تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

برای تقویت عملکرد مغز خود عمیق نفس بکشید

پژوهش های اخیر نشان داده است که چرا و چطور یک نفس عمیق می تواند برای بدن تأثیر بسزایی داشته باشد.

محققان دانشگاه نورث وسترن می گویند یک تنفس عمیق از راه بینی مغز را تقویت و حافظه را سریع تر میکند. البته این موضوع بستگی به این دارد که دم را انجام می دهید یا بازدم را و آیا از راه بینی نفس می کشید یا دهان.

در این مطالعه افراد به هنگام نفس کشیدن توانایی بیشتری در تشخیص سریعتر یک چهره ترسیده داشتند تا زمانی که بازدم را خارج می کردند. همچنین به هنگام دم فرو بردن یک شی را بیشتر به یاد می آوردند تا هنگام بازدم. البته تمام این تأثیرها در زمان تنفس از راه دهان ناپدید می شد.

درواقع یافته اصلی این پژوهش این است که فعالیت مغز در ناحیه آمیگدال و هیپوکامپوس در زمان دم از راه بینی بسیار بیشتر و بهتر از زمان بازدم است. وقتی هوا را به داخل ریه می آورید عصب های نواحی دستگاه بویایی، آمیگدال و هیپوکامپوس را که همگی در سیستم لیمبیک قرار دارند تحریک میکنید.

از این مزیت می توان به هنگام قرارگیری در یک موقعیت خطرناک که تعدا تنفس ها بیشتر می شود استفاده کرد چون سریع نفس کشیدن با بینی در تصمیم گیری و یادآوری و به طور کلی عملکرد سریع تر مغز بسیار مؤثر است.

تکفارس آی آر

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر