تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا میخواهید خودتان را دوست داشته باشید اما بلد نیستید

image آیا میخواهید خودتان را دوست داشته باشید اما بلد نیستید

روزتان را با شکرگزاری آغاز کنید

مارنی اَسپِن دانشجوی روابط عمومی از تجربه صبحگاهی خود می گوید، زمانی که در هنگام صبح ساعتم زنگ می زند، با شنیدن زنگ ساعت، همان طور که در رختخواب هستم در وضعیت بدنی یک نوزاد قرار می گیرم یعنی به همان حالتی که در برخی از تمرین های مربوط به یوگا در آن قرار می گیریم و شباهت فراوانی هم به چگونگی وضعیت بدن یک سگ یا گربه دارد.

این شکرگزاری تنها چند دقیقه ای وقت شما را می گیرد اما در تمام طول روز می تواند باعث داشتن احساس بهتر گردد. از جمله مزایای شکرگزاری می توان به بالا بردن سطح انرژی، داشتن عزت نفس بیشتر، افزایش هوش و مقاومت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

خریدهایی را تنها برای خودتان انجام دهید

تکفارس آی آر

حتی اگر هم بودجه محدودی دارید که البته تقریبا همه این روزها در وضعیت مشابه شما قرار دارند، دور زندن در مراکز خرید حتی اگر هم نتوانید خرید کنید می تواند باعث ترشح هورمونی به نام دوپامین که همان هورمون لذت است بشود.

حتی ممکن است این حس را در شما به وجود آورد که چیزهایی که در کمد لباس خودتان وجود دارد از آنهایی که در آن مراکز می بینید بهتر هم است.

چطور است وارد مغازه هم بشوید و نگاهی به درون آنها هم بیاندازید. بسیاری از مشاوران خانواده این روش را برای تجربه حال بهتر پیشنهاد میکنند.

دکتر گرینبرگ از مشاوران خانواده در این باره می گوید: اگر لحظاتی را به خودتان اختصاص ندهید و فعالیت هایی این چنینی نداشته باشید، دچار روزمرگی، خستگی، مشکلات جسمی و بدنبال آن افسردگی خواهید شد.

همچنین این کار می تواند برای اطرافیان مان هم مفید باشد چرا که داشتن حال خوب می تواند از فرد به اطرافیان هم انتقال پیدا کند.

www.takfars.ir

همچون یک بالغ عمل کنید

دکتر لیه گلانگنس بر این بارو است که عقاید، افکار و احساسات ما همانند کشوهای آشپزخانه مان هستند که باید گاهی سری به آنها بزنیم و مرتب شان کنیم و یا تغییراتی در آنها به وجود آوریم. حتی اگر کودکی داشته باشیم که هنوز راه نیفتاده باز هم بهتر است که همین طور رفتار کنیم.

وی می گوید: با این کار کودک شما هم می آموزد که به لحظاتی که تنها به شما اختصاص دارد احترام بگذارد. می توانید برای آنکه در چنین مواقعی مدیریت زمان داشته باشید، ساعت تان را زنگ بگذارید.

مثلا به کودک تان بگویید که من می خواهم ۵ دقیقه روزنامه بخوانم و چای بنوشیم. سپس باز می گردم و با تو بازی می کنم.

این کار باعث می شود که میزان اضطراب در شما کاهش پیدا کند و فرزندتان هم از همان دوران کودکی، مرز میان یک زندگی سالم و غیرسالم را از هم تشخیص دهد و احترام و درک متقابل را هم از همان ابتدای زندگی خود یاد بگیرد.

زمان ورزش یا انجام فعالیت بدنی را تنها به خود اختصاص دهید

بسیاری از افراد حتی نمیتوانند دقایق یا ساعات ورزش کردن شان را از آن خود کنند. این اتفاق خصوصا در میان افرادی که همسر و فرزند دارند افزایش نیز پیدا میکند.

سعی کنید بیشتر مواقع کفش راحت بپوشید و یا اگر با اتومبیل شخصی خود به سر کار می روید کفش های راحتی داخل آن بگذارید. اگر بعد از کار، زمان هرچند کوتاهی هم داشتید می توانید آن را به خود اختصاص داده، کمی ورزش یا پیاده روی کنید.

حتی اگر هم این کار را در داخل خانه انجام می دهید، به اطرافیان تان یاد دهید که این زمان کوتاه تنها از آن شماست و آنها در این دوره نمیتوانند برای شما مزاحمتی به وجود آوردند.

از تمام لحظاتی را که نفس می کشید به بهترین نحو استفاده کنید

تک فارس

به جای آنکه دائم با چک کردن گوشی تلفن خود، از خود دور بمانید این زمان را تنها به خودتان اختصاص دهید. خصوصا اگر در گروه افراد بسیار پر مشغله ای هستید که نمی توانید ۲۰ دقیقه از روز را به ورزش کردن اختصاص دهید لااقل، همان طور که پشت میز کار خود نشسته اید نفس های عمیق بکشید.

حتی زمانی که منتظر آمدن تاکسی یا اتوبوس هستید هم این کار را تکرار کنید. با این کار هم به بدن و هم به مغز خود فرصت کارکرد بهتری را خواهید داد.

دوش بگیرید

می توانید از زمان دوش گرفتن به عنوان زمانی که تنها و فقط از آن شماست بهره ببرید. اگر حمام تان وان دارد آن را پرکنید، در آنجا کتاب یا مجله بخوانید و اگر هم ندارد باز هم آن زمان را تنها به فکر کردن به آنچه در خارج حمام می گذرد بگذرانید.

قبل از وارد شدن به حمام تمام کارهای بیرون از آن مانند فرزند یا غذای روی گاز را مدیریت کنید و سپس لحظاتی را تنها به خود اختصاص دهید.

زمان های کوتاه اما بی دغدغه را برای خود به وجود آورید

دکتر تارا کوسینو نویسنده کتاب درمان مهربانی می گوید: یکی از کارهای بسیار مهمی که می توانید برای خودتان انجام دهید این است که لحظاتی به موسیقی گوش کنید.

حتی می توانید برای خود کتاب های صوتی ای را تهیه کنید تا ذهن تان را از دغدغه های همیشگی و روزمره زندگی تان دور کند. این کار نه تنها بر اطلاعات شما خواهد افزود بلکه می تواند باعث ریلکس شدن تان شده و به شما کمک کند تا کنترل بهتری بر وضعیت زندگی روزمره خود داشته باشید.

اگر خانه درختی دارید از آن بالا بروید و اگر هم ندارید از بالکن، شیروانی یا پشت بام استفاده کنید

البته که همه ما این امکان را نداریم که خانه ای در بالای یک درخت داشته باشیم. در واقع زندگی مدرن شهری این امکان را از ما گرفته است.

T A K F A R S

اما تجربه مادری که در کودکی فرزندش برای او خانه ای روی درخت ساخته بود نشان داده که با بزرگ شدن فرزندش اکنون خودش گاهی به آنجا می رود، کتاب یا مجله می خواند و اندکی هم مدیتیشن میکند.

اگر آنقدر خوش شانس هستید که خانه درختی دارید که کارتان آسان تر است اما اگر چنین مکانی ندارید می توانید از بالکن منزل، شیروانی یا پشت بام استفاده کنید تا اندکی از فضای داخل خانه دور باشید.

رفت و آمد به محل کارتان را برای خود جذاب تر کنید

اینکه هر روز مانند روز قبل و با همان وسیله نقلیه همیشگی به سر کار بروید، احساس خستگی و کسالت را در شما به وجود خواهد آورد. حتی اگر مسیر محل کارتان دور است هم تلاش کنید، از وسایل هیجان آوری چون دوچرخه، اسکوتر، اسکیت و یا پیاده روی استفاده کنید.

این کار نه تنها باعث خواهد شد که کالری بیشتری بسوزانید بلکه باعث می شود اندکی هوای تازه هم تنفس کنید و از لحظاتی که با خودتان تنها هستید لذت ببرید. حتی اگر مسیر رفتن به سر کارتان به صورتی است که امکان استفاده از وسایلی چون اسکوتر را ندارید آن را در محل کارتان بگذرانید و لحظاتی که برای ناهار فرصت دارید از آن استفاده کنید.

در فهرست فوریت های خود یک دوست با انرژی مثبت را قرار دهید

یکی از فوریت های زندگی شما داشتن دوست یا عضوی از خانواده است که به خودش اهمیت می دهد و انرژی مثبتی هم دارد. این توصیه بسیاری از مشاوران خانواده است.

با آن فرد برنامه های هفتگی یا روزمره ای را تنظیم کنید و او را در داشتن انرژی مثبت برای خود دخیل کنید. حواس تان باشد که آن فرد نه تنها از صمیم قلب خواهان خوبی شما باشد بلکه اندکی هم غر زدن بلد باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر