تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

اطلاعات کامل درباره هورمون ملاتونین و منابع غذایی حاوی ملاتونین

image اطلاعات کامل درباره هورمون ملاتونین و منابع غذایی حاوی ملاتونین

کار ملاتونین چیست؟

بدن شما، ساعت درونی خودش را دارد، که چرخه طبیعی ساعات خواب و بیداری شما را کنترل می‌کند. ساعت بدن شما، تا حدودی کنترل می‌کند که بدنتان چه مقدار ملاتونین می‌سازد.

بطور معمول، سطوح ملاتونین در اواسط تا اواخر شب، شروع به افزایش می‌کند، در بیشتر ساعات شب، بالا باقی می‌ماند، و سپس در ساعات اولیه صبح، افت می‌کند.

نور، بر مقدار ملاتونینی که بدن شما تولید می‌کند، تاثیر می‌گذارد. در طول روزهای کوتاه‌تر ماه‌های زمستان، بدن شما ممکن است ملاتونین را زودتر یا دیرتر از حد معمول در روز تولید کند. این تغییر، می‌تواند به علائم اختلال خلقی فصلی یا افسردگی زمستانی منجر شود.

تکفارس آی آر

سطوح طبیعی ملاتونین، با افزایش سن، به آرامی کاهش می‌یابند. برخی از سالمندان، مقدار بسیار کمی از آن را می‌سازند، یا اصلا هیچ ملاتونینی تولید نمی‌کنند.

ملاتونین هورمونی است که توسط غده‌ی پینه آل (یک غده کوچک در مغز) ساخته می‌شود. ملاتونین به کنترل چرخه‌های خواب و بیداری شما کمک می‌کند.

مقادیر بسیار کمی از آن در مواد غذایی مانند گوشت، غلات، میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. شما همچنین می‌توانید آن را بعنوان یک مکمل مصرف کنید.

چرا ملاتونین بعنوان یک مکمل غذایی استفاده می‌شود؟

مکمل‌های ملاتونین گاهی اوقات برای درمان پرواز زدگی یا بی خوابی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دانشمندان همچنین در حال بررسی کاربردهای سودمند دیگر برای ملاتونین هستند، مانند

www.takfars.ir

درمان اختلال خلقی فصلی (SAD)

کمک به کنترل الگوهای خواب برای افرادی که در شیفت‌های شب کار می‌کنند.

پیشگیری یا کاهش مشکلات مربوط به خواب و گیجی پس از جراحی

کاهش سر دردهای خوشه‌ای مزمن

آیا مصرف مکمل غذایی ملاتونین، بی خطر است؟

در اغلب موارد، مکمل‌های ملاتونین در دوزهای پایین برای استفاده کوتاه مدت و بلند مدت، بی خطر هستند. اما حتما با پزشکتان در مورد مصرف آنها صحبت کنید. کودکان، زنان باردار یا شیرده نباید بدون مشورت با پزشک، ملاتونین مصرف کنند.

ملاتونین دارای اثرات جانبی است، اما هنگامیکه مصرف این مکمل را قطع کنید، این عوارض نیز ناپدید خواهند شد. عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشند

خواب آلودگی

درجه حرارت پایین‌تر بدن

رویاهای واضح

تک فارس

سستی صبحگاهی

تغییرات کوچک در فشار خون

اگر ملاتونین باعث می‌شود احساس خواب آلودگی کنید، در هنگامیکه آن را مصرف می‌کنید، از رانندگی یا کار با ماشین آلات اجتناب کنید. اگر ملاتونین مصرف می‌کنید، در طول معاینات سلامتی به پزشکتان بگویید.

همچنین اگر دچار بی خوابی هستید، به پزشکتان اطلاع دهید، چون ممکن است مربوط به یک مشکل پزشکی باشد.

در بزرگسالان، ملاتونین در دوزهای ۰.۲ میلی گرم تا ۲۰ میلی گرم، بر اساس دلیل استفاده از آن، مصرف می‌شود. دوز مناسب از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای آگاهی از دوز مناسب و اینکه آیا ملاتونین برای شما مناسب است یا نه، با پزشکتان صحبت کنید.

خرید مکمل ملاتونین

شما می‌توانید مکمل‌های ملاتونین را بدون نسخه از داروخانه‌ها خریداری کنید. ملاتونین فقط باید در فرم مصنوعی‌اش مصرف شود. انواعی که کاملا از غدد صنوبری گاو تولید می‌شوند، بندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا ممکن است منجر به شیوع بیماری شوند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر