تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

اسپری سالبوتامول عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

image اسپری سالبوتامول عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف سالبوتامول

سالبوتامول برای درمان آسم و سایرحالات همراه با انسداد برگشت پذیر راه های تنفسی و همچنین برای جلوگیری از زایمان زودرس مصرف می شود.

فارماکوکینتیک سالبوتامول

متابولیسم دارو کبدی است و از طریق کلیه ها و مدفوع دفع می گردد. از راه خوراکی، اثر دارو پس از ۳۰-۱۵ دقیقه شروع می شود و طی ۳-۲ ساعت به حداکثر می رسد. مدت اثر آن ۸ ساعت یا بیشتر است. از راه استنشاقی، بتدریج از برونش ها جذب و بخشی از داروی بلعیده شده نیز از دستگاه گوارش جذب می گردد. غلظت سیستمیک دارو پس از استنشاق آن کم می باشد. اثر دارو پس از ۱۵-۵ دقیقه شروع می شود و ۵/۱-۱ ساعت پس از دو استنشاق به حداکثر می رسد. مدت اثر دارو ۶-۳ ساعت است.

تکفارس آی آر

عوارض جانبی سالبوتامول

لرزش خفیف (معمولاً در دستها)، فشار عصبی، سردرد، گشادی عروق محیطی، تپش قلب، تاکیکاردی، بندرت دردهای عضلانی، کاهش پتاسیم سرم متعاقب تجویز مقادیر زیاد ، واکنش های حساسیت مفرط شامل اسپاسم نایژه ای پارادوکسیمال، کهیر و آنژیوادم گزارش شده است.

تداخلات دارویی سالبوتامول

تجویز مقادیر زیاد سالبوتامول قبل یا اندکی پس از بیهوشی با کلروفرم یا هالوتان ممکن است خطر آریتمی شدید بطنی را بویژه نزد اشخاص با سابقه بیماری قلبی افزایش دهد. مصرف همزمان داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای و یا مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAO) (شامل فورازولیدون و پروکاربازین) با سالبوتامول ممکن است باعث تشدید اثر دارو بر سیستم عروقی شود. مصرف همزمان این دارو با گلیکوزیدهای دیژیتال ممکن است خطر آریتمی قلبی را افزایش دهد. مصرف همزمان سالبوتامول با کاکوئین علاوه بر اثر افزاینده تحریک CNS، ممکن است اثرات جانبی عروقی هر یک را نیز افزایش دهد. مصرف همزمان با مسددهای بتا ممکن است با اثر گشادکنندگی برونش سالبوتامول مقابله نماید.

هشدار ها سالبوتامول

www.takfars.ir

در صورت وجود بیماری های قلبی-عروقی شامل آریتمی قلبی، عدم کفایت میوکارد و عروق کرونر، افزایش فشارخون، بیماری ایسکمی قلبی، طولانی شدن فاصله QT، پرکاری تیروئید و دیابت باید با احتیاط فراوان تجویز شود.

درمان با محرک های گیرنده بتا دو آدرنرژیک ممکن است باعث کاهش شدید پتاسیم سرم شود. این اثر در صورت مصرف همزمان تئوفیلین و مشتقات آن، کورتیکوستروئیدها، داروهای مدر و بوسیله هیپوکسی ممکن است تشدید شود.

مصرف خوراکی یا تزریقی دارو می تواند انقباضات رحم را مهار نماید.

مصرف همزمان دارو با مسددهای بتاآدرنرژیک، کدئین، گلیکوزیدهای دیژیتال، مهار کننده های منوآمین اکسیداز(MAO) و ضدافسردگی های سه حلقه ای باید با احتیاط صورت گیرد.

توصیه های دارویی سالبوتامول

از تماس آئروسل های استنشاقی با چشم ها باید اجتناب کرد.

بیشتر از دو استنشاق در یک زمان با فواصل ۲-۱ دقیقه ای مصرف نشود.

قرص ها را باید به طور کامل بلعید و از له کردن، شکستن و یا جویدن آنها خودداری نمود.

در صورتی که پس از مصرف دارو اشکال در تنفس باقی مانده یا بدتر شد، بلافاصله به پزشک اطلاع داده شود.

درصورت بروز خشکی لب و گلو، پس از هر بار مصرف دارو دهان با آب شسته شود.

تک فارس

درصورت ضرورت همزمان یک آئروسل استنشاقی کورتیکوستروئید با این دارو، بهتر است آئروسل سالبوتامول ۵ دقیقه زودتر مصرف شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر