image آیا می توان بدون مصرف قرص و دارو فشارخون بالا را کنترل کرد

با کاهش مصرف نمک، فعالیت بدنی منظم، ثابت نگه داشتن وزن ایده آل، رعایت رژیم غذایی متعادل، پرهیز از استعمال دخانیات و مصرف الکل می توان به میزان قابل ملاحظه ای از خطر پیشرفت فشارخون بالا کاست.

بعضی از غذاها مثل غذاهای حاوی نمک یا سدیم زیاد میتوانند فشارخون را بالا ببرند .با مصرف غذاهای شور و پر نمک مقدار زیادی سدیم وارد بدن می شود، به دنبال آن بدن مقدار زیادی آب جذب میکند تا بتواند سدیم اضافی را از خود خارج کند، این مسئله باعث افزایش فشارخون در بعضی از افراد خواهد شد.

بنابراین آب اضافه شده به بدن باعث افزایش فشار بر قلب و رگ‌های خونی می‌شود.

طبق توصیه های استاندارد بهتر است که میزان سدیم دریافتی در روز بیشتر از ۲۴۰۰ میلی گرم یا یک قاشق چای خوری نمک نباشد که متاسفانه اغلب افراد بیشتر از این مقدار در روز نمک مصرف می‌کنند.

توصیه شده است که بیماران قلبی و افرادی که فشارخون بالا دارند و همچنین افراد بالای ۵۰ سال روزانه کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم که معادل ۳ گرم نمک است مصرف کنند.

▪ روغن‌ها و چربی‌ها چگونه باعث افزایش فشارخون می شوند

از آنجا که فشارخون بالا و بیماری های قلبی عروقی در بیشتر موارد با هم ایجاد می‌شوند و همچنین کاهش مصرف چربی در کاهش وزن موثر است پس چربی به عنوان یک عامل تغذیه ای می‌تواند در ایجاد فشارخون بالا موثر باشد. در بیشتر موارد یک رژیم غذایی با چربی محدود برای پیشگیری و کنترل فشارخون بالا مناسب است.

مصرف چربی‌های غیر اشباع که در منابع غذایی گیاهی وجود دارد مثل انواع روغن‌های مایع و همچنین اجتناب از مصرف چربی‌های جامد که دارای اسیدهای چرب اشباع هستند مثل پیه، دمبه، روغن نباتی جامد به کاهش تجمع پلاک در رگ‌های خونی کمک می‌کند. این امر خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

▪ غذاهایی که مقدار نمک و روغنشان زیاد است

انواع سس‌ها (کچاپ – سویا )، سیب زمینی سرخ کرده، چیپس سیب زمینی، میان وعده هایی نظیر چوب شور، ذرت بو داده، بادام زمینی و پفک، انواع ترشی های آماده و شورها، انواع پودرهای سوپ آماده، غذاهای فرآیند شده و آماده از قبیل همبرگر، سوسیس، کالباس، ماهی دودی، غذاهای کنسروی، کره و مارگارین، گوشت‌های پر چرب، شیر و ماست پر چرب و ماست‌های خامه ای، پنیرهای پرنمک و پنیرهای خامه ای غذاهایی هستند که مقدار نمک و روغن زیادی دارند.

چند توصیه برای کنترل فشارخون

از غذاهای متنوع استفاده کنید یعنی روزانه از مواد غذایی موجود در ۵ گروه اصلی غذایی (نان، غلات، میوه ها، سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت، حبوبات، تخم مرغ) به مقدار توصیه شده مصرف کنید. از غذاهای سرشار از فیبر نظیر نان و ماکارونی تهیه شده از غلات کامل و میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده کنید. نان‌هایی را مصرف کنید که در تهیه آنها جوش شیرین به کار نرفته باشد و در نهایت از روغن‌های گیاهی بجای روغن‌های جامد و حیوانی استفاده کنید.

تک فارس » پزشکی سلامتی » آیا می توان بدون مصرف قرص و دارو فشارخون بالا را کنترل کرد