

یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی

وعده غذایی دوم

یک عدد سیب زمینی درشت پخته شده با پوست

یک پیمانه سبزیجات سبز

۱۷۰ گرم سینه مرغ

وعده غذایی سوم

یک عدد سیب زمینی بزرگ پخته شده با پوست

یک پیمانه سبزیجات سبز

TakFars

۱۷۰ گرم استیک گوشت بدون چربی

وعده غذایی چهارم

شیک پروتئینی ساخته شده با آب پنیر

وعده غذایی پنجم

۱۷۰ گرم تن ماهی با یک قاشق غذاخوری مایونز بدون چربی

۶ الی ۸ ساقه مارچوبه

۱۹۸۴ کالری، ۲۲۶ گرم پروتئین، ۲۰۰ گرم کربوهیدرات، ۲۹ گرم چربی، ۲۸ گرم فیبر

روز پنجم

وعده غذایی اول

یک دوم پیمانه جوی دوسر پخته شده با آب

تک فارس

هفت عدد سفیده تخم مرغ پخته شده به همراه یک عدد زرده

یک دوم پیمانه توت فرنگی

وعده غذایی دوم

یک پیمانه سبزیجات سبز

۲۲۶ گرم سینه مرغ

وعده غذایی سوم

سیب زمینی بزرگ پخته شده با پوست

یک پیمانه سبزیجات سبز

۲۲۶ گرم بوقلمون

وعده غذایی چهارم

www.takfars.ir

شیک پروتئینی ساخته شده از آب پنیر به همراه یک پیمانه توت

وعده غذایی پنجم

۱۹۸ گرم استیک بدون چربی

۶ الی ۸ ساقه مارچوبه

۱۸۴۶ کالری، ۲۵۸ گرم پروتئین، ۱۲۲ گرم کربوهیدرات، ۳۲ گرم چربی، ۲۳ گرم فیبر

این برنامه غذایی را به مدت یک ماه تکرار کنید. یادتان باشد که برای ایجاد انگیزه میتوانید هر هفته ۱ روز را به غذای مورد علاقه خود اختصاص دهید. پس از اتمام دوره اگر به نتیجه دلخواه خود رسیده بودید میتوانید برنامه را مقداری شخصی سازی کنید و روال را ادامه دهید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر