تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

اپدیت مرورگر فایرفاکس ۵۰ چه پیشرفت هایی کرده

image اپدیت مرورگر فایرفاکس ۵۰ چه پیشرفت هایی کرده

مرورگرهای دیگر از جمله اج، اینترنت اکسپلورر، کروم و سافاری همگی از طراحی چند پردازشی بهره می‌برند که همین عامل باعث می‌شود موتور رندرینگ این مرورگرها که عملیات خواندن و تفسیر کدهای اچ‌تی‌ام‌ال، سی‌اس‌اس و جاوا اسکریپت را به عهده دارد، جدا از چهارچوب اصلی این نرم‌افزارها باشد.

این کار به‌منظور افزایش پایداری و افزایش امنیت مرورگرها انجام شده است. در نتیجه اگر پردازش رندرینگ‌ یک صفحه با مشکل مواجه شود، این مورد باعث از کار افتادن کل فعالیت مرورگر نخواهد شد. همچنین به دلیل اجرای پردازش‌ها در سندباکس‌های معمولی، اکسپلویت‌های مختلف قادر به بهره بردن از مزایای موتور رندرینگ برای ایجاد معایب مختلف نخواهند بود.

با انتشار نسخه‌ی جدیدفایرفاکس، و پشتیبانی از ساختار رندرینگ چند پردازشی، امنیت و پایداری این مرورگر در حد رقبا بالا رفته است.

با انتشار فایرفاکس ۵۰، موزیلا اولین بخش بزرگ از معماری پردازش چندگانه‌ی جدید خود را نیز ارائه داده است. بد نیست اشاره کنیم که هم‌اکنون جدیدترین نسخه‌ی پایدار فایرفاکس، نسخه‌ی ۵۰ این مرورگر است.

تکفارس آی آر

علاوه بر این، امکان ایجاد پردازش‌های چندگانه توسط موتور رندرینگ این مرورگرها وجود دارد و این یعنی برای انجام عملیات مرتبط با هر تب از پردازشی متفاوت استفاده شود. همین عامل باعث می‌شود تا در صورت بروز مشکل در یک تب، امکان از کار افتادن کلی مرورگر کاهش یابد. این تغییر از سال ۲۰۰۹ در دو مرورگر اینترنت اکسپلورر و کروم اعمال شده است.

در هر صورت فایرفاکس از این بابت همانند دیگر رقبای خود عمل نکرده است. کار روی طراحی چند پردازشی مرورگرها از سال ۲۰۰۹ و تحت کدنام Electrolysis آغاز شده است اما در فاصله‌ی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ شاهد توقف در انجام این فعالیت‌ها بودیم؛ چرا که در این سال‌ها اولویت‌های شرکت موزیلا تغییراتی به خود دید. از آنجا که افزونه‌های بسیار زیادی برای فایرفاکس عرضه شده است، شروع استفاده از معماری جدید برای موتور رندرینگ یک امر بسیار پیچیده محسوب می‌شود؛ چراکه بسیاری از افزونه‌ها برای عملکرد صحیح به موتور رندرینگ مرورگر دسترسی دارند و برخی حتی تغییراتی در آن ایجاد می‌کنند. اما روش عملکرد فایرفاکس هیچ‌وقت بدین صورت طراحی نشده است.

در پاسخ به این شرایط، موزیلا سیستم جدیدی برای افزونه‌های مرورگر خود ایجاد کرد. این سیستم از سال ۲۰۱۵ در دسترس قرار گرفت و امکان بهره بردن از طراحی چند پردازشی را برای توسعه‌دهندگان پلاگین‌های فایرفاکس فراهم کرد.

در اولین گام برای استفاده از پردازش‌های چندگانه در فایرفاکس، این مرورگر هسته‌ی اصلی را از پردازش‌های تکی هر تب، جدا کرد. در نسخه‌ی ۴۸ فایرفاکس این ویژگی برای تعدادی از کاربرانی که از هیچ افزونه‌ای در مرورگر خود استفاده نمی‌کردند، فعال شد. سپس فایرفاکس ۴۹ منتشر شد که امکان استفاده از ویژگی مورد بحث را برای کاربرانی که تعداد کمی از افزونه‌های این مرورگر را استفاده می‌کردند نیز فراهم کرد. حال با انتشار فایرفاکس ۵۰، یک فرایند پردازشی مجزا برای بیشتر کاربران و بیشتر افزونه‌های این مرورگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسعه‌دهندگان اکنون می‌توانند افزونه‌های خود را به نحوی طراحی کنند که با ویژگی‌های پردازش چندگانه همخوانی داشته باشند. فایرفاکس ۵۱ این قابلیت را برای تمام افزونه‌های موجود فراهم خواهد کرد و در آن زمان افزونه‌هایی که امکان بهره بردن از ویژگی‌های پردازش چندگانه را نداشته باشند با علامت ناسازگار مشخص خواهند شد.

موزیلا می‌گوید حتی با محدود کردن تغییرات اعمال‌شده بر فایرفاکس ۵۰ ، میزان پاسخگویی این مرورگر به دلیل جداسازی بخش رندر و هسته‌ی اصلی تا ۴۰۰ درصد افزایش یافته است. در هنگام بارگذاری صفحات وب نیز عملکرد صحیح مرورگر مورد بحث تا ۷۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

www.takfars.ir

در نسخه‌ی ویندوزی فایرفاکس ۵۰، شرکت موزیلا به‌صورت خاص از اولین نسل سندباکس خود برای پردازش‌های مربوط به رندر صفحات استفاده کرده است. این مورد باعث می‌شود استفاده از مرورگر برای عملیات مخرب سخت‌تر شود. این سندباکس در نسخه‌های آینده‌ی مرورگر فایرفاکس حساسیت بیشتری خواهد داشت و استفاده از محیط آن برای هکرها بسیار سخت خواهد شد. علاوه بر این گفته‌ می‌شود که نسخه‌های بعدی فایرفاکس برای سیستم‌عامل‌ مک‌او‌اس و لینوکس نیز شامل سندباکسی شبیه به سندباکس جدید مخصوص ویندوز این مرورگر خواهند بود.

مسلما تا ارائه‌ی کامل این ویژگی‌های جدید باید زمان بیشتری صبر کنیم؛ اما موزیلا بخش‌های مختلف مورد نیاز برای انتشار نسخه‌ی جدید فایرفاکس را کامل کرده است. در نتیجه به‌زودی شاهد این موضوع خواهیم بود که مرورگر مورد بحث، امنیت و پایداری قابل توجه و در حد رقبای برتر خود به کاربران ارائه کند.

نظر شما در این مورد چیست؟ شما از چه مرورگری استفاده می‌کنید و دلایل انتخاب شما چه مواردی است؟

محصولات معتبر
محصولات معتبر