image آیا میخواهید مفصل های قوی و سالمی داشته باشید

راه‌هایی وجود دارد که می‌توان از صدمه دیدن مفاصل جلوگیری کرد.

▪ شما می‌دوید و تنها یک دونده هستید

بسیاری از بیمارانی که برای تعویض مفصل به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، از نظر سلامت قلب و عروق در وضعیت خوبی هستند اما این صرفا به این معنا نیست که سلامت اسکلت آنها نیز خوب است.

اگر شما تنها یک دونده دو ماراتن هستید و یا تنها ورزش‌های سه‌گانه (شامل شنا، دوچرخه‌سواری و دو) را انجام می‌دهید، احتمالا بدن به دلیل انعطاف و قدرت ماهیچه‌ها دچار عدم تعادل خواهد شد و این حالات به مرور زمان با زخم‌های تکرار شونده همراه شده و می‌تواند به ابتلای شما به آرتریت منجر شود که باعث سائیده شدن مفاصل خواهد شد.

بهترین کار برای جلوگیری از آسیب این است که مهارت جدیدی بیآموزید. به گروه خاصی از ماهیچه‌هایتان یک استراحت یک یا دو بار در هفته بدهید و از طرفی ماهیچه‌هایی که کمتر از آنها استفاده می‌کردید را فعال‌تر کنید. این کار موجب دفع آسیب می‌شود.

راه‌های پیشگیری از آسیب به مفاصل

▪ به وزن خود اجازه می‌دهید افزایش (بیش از حد مجاز) پیدا کند.

هنگامی که می‌دوید، مفصل زانو ۷ تا ۹ برابر وزن بدن را حمل می‌کند. در حالی که بدن این قابلیت را دارد- برخی تحقیقات نشان می‌دهد که دونده‌ها در معرض خطر مشکلاتی مانند استئوآرتریت نیستند- این مهم است که میزان و شرایط بدنی به طور مداوم بررسی شود.

هر چه تعداد شمع‌های کیک تولدتان بیشتر شود، انعطاف‌پذیری ماهیچه‌هایتان کمتر خواهد شد. ماهیچه‌های قابل انعطاف به حفظ تحرک مفاصل کمک می‌کنند.

از نقطه نظر بیومکانیکی، افزایش وزن فشار بسیار زیادی وارد می‌کند. افرادی که دچار اضافه وزن هستند ۴۰ درصد و یا بالاتر نسبت به افرادی با وزن طبیعی در معرض خطر بیشتری برای جایگزینی مفصل زانو قرار دارند. این ارتباط گاهی در افراد جوان‌تر، قوی‌تر است.

▪ به منعطف کردن ماهیچه‌ها اهمیت نمی‌دهید

کلید سلامتی مفاصل چیست؟ دستیابی به یک تعادل خوب بین قدرت و انعطاف‌پذیری است.

همانطور که مسن‌تر می‌شوید، نیاز به صرف زمان زیادی برای انجام کارهایتان دارید. هر چه تعداد شمع‌های کیک تولدتان بیشتر شود، انعطاف‌پذیری ماهیچه‌هایتان کمتر خواهد شد. ماهیچه‌های قابل انعطاف به حفظ تحرک مفاصل کمک می‌کنند.

▪ محدودیت در یوگا را نادیده می‌گیرید

تمرینات شدید مانند HIIT (تمرینات اینتروال، نوعی از ورزش هوازی است که به صورت متناوب انجام می‌شود) و دویدن از روی مانع تنها راه آسیب به مفاصل شما نیستند. در حالی که ورزش‌های یوگا و پیلاتس (نوعی سیستم آمادگی جسمانی روحی است) راه‌های خوبی برای تقویت انعطاف و قدرت بدنی هستند اما افراط در هر کاری از جمله همین ورزش‌ها می‌تواند شما را در معرض آسیب‌های زیادی قرار دهد.

وقتی شما تعدادی از حرکات را به شدت انجام می‌دهید، منجر به تشکیل استخوان مهمیز (برآمدگی که در امتداد لبه استخوان است) می‌شود که می‌تواند شما را مستعد ابتلاء به آرتریت کند.

بهترین کار دست کشیدن از یوگا نیست بلکه اعمال تغییرات کارآمد است همچنین قبل از تلاش برای انجام کاری که برای آن آماده نیستید، به خودتان زمان دهید.

تک فارس » پزشکی سلامتی » آیا میخواهید مفصل های قوی و سالمی داشته باشید