تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

انتقال قطعی پایتخت از تهران به یک شهر دیگر

طرحی با ۵۲ امضا از طرف نمایندگان، در هیات‌رییسه مجلس اعلام وصول شده که اگر به تصویب برسد، پرونده «انتقال‌پایتخت» از دست و اختیار دولت خارج شده و به شورای جدیدی تحت عنوان «شورای‌عالی انتقال پایتخت» محول می‌شود.

در صورت تصویب این طرح، شورای عالی انتقال پایتخت تشکیل خواهد شد و ۱۰ نفر در این شورا به نمایندگی از سران نظام ماموریت پیدا می‌کنند مکان پایتخت جدید، برآورد ریالی هزینه انتقال و همچنین زمان لازم برای انتقال را در مدت یک سال کار کارشناسی، مشخص کرده و برای تصویب نهایی به مقام معظم رهبری ارائه کنند.

در دست‌کم ۷سال اخیر تلاش زیادی از طرف دولت برای ابطال نشان پایتخت از پیشانی تهران، صورت گرفت؛ اما بطور قطع آنچه باعث انحراف تلاش‌‌ها از مسیر حصول نتیجه شد، اتکا به اظهارنظر به جای کار کارشناسی بود تا جایی که حدود دو سال پیش بخاطر تزلزل فکری مسوولان نسبت به تفکیک پایتخت از تهران، به یک باره مصوبه‌ انتقال کارمندان، علم شد و یک سال بعد –پارسال- دوباره حرف از انتقال پایتخت به شکل جدید یعنی تشکیل یک پایتخت اداری- ‌سیاسی در اطراف تهران سر زبان مسوولان افتاد.

حالا اگر چه دولتی‌ها درصدد هستند شهر جدید پرند را به عنوان پایتخت اداری- ‌سیاسی جایگزین تهران کنند -تا هم کشش سکونتی انبوه واحدهای مسکونی‌مهر در این منطقه ارتقا پیدا کند و هم کاهش جمعیت تهران محقق شود- اما در مجلس اخیرا اجماعی به‌وجود آمده که قصد دارد ساز‌وکار درست و منطبق بر واقعیت را برای انتقال‌پایتخت تدارک ببیند.

طرح «انتقال پایتخت اداری-‌سیاسی» که ظرف روزهای اخیر تعداد امضا‌کنندگان آن در مجلس به ۱۵۲ نفر رسیده، مسوولیت مطالعه کارشناسی برای شناسایی مکان مناسب پایتخت‌شدن را به شورایی ۱۰نفره واگذار کرده که باید تحت نام «شورای‌عالی انتقال ‌پایتخت» به مدت یکسال درباره سه موضوع اصلی مرتبط با انتقال تصمیم‌گیری کند.

تکفارس آی آر

ابوالفضل ابوترابی طراح طرح «انتقال پایتخت اداری‌ – سیاسی از تهران» و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره جزئیات طرح گفت: این طرح به دنبال الزام و اجباری‌شدن انتقال پایتخت اداری-سیاسی از تهران است و بنا دارد ماموریت یکساله به ترکیب ۱۰نفره از افرادی که به نمایندگی از سران نظام، در شورای‌عالی انتقال پایتخت حضور پیدا می‌کنند، برای تعریف و تبیین مقدمات انتقال، محول کند.

ابوترابی تاکید کرد: در طرح مجلس هیچ اشاره یا سفارشی بابت مکان پایتخت‌جدید، مطرح نشده و همه مسوولیت مربوط به «شناسایی محل»، «برآورد هزینه انتقال» و «زمان لازم برای انتقال» بر عهده شورای‌عالی انتقال پایتخت گذاشته شده است.

این نماینده مجلس همچنین با بیان اینکه شورای عالی انتقال، از زمان تصویب قانونی طرح، یک سال فرصت دارد درباره این سه موضوع به جمع‌بندی برسد، افزود: در طرح قید شده است که مجموعه مصوبات شورای‌عالی انتقال پایتخت بخصوص در بحث مکان جدید، ابتدا باید به تایید مقام معظم رهبری برسد و پس از تایید ایشان، برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

تهران ظرفیت ندارد

طراح طرح انتقال پایتخت در مجلس در ادامه درباره هدف طرح نیز تصریح کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد تهران با توجه به آسیب‌پذیری بالایی که در مبحث پدافند غیرعامل در برابر حوادثی همچون زلزله، سیل یا حمله‌نظامی دارد، بیش از این ظرفیت پایتخت‌ماندن را ندارد؛ چرا که در صورت وقوع حوادثی این چنینی، نه تنها تهران که کل ایران آسیب می‌بیند.

www.takfars.ir

تهران، پایتخت اقتصادی می‌ماند

ابوترابی در عین حال گفت: براساس این طرح، تهران پایتخت اقتصادی می‌ماند و پایتخت ‌اداری – ‌سیاسی به نقطه دیگری از کشور منتقل می‌شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس همچنین درباره آثار انتقال پایتخت نیز تاکید کرد: در حال حاضر تمرکز فعالیت‌ها در تهران موجب شده خیلی از افراد مثل نمایندگان مجلس که برای اشتغال دوره‌ای به تهران می‌آیند، در پایان فعالیت شغلی‌شان، در تهران اقامت دائمی اختیار کنند و در همین کلان‌شهر ساکن دائمی باقی بمانند و به تبع آن، سایر وابستگان آنها نیز به جمعیت ساکن تهران افزوده می‌شوند. از طرف دیگر نیاز ساکنین سایر شهرهای کشور به پیگیری امور اداری‌شان از طریق دستگاه‌های دولتی مستقر در تهران باعث افزایش تردد روزانه در تهران شده؛ طوری که اگر پایتخت به نقطه دیگری برود، حداقل ۴۰ درصد از سفرهای روزانه به این کلان‌شهر کاسته خواهد شد.

رویش ساختمان پای کوه‌های تهران

ابوترابی نماینده مجلس و طراح «انتقال‌پایتخت» با تاکید‌بر اینکه جمعیت تهران در حال حاضر از حد توان زیرساخت‌های این کلان‌شهر فراتر رفته و تراکم ساختمان‌های مسکونی به پای کوه‌های مشرف به تهران سرایت کرده است، گفت: در صورتی که پایتخت از تهران منتقل شود، نه تنها از جمعیت فعلی تهران کاسته می‌شود که روند افزایش جمعیت نیز متوقف خواهد شد.

نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هر چند سال یک بار مسوولان به فکر تغییر پایتخت کشور می‌افتند، افزود: به طور حتم به‌صورت سلیقه‌ای نمی‌توان برای این موضوع تصمیم‌گیری کرد. میزبان پایتخت باید از تمام لحاظ شرایط لازم برای این کار را داشته باشد در غیر اینصورت به طور حتم اقدام اشتباه از سوی افراد به کشور ضربه می‌زند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر