تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا خوردن میوه خشک خاصیت دارد یا ضرر

image آیا خوردن میوه خشک خاصیت دارد یا ضرر

میوه های خشک شده، تا زمانی که به صورت متعادل مورد استفاده قرار بگیرند انتخابی مغذی و مناسب به حساب می آیند. خوردن میوه های خشک با رژیمی سالم و کاهش چاقی در ارتباط است.

البته میوه کامل و غیر فرآوری شده همیشه بهترین انتخاب است. اما وقتی بحث انتخاب بین انواع میوه است، میوه های خشک همیشه از آب میوه و یا میوه نخوردن انتخاب بهتری هستند.

مزایا و معایب سلامتِ میوه های خشک

مزایا

تکفارس آی آر

سرشار از فیبر

حاوی آنتی اکسیدان

حاوی مقدار زیادی مواد مغذی

ذخیره کردن، جا به جایی و خوردنشان ساده است.

فیبر: میوه های خشک به همان اندازه ی میوه های کامل فیبر دارند. فیبر به روش های مختلفی سلامت را تقویت میکند. چند نمونه از این موارد:

www.takfars.ir

بهبود سلامت روده

پایین آوردن کلسترول

کمک به کنترل قند خون

کمک به تثبیت وزن سلامت و یا بهبود کاهش وزن

آنتی اکسیدان ها: آنتی اکسیدان ها سلول ها را در برابر رادیکال های آزاد محافظت میکنند که میتوانند باعث بیماری های قلبی، سرطان و دیگر بیماری ها شود. تحقیقات نشان داده میوه های خشک شده به همان اندازه میوه های کامل آنتی اکسیدان دارند.

مواد مغذی: در کنار فیبر، میوه های خشک حاوی سطح بالایی از ویتامین ها و مواد مغذی هستند که برای داشتن یک برنامه غذایی سالم و سلامت بدن ضروری هستند. بسته به نوع میوه ای که میخورید، این مواد مغذی عبارتند از:

ویتامین A

ویتامین K

پتاسیم

آهن

تک فارس

منیزیم

دسترسی: میوه های خشک عمر طولانی دارند و به سادگی میتوانند به عنوان میان وعده مورد استفاده قرار بگیرند و یا جا به جا شوند. به همراه بردن سیب یا آناناس به صورت کامل شاید دشوار باشد اما یک بسته از همین میوه ها به صورت خشک جا به جایی ساده تری دارد. وقتی میوه خشک مصرف میکنید دیگر نگران نیستید که خراب شود و یا از مزیت آن کاسته شود.

معایب

قند و کالری متمرکز

قند اضافه شده و مواد نگهدارنده

به اندازه میوه های غیر فرآوری شده سالم نیست.

قند و کالری متمرکز: دلیل اصلی که میزان مواد مغذی میوه های خشک فرق دارد، این است که یک وعده از آن کالری بالایی در خود دارد. برای مثال یک فنجان بلوبری حدود ۸۵ کالری دارد، در حالی که یک فنجان بلوبری خشک شده حدود ۵۰۰ کالری دارد. اگر میخواهید از میوه های خشک استفاده کنید باید به خوبی به مقدار آن توجه داشته باشید. می توانید میوه های خشک را با دیگر غذاهای سالم مانند آجیل ها ترکیب کنید تا کالریش متعادل شود.

قند اضافه شده و مواد نگهدارنده: میوه های خشک شده ای که داخل بسته بندی از فروشگاه ها می خرید، ممکن است حاوی قند اضافه شده باشند. قند اضافه شده می تواند منجر به اضافه وزن، افزایش خطر دیابت و دیگر مشکلات سلامت شود. سولفیدها که اغلب برای حفظ میوه های خشک استفاده می شوند، با حملات آسم و میگرن در ارتباط هستند.

انتخابی که کمتر سالم است: نمی توان گفت میوه های خشک میتوانند جایگزینی همیشگی برای میوه های کامل باشند. فیبر موجود در میوه های تازه خاصیت و آب بیشتری در خود دارد. بنابراین یک قطعه میوه کامل و تازه برای دستگاه گوارشتان راضی کننده تر خواهد بود. در برخی موارد حتی مواد مغذی نیز در طول فرآیند خشک کردن میوه هاکاهش می یابد.

بهترین میوه های خشک کدامند؟

T A K F A R S

میوه های خشک راهی مناسب برای خوردن انواع و اقسام میوه های متنوع است. بیایید نگاهی داشته باشیم به بهترین میوه های خشکی که می توانید وارد برنامه غذایی خود کنید:

image آیا خوردن میوه خشک خاصیت دارد یا ضرر

بسیاری از این میوه های خشک، میان وعده های محبوب را می سازند مخصوصا اگر میزان وعده توصیه شده را رعایت کنید. آلو سیاه به خاطر فیبر بالایی که دارد در کنار خرما بسیار محبوب است. خرما با اینکه قند بالایی دارد اما جایگزین مناسبی برای شکر و عسل در اسموتی می باشد.

بهترین روش برای استفاده از میوه خشک در برنامه غذایی

بزرگ ترین جنبه منفی میوه های خشک، این است که مقدار زیادی قند اضافی و متمرکز دارد که باعث بالا رفتن کالری آن شده و در مقایسه با میوه های کامل، به سادگی

می توان در خوردنش زیاده روی کرد. یک مشت کامل انگور، کالری بسیار کمتری از یک مشت پر کشمش دارد.

چند راهکار سالم برای استفاده از میوه های خشک:

می توانید میوه های خشک را با آجیل ها ترکیب کنید. البته آجیل، از غذاهایی است که کالریش متمرکز است وبنابراین باید میزان یک وعده را رعایت کنید. همچنین

می توانید میوه خشک را با خود به مسافرت ها و پیک نیک ها ببرید، چون هم حملش ساده تر است و هم نگران خراب شدنش نیستید.

می توانید مقداری میوه خشک را روی غلات صبحانه یا ماست خود اضافه کنید تا از خواص آن برخوردار شوید.

تک فارس www.takfars.ir

حتی می توانید از میوه های خشک در سالاد ها و یا کنار برخی دیگر از غذاها نیز استفاده کنید. میوه های خشکی مانند خرما را می توانید با پنیر پر کنید و به عنوان فینگر فود میل نمایید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر