تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا خوردن موز برای بچه های کوچک مفید است

کودکان موز را دوست دارند زیرا شیرینی طبیعی دارد و هرچه میوه رسیده‌تر باشد، شیرینی آن نیز افزایش می‌یابد و انرژی زیادی را برای رشد کودکان فراهم می‌کند.

به علاوه، موز رسیده حاوی پکتین، فیبر محلول است که همه چیز را از طریق دستگاه گوارش به حرکت وا می‌دارد و از یبوست جلوگیری می‌کند. (البته به یاد داشته باشید که موز کال می‌تواند تاثیر معکوس داشته باشد و موجب یبوست شود)

اگر کودک شما دوره نقاهت خود را پس از اسهال طی می‌کند، موز می‌تواند در جایگزینی الکترولیت‌های از دست رفته مفید باشد.

اگر همچنان این فواید برای شما کافی نیست باید بگویم که موز برای استخوان و دندان‌ها نیز مفید است، زیرا مصرف آن کلسیم بدن را تامین می‌کند.

موز تسکین دهنده دستگاه گوارش است

تکفارس آی آر

موز به عنوان غذای اصلی

موز برای کودکان به عنوان غذای اصلی شناخته می‌شود. جدا از خاصیت مقوی بودن‌اش، موز رسیده به آسانی قابل هضم است و راحت برای مصرف آماده می‌شود.

موز تسکین دهنده دستگاه گوارش نیز است. منابع بسیاری موز را به عنوان غذای اصلی کودکانی که مشکلات گوارشی دارند، توصیه می‌کنند. اگر چه بسیاری از والدین این را تکذیب می‌کنند.

اگر میخواهید موز را به عنوان غذای اصلی به کودک خود دهید، به سادگی یک موز رسیده را پوست بکنید، سپس آن را با چنگال له کنید. می‌توانید مقداری شیر مادر یا شیر خشک به آن اضافه کنید تا مناسب کودک‌تان شود. اگر کودک شما حداقل ۶ ماه دارد(سنی که به کودکان توصیه می‌شود خوردن غذای جامد را آغاز کند.) اضافه کردن مواد اضافی ضروری نیست.

یکی از فواید موز این است که در تمام فصول یافت می‌شود. البته گاهی موزهای نرسیده را می‌چینند و با کشتی به کشورهای‌ مختلف برای فروش می‌فرستند که در این صورت اول آن‌ها را در اتاق مخصوصی که پر از گاز اتیلن است نگه می‌دارند تا پخته شوند، سپس به فروشگاه‌ها پخش می‌کنند. (به همین دلیل است که شما گاهی موز سبز را در فروشگاه‌ها می‌بینید.)

www.takfars.ir

موزهایی که به طور طبیعی و به آهستگی رسیده می‌شوند، طعم بهتری دارند.

بر خلاف بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات، طعم موز به سایز آن بستگی ندارد. موزه‌‌های بزرگ به اندازه موزهای کوچک خوشمزه‌اند. هر چند شاید شما موز کوچک را برای کودک‌تان ترجیح دهید.

موقع خرید موز دقت کنید که پوست آن لک‌ نداشته باشد. موز خیلی سبز هم نخرید، مگر آنچه بخواهید آن را برای چند روز نگه‌ دارید تا رسیده شود. شما می‌توانید با قرار دادن موز خام در کیسه‌ای پلاستیکی عمل رسیده شدن را سرعت بخشید. با این روش موز به طور طبیعی با گاز اتیل پخته می‌شود.

اگر موز شما پخته است، می‌توانید آن را در یخچال بگذارید. احتمال دارد که پوست‌اش سیاه شود اما این عمل به طعم آن آسیب‌ای نمی‌رساند. توجه کنید که موز را وقتی خام است در یخچال نگه ندارید زیرا از رسیده شدن آن جلوگیری می‌کند، حتی اگر آن را دوباره از یخچال بیرون آورید.

آیا ممکن است کودک‌ام به موز آلرژی داشته باشد؟

موز معمولا آلرژی نمی‌آورد اما هر فردی ممکن است به هر ماده غذایی آلرژی پیدا کند. بنابراین هنگامی که کودک شما موز می‌خورد، با دقت به نشانه‌های احتمالی آلرژی در او توجه کنید.

دونوع آلرژی به موز وجود دارد:

یک نوع آن مربوط به آلرژی به لاتکس می‌شود که در این صورت شما باید با پزشک مشورت کنید. شاید مجبور شوید مدتی از دادن موز به کودک‌تان خودداری کنید.

نوع دوم آلرژی به موز مربوط به آلرژی گرده است که سندرم آلرژی دهانی شناخته می‌شود و علائم آن نیز به سرعت ظاهر می‌شود که معمولا با تورم یا خارش گلو یا دهان همراه است.

فواید موز

تک فارس

موز یکی از پرمصرف‌ترین میوه‌های دنیا است و حتی بعضی از دانشمندان معتقدند، شاید اولین میوه‌ای باشد که بشر خورده. از فوایدی که احتمال داده می‌شود به خوردن موز مربوط است، می‌توان به کاهش خطر سرطان، آسم، کاهش فشارخون و بهبود شرایط قلب اشاره کرد.

موز شامل مواد مغذی بسیاری است طوری که به عنوان یکی از غذاهای طبیعی کامل معرفی شده است.

موز یکی از منابع غنی پتاسیم الکترولیت است که توسط عضلات مصرف می‌شود و شیمیایی خون را تنظیم می‌کند. همچنین برای نوزاد ویتامین A، ویتامین B۶، ویتامین C، کلسیم، منیزیم، آهن و روی فراهم می‌کند.

گفته می‌شود، اگر کودک در سال‌های اولیه زندگی‌اش موز، پرتقال و آب پرتقال بخورد، احتمال ابتلای او به سرطان خون در کودکی کم می‌شود. هم‌چنین فیبر موجود در موز به کاهش خطر سرطان روده بزرگ کمک می‌کند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر