تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا ازدواج با فردی از فامیل نزدیک کار اشتباهی است

مزایای ازدواج فامیلی

آشنایی بیشتر است

از آن جا که در پیمان ازدواج نه تنها ۲ نفر، بلکه در واقع ۲ خانواده با هم وصلت می‌کنند بنابراین لازمه یک ازدواج مناسب، داشتن تناسب خانواده ها در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و اعتقادی است که در ازدواج‌های فامیلی از آن جا که افراد سال‌ها با هم زندگی کرده‌اند، در بیشتر موارد این تناسب‌ها دیده می‌شود و حتی سبک تربیتی که دختر و پسر با آن بزرگ شده‌اند، در بیشتر موارد یکسان است چرا که طرفین از کودکی بنا به سلیقه خانواده و والدین خود تحت قواعد خاصی پرورش یافته‌اند و به همین دلیل به احتمال زیاد مشکلی با خانواده عروس یا داماد نخواهند داشت. همچنین از نظر آسیب‌های اجتماعی نظیر مصرف سیگار، داشتن ارتباط های نامناسب و … امکان رسیدن به اطمینان بیشتر است و این موارد از مهم ترین مزیت‌های این نوع ازدواج هاست.

اما ازدواج فامیلی همیشه هم خالی از عیب نیست. این ازدواج‌ها گاهی می‌توانند از تصورات ایده آلی که درباره‌شان داریم فاصله بگیرند و تبدیل به یک ازدواج دشوار و پر از بحران شوند. چرا؟ به این دلایل:

معایب ازدواج فامیلی

تکفارس آی آر

کدورت فامیلی

به همان نسبت، وقتی اختلافی بین عروس و داماد پیش می‌آید، زمینه دخالت فامیل هم بیشتر فراهم است. اگر هر کدام از خانواده‌ها در حمایت از فرزندشان شروع به جانبداری کنند و مقابل طرف دیگر قرار بگیرند، سابقه چندساله فامیلی و رفت و آمد و نان و نمکی که با هم خورده‌اند، خیلی راحت زیر سوال می‌رود. با یک اختلاف کوچک، در واقع عروس و داماد به جنگی پایان ناپذیر در فامیلشان پا می‌گذارند که بیرون آمدن از آن واقعا سخت‌تر از ازدواج‌های غیرفامیلی است.

نزدیکی خانواده‌ها

نزدیکی خانواده‌ها در ازدواج فامیلی باعث می‌شود، هر بحرانی در زندگی مشترک شما از مرزهای خانواده‌تان بیرون برود و دهان به دهان بچرخد. فرض کنید دختر خاله و پسرخاله‌ای با هم عقد کرده‌اند و در دوران عقد به مشکلی بر می‌خورند. در این صورت، نه تنها مادر عروس و داماد از ماجرا با خبر می‌شوند، بلکه ممکن است همین موضوع از زبان یکی از آنها بیرون بپرد و خاله سوم، از ماجرا با خبر شود. در نتیجه اقوام مشترک دو طرف همه در جریان اختلافات قرار خواهند گرفت و تنش‌ها اثری چند برابر پیدا می‌کنند.

تعریف نقش‌های جدید

www.takfars.ir

اگر تا دیروز شما با مادر زنتان مثلا نسبت عمه و برادرزاده داشتید، از این به بعد باید نسبت داماد و مادرزنی را هم بپذیرید. این یعنی شما دیگر نمی‌توانید برادرزاده لوس و دوست داشتنی عمه جانتان باشید. بلکه باید در قامت یک داماد متشخص و محترم مرزهای جدیدی را برای رابطه‌تان تعیین کنید و احترام گذاشتنتان، مراوداتتان، رفت و آمدتان را به شیوه‌ای دیگر تنظیم کنید. شیوه‌ای که در آن نه سیخ بسوزد و نه کباب. نداشتن این مهارت باعث می‌شود که شما خیلی زود از داماد دوست داشتنی تبدیل به یک عنصر اختلاف برانگیز در خانواده شوید!

دشواری در استقلال

در ازدواج‌های فامیلی، شبکه‌های خانوادگی قدرتمندتری زوج جوان را حمایت می‌کنند. ازدواج فامیلی معمولا در خانواده‌هایی اتفاق می‌افتد که به هم پیوسته ترند. این به طور بالقوه یک حسن است که خیلی جاها ممکن است باعث برتری ازدواج فامیلی نسبت به ازدواج غیر فامیلی شود. اما از سوی دیگر، نبودن حریم «غریبگی» و «تازه واردی» برای عروس و داماد و خودمانی بودنشان در خانواده طرف مقابل باعث می‌شود دامنه دخالت‌ها گسترده‌تر شده و استقلال پیدا کردن زوج از خانواده‌شان کار دشوارتری باشد. آنها دیرتر به رسمیت شناخته می‌شوند و همیشه کسانی هستند که به زندگی‌شان سرک بکشند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر