اصول کلی غذا خوردن برای لاغر شدن بدون دردسر

مجله علمی هنری آموزشی پزشکی تک فارس شامل مطالب جدید و جالب با موضوعات پزشکی و سلامتی، روانشناسی، نکات آرایشی، دکوراسیون منزل، خانه داری، آموزش آشپزی

حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
تک فارس

فروش ویژه

محصولات معتبر محصولات معتبر

اصول کلی غذا خوردن برای لاغر شدن بدون دردسر

image اصول کلی غذا خوردن برای لاغر شدن بدون دردسر

هزاران برنامه مختلف رژیمی وجود دارند که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. بسیاری از این برنامه‌ها شامل شمردن کالری‌ها، محدودیت‌های غذایی و استفاده از غذاهای بسته بندی شده محتوی ترکیبات مصنوعی رژیمی است.

با رعایت شش مرحله ساده می‌توانید بدون اینکه احساس ناتوانی و یأس کنید، وزن خود را در حد متعادل نگه دارید و زندگی سالمی داشته باشید:

▪ تغذیه مدیترانه‌ای را انتخاب کنید.

خوردن غذاهای مدیترانه‌ای نه تنها از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان می‌کاهد بلکه احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر پارکینسون و آلزایمر را نیز کاهش می‌دهد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای عمدتا از غذاهای گیاهی نظیر میوه، سبزیجات، آرد سبوس‌دار، حبوبات، آجیل و غلات تشکیل می‌شود. در این رژیم غذایی چربی‌های سالم مثل روغن زیتون جایگزین کره می‌شوند. همچنین از سبزی‌های طعم دهنده و ادویه به عنوان جایگزین نمک استفاده می‌شود. علاوه بر این پیشنهاد می‌شود دست‌کم دوبار در هفته با خوردن ماهی و ماکیان، مصرف گوشت قرمز خود را محدود کنید.

▪ وعده‌های غذایی را کوچکتر و بیشتر کنید.

تکفارس آی آر

افزایش تعداد وعده‌های غذایی و در عین حال کم حجم، به عنوان یکی از روش‌های موثر در کاهش وزن شناخته می‌شود. خوردن پنج وعده غذایی در روز به حفظ متعادل وزن بدن کمک کرده و باعث می‌شود در طول روز احساس سیری کنید. این مسئله باعث می شود تا بعدا دچار گرسنگی مفرط نشده و در خوردن نیز زیاده روی نکنید.

با گذشت سه ساعت از نخوردن غذا، قندخون می‌افتد و پس از چهار ساعت تقریبا تمام غذایی را که خورده‌اید هضم می‌شود. بعد از ورود به ساعت پنجم، قندخون دوباره به‌ شدت می‌افتد و برای اینکه دوباره انرژی از دست رفته خود را به دست آورید به هر چیزی چنگ می‌زنید و می‌خورید. اما بهترین راهکار چیست؟ وقتی از خواب بیدار شدید مطمئن شوید اولین چیزی که میل می‌کنید صبحانه است. پس از آن هر سه الی چهار ساعت یک وعده غذایی کوچک شامل ترکیبی از پروتئین، غلات و میوه‌ها مصرف کنید.

▪ هر از گاهی گیاهخواری کنید.

شاید اگر بشنوید گیاهخواری موقت و خوردن غذاهای فاقد گوشت نیز می‌تواند برای شما مفید باشد شگفت زده شوید. بنا بر اعلام کمیته پزشکان پزشکی مسئولانه، رژیم‌های غذایی گیاهخواری سرشار از فیبر بوده و به صورت طبیعی عاری از چربی‌های اشباع شده‌اند. این غذاها از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات فتوشیمیایی غنی هستند. همچنین در افرادی که گوشت کمتری می‌خورند احتمال ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی، فشارخون، دیابت و آسم کمتر است.

بنابراین با داشتن یک رژیم غذایی نیمه‌گیاهخواری تنها بخشی از گوشت مصرفی خود را با غذاهای گیاهی جایگزین می‌کنید. با مصرف بیشتر غلات، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات، کالری کمتر، چربی کمتر و در مقابل ویتامین، مواد معدنی و فیبر بیشتری مصرف می‌کنید. پیشنهاد می‌شود حداقل در یک وعده غذایی روزانه یا یک وعده در هفته، استفاده از محصولات حیوانی را به کلی حذف کنید.

www.takfars.ir

▪ آرام غذا بخورید.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد احساس سیری ۲۰ دقیقه دیرتر توسط گیرنده‌های مغز از معده دریافت می‌شود. پس اگر تندتند غذا بخورید به مغز فرصت نمی‌دهید تا احساس سیری را از معده دریافت کند. این مسئله سبب افزایش وزن و افراط در خوردن می‌شود. آرام غذا خوردن از پرخوری جلوگیری می‌کند. برای اینکه خود را مجبور به کند خوری کنید، تلویزیون و سایر وسایلی که حواس شما را پرت می‌کنند را خاموش و تنها روی غذای خود تمرکز کنید. در صورتی که با فرد مورد علاقه خود به ویژه در هنگام شام سرمیز بنشینید و غذا بخورید بیشتر صحبت می‌کنید و کمتر غذا می‌خورید.

▪ اگر چیزی هوس می‌کنید، بخورید.

خود را از خوردن چیزی محروم نکنید در عوض آگاهانه غذا بخورید. متخصصان می‌گویند افرادی که آگاهانه تغذیه می‌کنند به غذای خوب و بد اعتقاد ندارند بلکه تنها تفاوت‌های ارزش غذایی این دو را می‌دانند. این مسئله از یک منطق قدیمی تبیعت می‌کند و آن این است که هوس‌های غذایی را نباید نادیده گرفت و با زیاده روی در خوردن برخی خوراکی‌ها آن هم در موارد اندک، می‌توان از پرخوری و زیاده روی در آینده جلوگیری کرد. این بدین معناست افرادی که آگاهانه تغذیه می‌کنند ممکن است یک تکه کیک بخورند ولی بعد از آن به طور غریزی غذاهای مغذی بیشتری را ترجیحی می‌دهند تا چربی و قند اضافی را متعادل کنند. این مسئله در ظاهر ساده‌انگارانه به نظر می‌رسد اما کاملا عملی است.

▪ غذای خود را با سوپ و سالاد شروع کنید.

شروع غذا با سوپ مرغ و سبزیجات یا سالادهای مغذی باعث می‌شود کمتر غذا بخورید. متخصصان می‌گویند شروع کردن غذا با سالاد باعث می‌شود حدود ۱۲ درصد کالری کمتری در آن وعده غذایی وارد بدن خود کنید. علاوه بر این نتایج مطالعات نشان می‌دهد افرادی که ناهار خود را با سوپ سبزیجات شروع می‌کنند حدود ۲۰ درصد کمتر از سایرین غذا می‌خورند.

حجم بالای آب و فیبر خوراکی موجود در سالاد و سوپ به سیری کمک می‌کند. اما برای بهره مندی از این فواید در انتخاب نوع سوپ و سالاد خود دقت کنید و سوپ و سالاد خود را از ترکیبات مقوی و کم کالری نظیر سبزیجات، گوشت کمتر، ماهی و بنشن پُر کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

بیماری وحشتناکی به اسم همراه تلفن همراه
  1. وقتی استرس دارید غذای بیشتری میخورید چاره کار چیست
  2. لیست میوه های لاغر کننده در تابستان
  3. چطوری سوخت و ساز بدنم را زیاد کنم تا لاغر شوم
  4. معرفی غذاهای حاوی پروتئین سالم برای ورزشکاران
  5. با این رژیم غذایی خوش اندام و خوشتیپ شوید
  6. هشدار آب خوردن بین غذا واقعا مضر است هشدار

مطالب پربازدید

فروش ویژه

محصولات معتبر محصولات معتبر

مطالب محبوب