صداهای خاص اثر آشکاری بر وضعیت مغز انسان دارند. اکثر صداهایی که امروزه در سراسر جهان به گوش می رسند موجب تخلیه ی انرژی حیاتی مغز میشوند. صدا درمانی روش مفیدی برای شارژ کردن دوباره ی قشر مغز و توزیع انرژی در دستگاه عصبی است.

در این روش درمانی از صدا در فرم سازمان یافته یاریتمیک برای رها کردن اعصاب و مغز از مشکلات و آرام سازی جسم و روان استفاده می شود.

صدا درمانی یکی از برگزیده ترین روش های برطرف سازی آثار منفیاسترس است. هسته های خاکستر مغز، مانند باتری هایی هستند که به طور مدام مغز را شارژ میکنند. سلول های قشر مغز بیش از همه دارای انرژی هستند و صداهای با فرکانسی بالایی که از طریق گوشی به مغز انتقال مییابند این سلولی ها را فعال میکنند و انرژی هایی را که تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته اند آزاد می نمایند. در نتیجه، تعادلی در ارتعاش بدن ایجاد می شود و فرد احساس آرامش و سبکی میکند. صدا درمانی کار ساده ای است و از گوش دادن به صداهای درمانی، حداقل به مدت ۳ ساعت در روز و در مجموع به مدت ۱۰۰ تا ۲۰۰۰ ساعت تشکیل می شود.

علاوه بر صداهای ساختگی می توان به صداهای طبیعت گوشی فرا داد. طبیعت، سرشار از اصوات آرام بخشی و ریتمیک است. صدای دریا، نسیم، خشیخش برگ ها، صدای آبشار و حتی صدای سکوت (آناها تا سابدا): anahata Sabda، در یوگا) همگی مورد بی توجهی انسان امروز قرار گرفته اند.

اجازه دهید این اصوات در تمامی بدن شما به طنین در آیند و تنشی ها و نگرانی ها را از وجودتان بزدایند. صدا درمانی برای درمان مشکلات زیر که ناشی از استرسی هستند بسیار مؤثر واقع می شوند: بی خوابی، خستگی، اضطراب، پرفشاری خون، مشکلات گوارشی، بیشی فعالی، مشکلات رفتاری و اختلال در خواندن، تلفظ و نوشتن کلمات، کاهش وزن، کاهش تمرکز.

پیاده روی

پیاده روی که با سرعت متوسط آغاز می شود و سپس با سرعت بیشتر ادامه مییابد و دوباره به مرحله ی سرعت متوسط می رسد می تواند در صورتی که به شکل منظم و دایمی انجام شود، استرس را کاهش دهد و انرژی راکد را آزاد و احساسات و افکار منفی را برطرف نماید.

موسیقی درمانی

دانش یوگا بر این پایه استوار است که بدن از انرژی در حالی ارتعاش ساخته شده است. تفاوت های موجود در ویژگی های جسمانی، احتمالی وجود انواع متفاوت ارتعاشی ها این انرژی l مطرح میکند. موسیقی، اعم آوازی) یا ((سازی)، فرم های مختلفی از انرژهای ارتعاشی صدا را به اطراف ارسالی میکند. افراد مختلف، بر حسب ارتعاش خاصی ذاتی بدن خود، جذب موسیقی خاصی می شوند. بعضی از افراد دوست دارند به ارتعاشات پرهیجان موسیقی جاز گوشی کنند و برخی دیگر، موسیقی آرام و موزون را میپسندند. چنانچه موسیقی به خوبی با ارتعاشی های داخلی بدن هماهنگی داشته باشد، اعصاب را از حالت استرس خارج میکند و موجب بهبود وضعیت عمومی فرد می شود.

مرکز درک موسیقی در نیمکرہی راست مغز انسان واقع است. با گوش کردن به موسیقی، انتقال و تغییر جہت از نیمکرہی چپ مغز (نیمکرہی غالب ازنظر فعالیت ھای دو تایی) به نیمکرہ ی راست (نیمکرہی خلاق مغز) صورت می گیرد و در نتیجه، به تحریک الگوی تفکر فرد کمک می شود. موسیقی، اثر بسیار زیادی بر آرام سازی جسم و روان دارد. تحقیقات نشان داده اند که ارتعاشی های مناسب موسیقی میتوانند فرآیند افکار مثبت را تسریع نمایند. دانش پیشرفته معتقد است که موسیقی، تأثیری ماساژ دهنده بر مغز دارد.

یبوفیدبک

شد در تعداد زیادی از اختلالات ناشی از استرس به طور مؤثر به کار میرود. این اختلالات عبارتند از: سردردهای میگرنی، استرس، دردهای مزمن و اختلالات حرکتی (از جمله موارد ناشی از آسیب نخاعی و بیماری عصبی عضلانی مزمن مانند فلج)، بی اختیاری ادراری، پر فشاری خون و نامنظمی ضربان قلب، اختلالی بیشی فعالی / کمبود توجه.

▪ تجسم سازنده

در دهه ی ۱۹۷۰، کارل سیمونتون از نوعی روشی تجسم در افراد مبتلا به سرطان و سایر تومورها استفاده کرد که بیماران از طریق آن در درمان بیماری خود سهیم می شدند. از آن زمان به بعد، روشی های تجسمی بسیاری ابداع شدند. در این روشی ها از صور خیالی آرام بخشی مانند مکان های زیبا و آرام مانند ساحلی دریا، باغ پر از شکوفه، دریاچه ی آرام و پرندگانی که بر روی درختان نغمه سرایی میکنند برای ایجاد آرامش استفاده می شود. در یکی از این روشی ها که به وسیله ی فیلیسی کریستالی ابداع شده است از بیمار خواسته می شود تصور کند بر امواج دریا سوار شده است و از این طریق فقط طی یک دقیقه، آرام سازی انجام می شود.

تعدادی از تجسم های سازنده :

▪ دعا کنید.

▪ مشکلات خود را به خداوند بسپارید… و به سرزمین خدا وارد شوید.

▪ آگاه باشید که اشتباهات صحیحی وجود دارند و نیز از هم پاشیدگی های مثبت و افسردگی های شادمانه.

▪ آگاه باشید که از میان موارد به ظاهر ناصحیح و منفی، چیزهای خوبی ظهور خواهند کرد.

▪ بدترین چیزی را که ممکن است اتفاق بیفتد تصور کنید و آن را به همان شکلی در خیال خود نگه دارید تا زمانی که به موضوعی مضحک و خنده آور تبدیل شود.

▪ چنانچه هر چیزی که درباره ی آن نگران هستید اتفاق می افتد، شروع به نگران شدن درباره ی رهایی یافتن از اضطراب و استرس و بیماری نمایید.

▪ اگر همه ی روشی های مذکور بی اثر بودند، تصور کنید که به نزد پزشک رفته اید و نسخه ی یک داروی آرام بخش را دریافت نموده اید.

تک فارس » روانشناسی » بدون مراجعه به روانشناس استرس مزمن خود را درمان کنید