تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا دستگاه های تصفیه آب واقعا مفید هستند

image آیا دستگاه های تصفیه آب واقعا مفید هستند

این روزها که همه دنبال سلامت بیشتر هستند. وسایل مناسبی هم در بازار وجود دارند که به شما کمک می‌کنند زودتر و راحت‌تر به این هدف خودتان برسید. دستگاه‌های تصفیه آب خانگی یکی از این محصولات هستند که به‌صورت پارچ، جیبی یا روی شیری در اختیار شما هستند. اگر دوست دارید که بدانید این وسایل چگونه آب را برای شما تمیز و تصفیه می‌کنند، این مطلب را از دست ندهید.

تصفیه‌کننده آب جیبی

ممکن است شما هم مثل خیلی‌های دیگر بارها به پیک‌نیک و ماجراجویی در دل طبیعت رفته باشید و نیاز به آب آشامیدنی داشته باشید. از آ‌ن‌جایی که مقدار آبی‌ که افراد با خود می‌توانند حمل کنند محدود است، یک تصفیه‌کننده آب کوچک موردنیاز است. تصفیه‌کننده آب جیبی وسیله‌ای است که به کمک اشعه ماورای ‌بنفش آب را خیلی سریع تصفیه می‌کند و تمامی موجودات زنده از قبیل ویروس ها، باکتری‌ها و انگل‌ها را از بین می‌برد. اشعه این دستگاه هیچ تشعشع شیمیایی مضری در آب بر جای نمی‌گذارد و کاملا بی‌خطر است. البته این دستگاه توانایی جداسازی ذرات معلق و موجود در آب را ندارد و پیشنهاد می‌شود قبل از استفاده از آن ابتدا ذرات معلق آب را به‌وسیله صافی‌های مخصوص جدا کنید. این دستگاه با ۴باطری قلمی کار می‌کند و می‌تواند با باطری‌های آلکالاین ۴۰لیوان بزرگ آب را تصفیه کند که در صورت استفاده از باطری‌های لیتیومی، این مقدار به ۱۰۰لیوان افزایش می‌یابد. وزن این وسیله با باطری آلکالاین ۲۵۰‌گرم و با باطری‌های لیتیوم ۲۰۰‌گرم است. همچنین این دستگاه دارای یک منبع تغذیه خورشیدی است که در سفر‌های طولانی‌مدت استفاده می‌شود.

فیلتر آب: تضمین سلامت آبی که می‌خوریم

تکفارس آی آر

با گسترش روزا‌فزون پیشرفت بشر، امروزه حتی دورافتاده‌ترین منابع آبی زمین نیز احتمال آلودگی بالایی وجود دارد. آخرین روش‌های تصفیه آب شامل فیلترهایی است که آب را از صافی‌هایی عبور‌ داده و حتی آلودگی‌های میکروسکوپی آن را نیز می‌گیرد. میزان تصفیه آب بستگی به اندازه منفذهای فیلتر دارد. این منفذها در اندازه‌های ۴/۰میکرون می‌تواند باکتری‌ها را بگیرد.

بطری تصفیه‌کننده آب

این تصفیه‌گر خودکار است؛ یعنی شما بطری را پر از آب می‌کنید، بدنه آن را فشار می‌دهید و آب تصفیه‌شده از دهانه آن بیرون می‌زند. این بطری را می‌توانید در محل مخصوص بطری روی دوچرخه خود نصب کنید. هیچ لوله یا زائده اضافی به آن وصل نیست. یک فیلتر تقریبا برای ۱۰۰گالن آب کافی است. هر گالن (gallon) تقریبا ۴لیتر است. با گذشت زمان فیلتر مسدودشده و گذر آب از آن سخت‌تر می‌شود که در این مواقع می‌توانید فیلتر را تمیز کنید.

فیلترهای لیوانی

در مدل لیوانی نیز سه مرحله طی می‌شود:

www.takfars.ir

اول: ‌فیلتر جاذب

دوم: صفحه آغشته به‌ ید

سوم: صاف‌کردن با کاغذ‌ کربن

با این روش می‌توان از هر منبع آبی، آب خالص و عاری از هرگونه میکروب به‌دست‌ آورد. کاغذ کربن در مرحله آخر هرگونه آثار شیمیایی نامطلوب و همچنین یدهای اضافی را از آب می‌زداید. مدل لیوانی در هر دقیقه مقدار یک‌دوم پینت را تصفیه می‌کند. (هر پینت PINT معادل ۵۶۸/۰ لیتر است.) به‌طور‌کلی می‌تواند معادل ۱۰۰گالن را تصفیه کند. (هر گالن gallon تقریباً نزدیک ۴لیتر است)

image آیا دستگاه های تصفیه آب واقعا مفید هستند

چه عناصری توسط دستگاه تصفیه روی شیر آب کاهش می‌یابد؟

فیلتر باعث کا‌هش موارد ذیل می‌شود‌:

مزه و بدبویی‌ آب

فلزات سنگین (مثل‌ سرب)

اشیای بسیار ریز (مثل‌ گردوخاک و شن)

تک فارس

ناخالصی‌های مواد آلی (مثل‌ آفت‌کش‌ها)

آیا باکتری یا ویروس در زمان تصفیه روی شیر آب فیلتر می‌شود؟

با روش استفاده از قالب‌های کربن نمی‌شود باکتری یا ویروس‌ها را تصفیه کرد. بنابر‌این انتظار نداشته باشید این آب فاقد هر‌گونه باکتری‌ و ویروس باشد.

اگر آب با فیلتر به‌مدت طولانی در تماس باشد؛ آیا آلودگی‌های به‌جامانده در فیلتر دوباره با آب مخلوط می‌شود؟

خیر، نخست آلودگی‌ها به سطح عناصر داخلی فیلتر می‌چسبد و سپس چند ساعت بعد این‌ آلودگی‌ها به‌طور دائم از طریق مکانیزم‌‌ تبادل‌داخلی به داخل دانه‌ها جذب‌شده، بنابراین از هرگونه رهایی جلوگیری به‌عمل‌آمده و مانع ورود مجدد به داخل آب می‌شود.

ذرات سیاه‌‌رنگ داخل پارچ من چه هستند و آیا مضرند؟

به‌ندرت ممکن است ذرات سیاهی از داخل فیلتر به بیرون راه پیدا کنند. این خرده‌ها کربن‌هایی هستند که در حین نقل‌وانتقال و سایش کربن‌ها ایجاد می‌شود و این مسئله منجر به بی‌رنگی می‌شوند (که نباید از آن استفاده کرد) این مسئله‌ کاملا عادی است و خللی در عملکرد فیلتر ایجاد نمی‌کند. مواد و عناصر تشکیل‌دهنده فیلترها تماما خاصیت مواد غذایی را دارند و بدون‌ زیان هستند. در حین تکان‌دادن و غوطه‌ور ساختن فیلتر در زیر‌ آب و آبکشی (همان‌طور که در دستورالعمل‌های مربوط به‌ چگونگی استفاده از فیلتر ذکر شده) تمامی کربن‌های شل از فیلتر خارج و این امر موجب جلوگیری از فرار بیشتر کربن‌ها می‌شود.

۳مرحله تصفیه آب در تصفیه‌کننده‌های آب

مرحله اول: همه رسوبات و کیست‌های بیماری‌زا پاتولوژیک با عبور آب از یک فیلتر گرفته می‌شوند.

مرحله دوم: یک صفحه آغشته به ید هم ارگانیسم‌های بیماری‌زا و پاتولوژیک آب را کشته یا ناتوان می‌کند.

T A K F A R S

میکروارگانیسم‌هایی مثل ‌ ایکولی‌ها، ویروس فلج اطفال، انواع هپاتیت و دیگر ویروس‌های مضر را از بین می‌برد.

مرحله‌ سوم: استفاده از کاغذ‌کربن آغشته به روغن نارگیل که بر همه طعم‌ها و بوهای نامطلوب آب‌ یا مقادیر یدها به‌جامانده غلبه می‌کند.

راه‌های‌ دیگر تصفیه آب

جوشاندن: تقریبا همه میکروب‌ها را می‌کشد، اما خیلی کاربردی نیست؛ زیرا زمان و سوخت زیادی لازم دارد.

ماده ضدعفونی‌کننده شیمیایی‌: ماده‌ای با وزن کم، ارزان‌قیمت و ‌مؤثر. معمولا از قرص‌های یددار استفاده می‌شود، ولی آب حاصل خوش‌طعم نخواهد بود.

عبور‌ از صافی: آلاینده‌ها با عبور از یک صافی مناسب از بین می‌‌روند.

تصفیه: از روش تصفیه‌سازی همراه با روش‌ شیمیایی استفاده کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر