image آن چه که تا امروز درباره خواص زیره نمی دانستید

زیره هم به صورت دانه و هم پودر مناسب است.

زیره باعث کاهش چشمگیر چربی های بدن می شود

مطالعه ای نشان می دهد خانمی که زیره به رژیم غذایی خود می افزاید با کاهش چهارده درصدی چربی مواجه است. در حالی که با روش سالم فقط می توان پنج درصد کاهش مشاهده کرد.

زیره باعث راحت خوابیدن می شود بنابراین راحت غذا میخورید

هنگامی که به اندازه کافی نمی خوابید حجم زیادی غذا میخورید. زیرا سوخت و ساز آرام تر انجام می شود و بیشتر احساس گرسنگی میکنید. زیره برای جلوگیری از کم خوابی مناسب است.

زیره قند خون را تنظیم میکند و باعث کاهش اشتها می شود

زیره به تنظیم قند خون کمک میکند به شکلی که حساسیت سلول ها را به انسولین و گلوکوز افزایش می دهد بنابراین بدن بهتر نسبت به این مواد واکنش نشان می دهد. از طرف دیگر زیره باعث کاهش اشتها و کاهش مصرف کربوهیدرات می شود.

با مصرف منظم زیره می توانید قند خون و اشتها را کنترل کنید بنابراین کاهش وزن خواهید داشت.

زیره غنی از آنتی اکسیدان و فیتواسترول است. فیتواسترول از جذب کلسترول مضر در سیستم گوارشی جلوگیری میکند بنابراین از افزایش وزن جلوگیری میکند.

زیره بر عوامل دیگر که باعث افزایش وزن می شوند نیز تاثیر میگذارد. اگر مشکل گوارشی دارید به عنوان مثال نمی توانید تمام مواد مغذی را جذب کنید اشتهای شما نسبت به آن ماده افزایش می یابد. مصرف زیره باعث می شود مشکل گوارشی شما برطرف شود.

زیره اشتها را تحریک میکند و باعث لاغری می شود

زیره باعث بهبود هضم غذا می شود.

عطر زیره باعث فعال شدن غدد بزاقی دهان می شود که باعث به جریان افتادن آنزیم های گوارشی و هضم راحت تر غذا می شود.

ترکیبی به اسم تیمول در زیره وجود دارد که باعث تحریک غددی می شود که اسید، آنزیم و صفرا ترشح میکنند و مسئول هضم غذا هستند.

زیره بادشکن نیز می باشد. در واقع اگر آن را با آب داغ بخورید باعث کاهش گازهای معده می شود.

راه های افزودن زیره به رژیم غذایی روزانه و کاهش وزن عبارتند از:

▪ افزودن زیره به سبزی های خشک و سرخ شده.

▪ تهیه چای زیره. دانه های زیره را در آب بجوشانید و بگذارید ده دقیقه بماند سپس مصرف کنید.

▪ سرخ کردن دانه های زیره، آسیاب کردن آن ها و افزودن یک قاشق چایخوری به سالاد و سوپ.

▪ برای مزه دار کردن سوپ و عدسی.

▪ افزودن به برنج به همراه روغن زیتون.

▪ یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل را گرم کنید. یک قاشق چایخوری دانه زیره به آن بیفزایید. هنگامی که صدای ترق ترق آن بلند شد، یک چهارم قاشق چایخوری زردچوبه به آن بیفزایید و دو سیب زمینی پخته شده تکه شده نیز به آن بیفزایید. مخلوط را هم بزنید و کمی نمک به آن اضافه کنید. هنگامی که سیب زمینی ها طلایی شد شعله را خاموش کنید و غذا را سرو کنید.

▪ دانه های سرخ شده زیره همراه با ماست از یبوست جلوگیری میکند.

تک فارس » پزشکی سلامتی » آن چه که تا امروز درباره خواص زیره نمی دانستید