تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

اگر دوستان خود را دوست ندارید چطور با آنها قطع رابطه کنید

image اگر دوستان خود را دوست ندارید چطور با آنها قطع رابطه کنید

روش اول: روش جدایی از گروه دوستان را انتخاب کنید

تصمیم خود را با دوستان‌تان درمیان بگذارید

صریح‌ترین راه برای جداشدن از گروه دوستان صحبت‌کردن با آنهاست. شما می‌توانید همه‌ی گروه را از تصمیم خود آگاه کنید یا به‌صورت جداگانه با آنها صحبت کنید. گاهی ممکن است این شیوه برای ترک گروه مناسب نباشد، زیرا سؤالات و ابهامات زیادی را در ذهن آنها ایجاد می‌کند.

اگر رابطه‌ی نزدیکی با افراد گروه دارید، بهتر است واقعیت را به آنها بگویید.

تکفارس آی آر

اگر تنها با چند نفر از اعضای گروه رابطه‌ی نزدیکی دارید، شاید بهتر باشد اول تصمیم خود را با دوستان نزدیک درمیان بگذارید و بعد بقیه‌ی افراد گروه را با خبر کنید.

اگر قصد دارید تصمیم خود مبنی بر جدایی از گروه را با کل اعضا مطرح کنید، از قبل در مورد آن فکر کنید و با عجله و شتاب تصمیم نگیرید. بهتر است صحبت‌هایی را که می‌خواهید در جلسه مطرح کنید، در برگه‌ای یادداشت کنید تا هنگام صحبت‌کردن چیزی از قلم نیندازید.

تصمیم خود را یکباره مطرح نکنید

به‌جای اینکه سعی کنید به‌طور مستقیم و یکباره دوستان خود را از تصمیم‌تان برای ترک گروه مطلع کنید، شاید بهتر باشد تا کم‌کم این موضوع را با آنها مطرح کنید. تا زمانی که دوستان‌تان درگیر یک کار غیرقانونی و خطرناک نشده‌اند،‌ لزومی ندارد برای جداشدن از گروه عجله کنید. اگر دوست ندارید احساسات دوستان‌تان جریحه‌دار شود، می‌توانید به‌مرور رابطه‌تان را کم کنید و بعد از مدتی به‌طور کامل از گروه جدا شوید.

در مورد جزئیات زندگی خود با دیگران صحبت نکنید.

www.takfars.ir

زمانی را که با دوستان‌ خود صرف می‌کردید، می‌توانید به دوستان‌ جدیدتان اختصاص بدهید یا یک سرگرمی جدید پیدا کنید.

به تماس‌های تلفنی و پیامک‌ها، بلافاصله پاسخ ندهید.

در ابتدا سعی کنید زمان کمتری را با دوستان‌تان بگذرانید، این روش به شما کمک می‌کند تا خیلی راحت‌تر از آنها جدا شوید.

به‌خاطر داشته باشید که ممکن است سؤالاتی برای دوستان‌تان ایجاد شود. ممکن است از شما بپرسند چرا از گروه فاصله گرفته‌اید، چه مشکلی پیش آمده، آیا همه‌ چیز درست است یا خیلی سؤالات دیگر. بهتر است به این سؤالات به‌صورت صادقانه پاسخ بدهید و از پاسخ‌دادن طفره نروید.

به تماس‌های تلفنی دوستان جواب ندهید

شاید فکر کنید این روش جدایی از گروه دوستان نامناسب و آسیب‌زننده باشد، اما در مواردی که گروه دوستان رفتارهای خطرناک یا نامناسب دارند، این بهترین روش است. در این مواقع هرگز به تماس‌های تلفنی آنها پاسخ ندهید. البته برای فرار از دادن پاسخ به سؤالات دوستان‌تان مبنی برعلت جدایی از گروه، بهتر است این شیوه را انتخاب نکنید. بیان علت جداشدن از گروه به صورت صادقانه و صریح خیلی بهتر از این است که با قطع ناگهانی ارتباط خود با دوستان تمام پل‌های پشت سرتان را خراب کنید. با بیان احساسات واقعی خود این فرصت را به خودتان و دیگر اعضای گروه می‌دهید که اگر از ترک گروه پشیمان شدید، بتوانید دوباره به گروه برگردید.

لازم نیست در تماس‌ها، پیامک‌ها یا ایمیل‌های آنها علت جدایی را تشریح کنید.

بهتر است دوستانی را که با آنها قطع رابطه‌ کرده‌اید، در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بلاک کنید.

جشن بگیرید

گاهی انسان به دلایل کاری یا قبولی در دانشگاه مجبور می‌شود از دوستان صمیمی خود جدا شود. در این موقعیت، بهتر است جشنی بگیرید و همه‌ی دوستان خود را دعوت کنید. کاری را انجام دهید که همه از آن خوشحال می‌شوند. می‌توانید جایی را برای جشن خود انتخاب کنید که همه‌ی اعضا دوست دارند، برای مثال به پارک آبی بروید یا شام را در یک رستوران خوب بخورید. گرفتن یک جشن باعث می‌شود با خاطره‌‌ی خوبی از هم جدا شوید.

تک فارس

از شبکه‌های اجتماعی، پیامک یا ایمیل برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده کنید و نگذارید رابطه‌تان به‌طور کامل قطع شود.

هروقت فرصتی پیش آمد، همدیگر را ملاقات کنید.

از احساسات خود باهم صحبت کنید و به آنها بگویید که چقدر به یادشان هستید. بگویید که خیلی دلتنگ‌ آنها می‌شوید و اتفاقات و خاطراتی را که موجب می‌شود، خاطره‌ی آنها در ذهن‌تان تداعی شود حتما تعریف کنید، این باعث می‌شود علی‌رغم اینکه از هم دور هستید، ولی رابطه‌ی دوستی‌تان محکم‌تر شود.

روش دوم: پذیرای نظرات درست باشید

صادق باشید

اگر دوستان‌ شما اصرار دارند دلیل جدایی از گروه را بدانند، فارغ از اینکه چه دلیلی دارید، بهتر است صادقانه برای آنها توضیح بدهید. برای مثال، به‌دروغ نگویید قرار است به شهر دیگری بروید. صادقانه و صریح درمورد علت جدایی‌تان از گروه توضیح دهید.

اگر فکر می‌کنید بیان علت جدایی برای‌تان سخت است، می‌توانید آن را بنویسید. هیچ اشکالی ندارد که دلیل جدایی از گروه را به‌طور کامل و صادقانه بنویسید و آن را برای دوستان‌تان ایمیل کنید.

به احساسات دوستان خود احترام بگذارید

گاهی‌اوقات گفتن حقیقت ممکن است به احساسات طرف مقابل صدمه بزند. در این مواقع، علاوه‌برداشتن صداقت، احترام به احساسات طرف مقابل نیز اهمیت زیادی دارد. برای مثال، اگر احساس می‌کنید که مدتی است دوستان‌تان علاقه‌ای به حضور شما در گروه ندارند یا فکر می‌کنید، هیچ نقطه‌ی اشتراکی با گروه ندارید و درواقع جو گروه برای شما کسل‌کننده است، سعی کنید از روشی منطقی برای توضیح دلیل جدایی خود از گروه استفاده کنید، برای نمونه می‌توانید بگویید: وقتی در جمع دوستان‌ هستم، احساس خوبی ندارم. البته نباید فراموش کنید که با مطرح‌کردن موضوع باید بتوانید دلایل منطقی نیز برای تصمیم خود بیان کنید.

بهتر است برروی احساسات و دیدگاه خود تأکید کنید و از گفتن کلماتی مانند شما خیلی کسل‌کننده هستید، واقعا خودداری کنید.

T A K F A R S

دروغ نگویید، وقتی دروغ بگویید مجبورید برای فاش‌نشدن آن باز هم دروغ بگویید. صداقت داشته باشید و دلایل خود مبنی بر ترک گروه را کامل و شفاف توضیح دهید.

گاهی مبهم جواب‌دادن بهترین شیوه است؛ در این حالت شما می‌توانید هم رفتار صادقانه‌ای داشته باشید و هم دروغ نگویید. گفتن جملاتی مانند سرم شلوغ است یا قصد سفر دارم در برخی مواقع می‌تواند پاسخ مناسبی باشد.

موضع خود را حفظ کنید

دوستان مخصوصا دوستان قدیمی‌تر معمولا تلاش می‌کنند تا شما را به گروه برگردانند. مصمم باشید و از تصمیم خود عقب‌نشینی نکنید. تحت‌تأثیر فشارها و درخواست‌های اعضای گروه و دوستان قدیمی قرار نگیرید.

برای مثال، اگر کسی از شما خواست از تصمیم خود منصرف شوید، بهتر است در پاسخ بگویید: خیلی متأسفم، ولی سرم شلوغ است یا اوقات خوبی باهم داشتیم،‌ اما نیاز دارم مدتی تنها باشم.

با متانت و آرامش درخواست دوستان‌تان را برای دعوت مجدد به گروه رد کنید.

روش سوم: گزینه‌های جایگزین جدایی از گروه را برای خود تشریح کنید

درمورد نگرانی‌های‌ خود با دوستان صحبت کنید

سعی کنید درمورد نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که در مورد رفتارهای نامناسب گروه دارید، با آنها صحبت کنید. برای مثال، ‌اگر دوستان شما به‌طور مدام شما را از گروه و کارهای گروهی حذف می‌کنند، سعی کنید حداقل با یکی از اعضای گروه رابطه‌ی جداگانه‌ای برقرار کنید. شاید متوجه بشوید که آنها هرگز قصد طردکردن شما را نداشته‌اند و وقتی از احساس شما آگاه شوند با اصلاح رفتار خود، سو‌ءتفاهم ایجادشده کاملا برطرف شود.

به خودتان فرصت بیشتری بدهید

تک فارس www.takfars.ir

گاهی‌اوقات شاید لازم باشد برای مدت کوتاهی از گروه جدا شوید و ارتباط‌تان را با دوستان کمتر کنید، تا ببینید آیا هنوز هم از جدایی احساس خوبی دارید یا خیر. در این مدت می‌توانید بفهمید زندگی بدون دوستان چه شکلی است و شما چه احساسی دارید. سعی کنید دوستان و سرگرمی‌های جدید پیدا کنید. اوقات بیشتری را با اعضای خانواده سپری کنید.

اگر در این بازه‌ی زمانی احساس کردید، شادتر هستید می‌توانید به جدایی از گروه دوستان جدی‌تر فکر کنید.

از طرف دیگر، اگر احساس کردید دل‌تان برای گروه دوستان‌ تنگ شده، بهتر است زمانی را با خود خلوت کنید و یکبار دیگر دلایل خود را برای جدایی از گروه مرور کنید. اگر احساس کردید که دلایل‌تان چندان هم قانع‌کننده نبوده است، فرصت را از دست ندهید. به آنها بگویید که چقدر دل‌تان برای‌شان تنگ شده و تحمل دوری آنها چقدر برای‌تان سخت است.

در گروه تغییرات ایجاد کنید

اگرچه جدایی از گروهی که اعضای آن رفتارهای نامناسبی دارند، کار بسیار خوبی است، اما تلاش برای ایجاد تغییر در اعضای گروه و کمک به آنها برای ترک عادات و رفتارهای زشت‌شان هم کار بسیار ارزشمندی است. قبل از جدایی از گروهی که درگیر کارهای غیراخلاقی و غیرقانونی است، بهتر است کمک کنید تا دوستان‌تان نیز از عواقب رفتارهای بد خود آگاه شوند.

اگر دوستان‌تان اهل مصرف الکل یا مواد مخدر هستند، می‌توانید به آنها کمک کنید تا به مرکز ترک اعتیاد مراجعه کنند و با دریافت مشاوره‌های پزشکی از افراد متخصص این عادت رفتاری خود را ترک کنند.

اگر دوستان‌تان شما را به دزدی، قاچاق یا خراب‌کاری تشویق می‌کنند، در ابتدا سعی کنید آنها از این‌ کار منصرف کنید. خطراتی را که ممکن است انجام این کار برای آنها به‌دنبال داشته باشد، یادآور شوید و فعالیت مثبتی را مانند تماشای یک فیلم خوب جایگزین رفتار خراب‌کارانه‌ی آنها کنید.

روش چهارم: زمان مناسب برای ترک گروه را پیدا کنید

به گفتار دوستان‌ خود توجه کنید

اگر دوستان‌تان مدام سعی می‌کنند که روابط شما تنها محدود به همین یک گروه اجتماعی باشد، بهتر است به فکر جدایی از گروه باشید. همچنین ممکن است برای حفظ شما در گروه شروع به بدگویی از دوستان دیگر، اعضای خانواده یا دیگر افراد تأثیرگذار در زندگی‌تان کنند. با این کار دید شما نسبت به بقیه‌ی افراد منفی می‌شود و ممکن است ارتباط خود را با آنها کمتر کنید. برای جدایی از چنین گروهی حتی یک لحظه هم تردید نکنید و در اولین فرصت جدا شوید.

تکفارس

مراقب دوستان ناباب باشید

مردم معمولا کاری را انجام می‌دهند که بقیه افراد هم آن را انجام می‌دهند. رفتار خوب و بد دوستان، بیشترین تأثیر را بر فرد می‌گذارد. اگر دوستان شما رفتار نامناسبی دارند، باید قبل از اینکه به دردسر بیفتید، از گروه جدا شوید. از قدیم گفته‌اند دوستی با جاهل، به دوستی با خرس می‌ماند.

اگر دوستان شما یکی از این رفتارها را دارند، بهتر است حتما رابطه‌تان را با آنها قطع کنید:

دزدی از فروشگاه‌ها؛

اعتیاد به مصرف موادمخدر و الکل؛

تخریب اموال دولتی یا خصوصی؛

مشارکت در کارهای غیرقانونی و غیراخلاقی.

اگر رابطه‌ی یک‌طرفه‌ای با دوستان‌تان دارید، آنها را ترک کنید

اگر در دورهمی‌ها و جشن‌ها معمولا شما را فراموش می‌کنند و به مهمانی‌ها دعوت نمی‌کنند، بهتر است به فکر جدایی از گروه باشید. شاید این رفتار آنها بدین معناست که دوست ندارند، بیش از این با شما رفت‌وآمد داشته باشند. دوستانی که این رفتار را انجام می‌دهند، ارزش دوستی ندارند و هرگز هم دوست شما نبوده‌اند.

دور دوستانی که فقط در هنگام نیاز به یاد شما هستند، خط بکشید

takfars.ir

اگر دوستانی دارید که تنها زمانی یاد شما می‌افتند که کاری دارند، باید بدانید شایسته‌ی دوستی نیستند و بهتر است رابطه‌ی خودتان را با آنها قطع کنید. اگر معمولا شما برای گروه هزینه می‌کنید و دوستان‌تان را مهمان می‌کنید یا همیشه شما وسیله‌ی تفریح و خوش‌گذرانی آنها را تأمین می‌کنید، ولی دوستان‌تان این سخاوتمندی شما را بی‌پاسخ می‌گذارند، باید بدانید آنها فقط دوست روزهای خوش شما هستند. بهتر است به این دوستی یک‌طرفه پایان بدهید.

مراقب دوستانی که قصد رقابت با شما را دارند، باشید

اگر دوستان‌تان همیشه سعی می‌کنند خود را بهتر از شما جلوه دهند، باید بدانید ارزش دوستی ندارند. از دوستانی که تلاش می‌کنند موفقیت‌های شما را کوچک بشمارند و خود را بزرگ نشان دهند،‌ دوری کنید. این افراد شایسته دوستی نیستند.

برای مثال، اگر به دوست‌تان گفتید که در امتحان ۹۳ درصد از تست‌ها را درست پاسخ داده‌اید، اما آنها گفتند که گرفتن چنین نمره‌ای کار خیلی سختی هم نیست و شما می‌توانستید نمره بالاتری بگیرید، بدانید لایق دوستی نیستند.

اگر گفتید که روز بدی داشته‌اید و دوستان‌تان اصرار داشتند که آنها روز خیلی بدتری داشته‌اند،‌ بدانید که بهتر است عطای چنین رابطه‌ای را به لقایش ببخشید.

گروهی را که انرژی شما هدر می‌دهد، ترک کنید

وقت‌گذراندن با گروه دوستان معمولا باعث شادابی و تقویت روحیه و ایجاد انگیزه و انرژی در افراد می‌شود.

اگر بعد از وقت‌گذرانی با دوستان احساس شادابی ندارید، کسل و خسته می‌شوید، باید متوجه باشید که ادامه‌ی این رابطه برای سلامت روحی شما خوب نیست و بهتر است به آن پایان دهید.

دوستانی که ذهن و روح شما را با شکایت‌ و انتقادهای مدام از زندگی، خسته می‌کنند، نیز شایسته‌ی دوستی نیستند و باید فراموش‌شان کنید.

تک فارس آی آر

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر