آیا مصرف قرص امگا سه برای بدنسازی مضر است یا مفید

مجله علمی هنری آموزشی پزشکی تک فارس شامل مطالب جدید و جالب با موضوعات پزشکی و سلامتی، روانشناسی، نکات آرایشی، دکوراسیون منزل، خانه داری، آموزش آشپزی

حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
تک فارس

فروش ویژه

محصولات معتبر محصولات معتبر

آیا مصرف قرص امگا سه برای بدنسازی مضر است یا مفید

image آیا مصرف قرص امگا سه برای بدنسازی مضر است یا مفید

مهم ترین خواص اسیدهای چرب امگا سه در بدنسازی

▪ کاهش التهاب و تسریع ریکاوری

امگا ۳ موجود در فرآورده های دریایی یعنی EPA و DHA خاصیت ضد التهابی بسیار چشمگیری دارد. بنابراین اگر به عنوان یک ورزشکار قرص امگا ۳ را به رژیم غذایی خود بیفزایید، احتمالا درد عضلانی که پس از تمرینات سنگین ورزشی ممکن است تجربه کنید، کاهش خواهد یافت. DOMS نوعی درد عضلانی پس از ورزش است که با تاخیر و معمولا ۲۴ الی ۷۲ ساعت پس از تمریناتی که بدن به آنها عادت نداشته است، اتفاق می افتد و انرژی و توان فرد را پایین می آورد. امگا ۳ سبب کاهش درد و تورم ماهیچه ها شده و ورزش را برای شما لذت بخش تر خواهد کرد.

▪ کمک به افزایش رشد ماهیچه ها

تکفارس آی آر

مطالعات نشان داده اند که یکی دیگر از فواید امگا ۳ برای بدنسازان افزایش سنتز پروتئین است. سنتز پروتئین فرآیندی است که بدن شما هنگام تبدیل پروتئین مصرفی به سوخت مورد نیاز برای رشد و تقویت عضلات به آن نیاز دارد. محققان دانشگاه واشنگتن در تحقیقی که روی ۹ مرد و زن سالم انجام دادند، روزانه ۴ گرم روغن ماهی تصفیه شده را برای مدت ۸ هفته به آنها دادند تا تاثیر این ماده را بر میزان سنتز پروتئین ماهیچه ای ارزیابی نمایند.

در نهایت آنها دریافتند که امگا ۳ در پاسخ به آزاد شدن انسولین و آمینو اسیدهایی که در طی ورزش آزاد می شوند، عضله سازی را افزایش می دهد. به نظر می رسد که سطوح بالای اسیدهای چرب امگا ۳ در سلول های ماهیچه ای باعث سنتز پروتئین خواهد شد. به عبارت دیگر هرچه امگا ۳ بیشتر باشد، شانس عضله سازی و حفظ عضلات در بهترین حالت افزایش خواهد یافت.

▪ حفظ سلامت قلب در ورزشکاران

در مطالعه دیگری مشخص شد که روغن ماهی که حاوی امگا ۳ است به حفظ سلامت قلب و ماهیچه های اسکلتی کمک کرده و مقدار اکسیژن مورد نیاز در حین تمرینات را کاهش می دهد؛ البته بدون آنکه تاثیری منفی در عملکرد ورزشی داشته باشد. به این منظور تحقیقی روی ۱۶ دوچرخه سوار صورت گرفت و آنها روزانه ۸ گرم روغن ماهی دریافت کردند. نتیجه نشان داد که با مصرف امگا ۳ از شدت ضربان قلب کاسته می شود و میزان اکسیژنی که فرد در هر دقیقه می سوزاند نیز کمتر خواهد شد. در این صورت فرد نسبت به رقبای خود در هر دقیقه به اکسیژن کمتری نیاز خواهد داشت.

▪ محافظت از سلامت مغز

www.takfars.ir

مغز انسان ۶۰ درصد چربی دارد که ۱۵ درصد از آن را DHA که نوعی اسید چرب امگا ۳ است، تشکیل می دهد. در برخی از ورزش های تماسی احتمال بروز ضربه مغزی در میان ورزشکاران زیاد است. محققان دریافته اند که امگا ۳ می تواند اثرات مثبتی در پیشگیری از آسیب های مغزی در موارد نگران کننده داشته باشد. امگا ۳ همچنین می تواند در بهبود اعصاب حرکتی ورزشکاران و بدنسازان نیز تاثیری مطلوب بر جای گذارد.

▪ افزایش چربی سوزی و کمک به کاهش وزن

از دیگر فواید امگا ۳ برای بدنسازان این است که در سوزاندن چربی ها موثر عمل می کند. بسیاری از افرادی که بدنسازی و ورزش را شروع می کنند، نیاز به کاهش وزن دارند تا بتواند به اندام ایده آل خود دست یابند. مطالعات نشان می دهند که امگا۳ می تواند به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گرفته و به چربی سوزی کمک کند. چنانچه اشاره کردیم، افزایش سطح امگا ۳ در بدن مساوی با سنتز بیشتر پروتئین است؛ در مورد چربی سوزی نیز قضیه به همین منوال است؛ امگا ۳ بیشتر یعنی چربی سوزی بیشتر. مصرف امگا ۳ عضله بدون چربی را در بدن افزایش داده و از طرف دیگر کمک می کند تا مقدار چربی های مفید بیشتر شود.

عوارض امگا ۳ در بدنسازی

امگا ۳ در مقادیر معمول و دوزهای مناسب اغلب هیچ نوع عارضه جانبی را برای افراد از جمله ورزشکاران در پی نخواهد داشت اما مصرف بیش از حد آن می تواند با علائم زیر همراه باشد

طعم نامطلوب

بوی بد دهان

سوزش سر دل

حالت تهوع

ناراحتی های گوارشی

تک فارس

اسهال

سردرد

بوی شدید عرق بدن

این عوارض در حد اندک گاهی در مواردی که فرد در حد معمول از روغن ماهی یا امگا ۳ استفاده کرده باشد نیز دیده می شود.

مقدار مصرف امگا ۳ برای بدنسازان

مصرف روزانه ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم امگا ۳ که شامل EPA و DHA می شود، به بدنسازان پیشنهاد می شود. البته امگا ۳ را تا دوز ۵۰۰۰ میلی گرم در روز نیز می توان مورد استفاده قرار داده و از ایمن بودن آن اطمینان داشت اما در مورد طول دوره مصرف بهتر است با پزشک مشورت شود تا عوارض جانبی پیش نیاید. همچنین توجه داشته باشید که جذب امگا ۳ از منابع طبیعی مثل ماهی های چرب بسیار بهتر از مکمل های حاوی امگا ۳ خواهد بود.

▪ بهترین زمان مصرف امگا ۳ در بدنسازی

تحقیقات نشان داده است که بهترین زمان مصرف امگا ۳ در قالب مکمل غذایی در کنار وعده های غذایی است. به ویژه اگر غذای مصرفی حاوی چربی های مفیدی مثل روغن زیتون یا کلزا باشد، در این صورت جذب امگا ۳ بهبود خواهد یافت. بهتر است قبل از ورزش در کنار وعده غذایی خود امگا ۳ را بخورید تا تاثیر خود را به بهترین شکل در سلامتی و عملکرد ورزشی شما داشته باشد.

فواید امگا ۳ برای بدن

فواید و عوارض امگا ۳ برای بدنسازان را شرح دادیم. اما باید بدانید که این ماده مغذی بسیاری خواص دیگر نیز برای بدن دارد

T A K F A R S

▪ با افسردگی و اضطراب مبارزه می کند

▪ به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و در پیشگیری از آلزایمر موثر است

▪ احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

▪ بینایی را بهبود می بخشد

▪ در کاهش وزن می تواند موثر واقع شود

▪ ممکن است اختلالات خواب را رفع کند

▪ درد قاعدگی در زنان را تسکین می دهد

▪ برای پوست و مو مفید است

▪ به حفظ سلامت استخوان و مفاصل کمک می کند

تک فارس www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

آیا خوردن جگر واقعا کم خونی را درمان میکند یا نه
  1. قرص آلپرازولام عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی
  2. قرص دیسیکلومین عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی
  3. قرص کلوزاپین عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی
  4. قرص دیازپام عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی
  5. بهترین راه برای کاهش بدن درد بعد از تمرینات بدنسازی
  6. قرص نیترازپام عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

مطالب پربازدید

فروش ویژه

محصولات معتبر محصولات معتبر

مطالب محبوب