تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

اگر شبانه به طور ناگهانی دچار معده درد شدید باید چه کنید

گرمش کنید

یک پد گرمایشی می تواند به بهبود معده درد کمک کند، مخصوصا اگر به خاطر مشکل شدید سندروم روده تحریک پذیر باشد. انواع کیسه های آب گرم یا پد های گرمایشی برای این کار وجود دارد که می توانید مورد استفاده قرار دهید.

به دستشویی برید

تعیین اینکه چه چیزی در پس معده درد وجود دارد دشوار است اما احساس درد در قسمت های پایینی شکم می تواند نشانه سندروم روده تحریک پذیر باشد. گرفتگی که احساس میکنید احتمالا سیستم گوارشی تان است و تلاش میکند پس از یک شب خوابیدن شروعی مجدد داشته باشد. سر زدن به دستشویی می تواند کمکتان کند. همین که به دستشویی بروید و بتوانید حرکت روده داشته باشید درد یا ناراحتی به عنوان بخشی از فرآیند کاهش پیدا میکند.

با پزشک تماس بگیرید

تکفارس آی آر

از آنجا که درد معده نشانه ای بسیار مبهم است، تماس با یک متخصص می تواند کمکتان کند بفهمید لازم است نگران باشید یا خیر. بسته به فاکتورهایی مانند مکان و احساس درد پزشک می تواند به شما بگوید که آیا نیاز است به اورژانس بروید یا می توانید با درمانی خانگی مشکل را حل کنید. از اینکه با پزشک مشورت کنید خجالت نکشید او می تواند با چند سوال به بهتر شدنتان کمک کند. اگر دردتان شدید بود و درمان های پایه ای کمکی نکرد، اسهال خونی داشتید یا بالا می آوردید با پزشک تماس بگیرید.

از کسانی که با شما شام خورده بودند بپرسید که همین حس را دارند؟

از مسمومیت غذایی می ترسید؟ اگر در رستوران غذا خورده باشید می توانید متوجه شوید دیگران هم به مشکل خورده اند یا خیر. با افراد خانواده یا کسان دیگری که شام را با آنها خورده اید بپرسید که آنها هم این نشانه ها را تجربه کرده اند یا خیر. اگر مسمومیت غذایی باشد معمولا بیش از یک نفر به آن مبتلا می شوند.

برای خود صبحانه درست کنید

اگر معده درد تنها نشانه تان است و فکر میکنید غذا خوردن باعث احساس تهوعتان نمی شود نیازی به جا انداختن صبحانه نیست. مقداری غذا خوردن می تواند به حل شدن مشکل معده کمک کند. اما سعی کنید به سراغ غذایی بروید که هضمش برای معده ساده باشد. برای مثال کره بادام زمینی یا نان سبوس دار می تواند برایتان سنگین باشد.

www.takfars.ir

فنجان دوم قهوه یا چای را استفاده نکنید

نگران نباشید نمی خواهیم بگوییم چای یا قهوه را به کلی کنار بگذارید. اما اگر رفلاکس اسید باعث مشکل معده تان شده، بهتر است مصرف این نوع نوشیدنی ها را کم کنید. کافئین برای کسانی که مشکل گوارشی دارند می تواند مشکل آفرین باشد. کافئین فشار بین دریچه معده و مری را شل میکند به همین دلیل بازگشت اسید به بالا راحت تر می شود، همچنین باعث می شود روده سخت تر کار کند، که می تواند منجر به اسهال شود اگر فکر میکنید مشکل از قهوه یا چای است، سعی کنید یک هفته استفاده اش نکنید. تنها راه این است که مدتی مصرفشان را کم یا قطع کنید و ببینید آیا تاثیری دارد یا خیر. سخت است که بگوییم هیچ وقت استفاده نکنید اما انجام یک هفته اش ضرری ندارد. اگر یبوست یا نفخ داشته باشید کافئین می تواند باعث به حرکت درآمدن روده شود.

روی تردمیل بروید

ورزش به مشکلات گوارشی کمک میکند، بنابراین انجام ورزش صبحگاهی می تواند مشکل معده دردتان را حل کند. فقط زیاد به خود فشار نیاورید مخصوصا اگر حرکت زیاد باعث می شود بدتر شوید. اگر درد از بین نرفت فعالیت فیزیکی را تا زمانی که متوجه بشوید مشکل از کجاست و چگونه باید حلش کرد متوقف کنید.

یک داروی ضد گاز را امتحان کنید

اگر احساس نفخ دارید می توانید از داروهای بدون نیاز به نسخه ضد گاز استفاده کنید. مواردی مانند Gas-X و Phazyme میتوانند به کاهش درد معده کمک کنند. این داروها حباب های درون معده تان را می ترکانند و به این روش مشکلتان حل می شود. از آنجا که بدنتان سایمتیکون جذب نمیکند این داروها هیچ عوارض جانبی در پی نخواهند داشت، بنابراین می توانید روزانه چهار مرتبه از آن استفاده کنید.

یک قرص ضد اسید معده استفاده کنید

داروهای ضد اسید نیازی به نسخه ندارند و می توانید امتحانشان کنید. آنها میتوانند جلوی برخی از علائم را بگیرند و موجب بهبودی تان شوند. اما همانطور که از اسمشان مشخص است مشکلات اسیدی را حل میکنند بنابراین بهتر است ابتدا با مشورت پزشک متوجه شوید مشکل دقیقا چیست.

یک درمان طبیعی خانگی را امتحان کنید

روغن نعناع، زنجبیل و زردچوبه میتوانند اگر با گاز و نفخ درگیر باشید مشکلتان را حل کنند. آنها به خالی شدن معده و جذب غذاها کمک میکنند. اگر مشکلتان رفلاکس معده است، روغن نعناع در واقع می تواند مشکلتان را بدتر کند.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر