آنچه باید قبل از خرید ام وی ام X33S بدانید
مدل X33S اسپرت است که با تغییرات خارجی و داخلی فراوانی در قیاس با نسخه اولیه، همراه بوده است.
▪ طراحی خارجی
تغییرات گسترده این اتاق نسبت به نسل قبل موجب زیبایی بیشتر MVM X33S شده است. با نگاهی گذرا به نسل جدید MVM X33 میتوان دریافت که شرکت چینی چری سعی کرده تا این اتاق را به المانهای اسپرت و جسورانه مزین نماید.
در مدل X33S نمای جلوی خودرو با چراغهایی زیبا، جلوپنجرهای چشم نوازتر و سپری تاثیرگذارتر تزئین شده است و تفاوت شگرفی نسبت به مدلهای قبلی X33 دارد.
تکفارس آی آر
چراغ های روشنایی در روز و هالوژن به زیبایی روی سپر قرار گرفته اند، لازم به ذکر است MVM X33S در دو مدل اسپرت و معمولی به بازار کشور عرضه شد که مدل اسپرت از طراحی متفاوت و اسپرت تر سپرها بهره می برد.
مضاف بر اینکه سقف مشکی رنگ تضاد جالبی با بدنه ایجاد کرده است، خروجی دوبل اگزوز نیز در قسمت عقب از مهم ترین موارد تمایز مدل اسپرت نسبت به مدل معمولی می باشد. البته در حال حاضر شرکت سازنده تنها مدل نسخه اسپرت X33S را به بازار ارائه میدهد.
نمای جانبی خودرو با رینگهای نسبتا جذاب و اسپرت و ضربهگیرهای کروم با جهشی بلند نسبت به اتاق قبلی مهیجتر به نظر میرسد اما نمای عقب خودرو نسبت به سایر بخش ها کمترین میزان تغییر را تجربه کرده است و همین تغییرات اندک در بهبود نمای عقب کمک شایانی کرده است، هرچند نمی توان این قسمت را بدون نقص دانست.
www.takfars.ir
در واقع سادگی این بخش نسبت به نمای جلو کاملا محسوس است و استفاده از سپر تزیینی با خروجی های اگزوز غیر واقعی نیز نتوانسته مانع از نمود طراحی ساده و قدیمی این بخش شود. در ضمن ابعاد بدنه X33S به شرح ذیل است:
طول: ۴۴۱۹ میلیمتر، عرض: ۱۷۶۵ میلیمتر، ارتفاع: ۱۶۵۱ میلیمتر، فاصله دو محور: ۲۵۱۰ میلیمتر.
در یک جمع بندی کلی نسبت به طراحی خارجی MVM X33S می توان نمره قبولی را به این کراس اوور شهری داد که در تمام قسمت ها پیشرفت قابل توجهی داشته است.
▪ طراحی داخلی
با بازکردن درب خودرو شاهد به روز رسانی هایی در این قسمت هستیم که واقعا قابل قبول انجام شده است. طراحی کلی کابین با رویه جدید در طراحی و افزایش چشمگیر کیفیت رو به رو بوده و باز هم در مقایسه با نسل قبل بسیار بهتر شده است.استفاده از رنگ قرمز در حاشیه دریچه های تهویه و قسمت هایی از درب خودرو موجب اسپرت شدن نمای داخلی شده است.
صفحه LCD هشت اینچی با قابلیت لمسی و متصل به دوربین دنده عقب نشان از تکنولوژیک شدن MVM X33S دارد. از نظر ارگونومیک نیز می توان نمره قبولی را به این شاسی بلند شهری داد.
فضاسازی کابین از موارد مهم در یک شاسی بلند محسوب می شود و MVM X33S با اینکه فضای چندان زیادی ندارد اما موجب آزار و اذیت شما نخواهد شد.
البته فضای سرنشین وسط صندلیهای عقب چندان راحت نیست و اگر قصد مسافرت پنج نفره را داشته باشید، باید هر از چند گاهی سرنشینان جای خود را با نفر وسط عوض کنند تا از فشار وارده بر ستون فقرات او کاسته شود.
تک فارس
از این جهات MVM X33S با اینکه پیشرفت بسیار زیادی را تجربه کرده است اما هنوز برای رسیدن به بهترین های این کلاس راه زیادی را پیش رو دارد و نمی توان این خودرو را یک کراس اوور خانوادگی بسیار راحت برای مسافرت توصیف کرد.
▪ مشخصات فنی و قوای محرکه
قلب تپنده ام وی ام X33 از یک پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری (۱۹۷۱ سی سی) شانزده سوپاپه مجهز به فناوری DVVT-i تشکیل شده است که قادر به تولید توان خروجی معادل ۱۳۶ اسب بخار بوده و حداکثر گشتاور حاصل از آن در دور موتور ۴۳۰۰ تا ۴۵۰۰rpm، معادل ۱۸۰ نیوتن متر است.
ضریب تراکم سیلندر این پیشرانه نیز برابر با نسبت ۱:۱۰ است و X33S موفق به اخذ استاندارد آلایندگی یورو ۵ شده است. حداکثر سرعت این خودرو در حدود ۱۷۵ تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت برآورد میشود. ضمناً باک سوخت ایکس۳۳ اس معادل ۵۵ لیتر گنجایش دارد.
وظیفه انتقال نیرو در ام وی ام X33S اسپرت برعهده گیربکس CVT با قابلیت تعویض دستی به صورت هفت دنده (در نسخه کامفورتیبل یک گیربکس دستی پنج سرعته حضور داشت) گماشته شده است.
همانطور که در ابتدا ذکر شد، هم اکنون تنها نسخه X33s اسپرت توسط مدیران خودرو تولید شده و روانه بازار می شود. اگر خواهان نمونه مجهز به گیربکس دستی هستید، بایستی به بازار مدلهای دست دوم این خودرو مراجعه نمایید.
▪ تجهیزات و امکانات
از نظر امکانات ایمنی و رفاهی نیز MVM X33S در شرایط قابل قبولی قرار دارد که شامل: کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سنسور پارک، روکش چرمی صندلی ها، تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت، تنظیم برقی آینه کناری، تهویه مطبوع خودکار، کروز کنترل، سانروف، مه شکن جلو و عقب، پشتیبانی سیستم ترمز از ABS و EBD، تنظیمات سیستم رانندگی بین دو حالت eco و sport می شود.
▪ تجربه رانندگی
T A K F A R S
با نشستن بر روی صندلی راننده و قرار گرفتن در پشت فرمان x۳۳s، پیشرانه را استارت میزنیم. گیربکس CVT را درگیر نموده و قصد حرکت مینماییم.
در ابتدای کار، پیشرانه نسبت به اعمال فشار بر روی پدال گاز با کمی تاخیر عمل مینماید که میتوان ریشه آن را در گیربکس CVT و یا ارتباط الکترونیکی مابین پدال گاز و پیشرانه جستجو نمود.
در حالت قرار دادن اهرم تعویض دنده در وضعیت دنده عقب، گاهی اوقات امکان دارد که موتور نسبت به فشردن پدال گاز تا چند لحظه واکنش خاصی از خود بروز ندهد. ظاهراً این مشکل در برخی ایکس۳۳ اس های تولیدی به صورت موردی گزارش شده که البته شنیدهها از رفع آن توسط شرکت سازنده در تولیدات جدید این خودرو حکایت دارد.
با تمهیدات اندیشیده شده توسط مهندسین، کیفیت مونتاژ این خودرو نسبت به قبل افزایش یافته و در نتیجه به واسطه عایق بندی بهتر فضای کابین از میزان نفوذ صداهای مزاحم و بر هم خوردن آرامش سرنشینان تا حد زیادی کاسته شده است.
کابین x۳۳ در حین حرکت، تا حداکثر ۴۰۰۰rpm آرامش و آسایش مساعدی را به سرنشینان هدیه میدهد اما از این دور به بالا، نفوذ صدای موتور به داخل کابین تاحدی افزایش یافته و از میزان آسوده مندی آن کاسته می شود.
وضعیت رانندگی را می توان بین دو حالت eco و sport تنظیم کرد که در شرایط اقتصادی به دلیل کاهش مصرف سوخت، دور موتور در محدوده پایینتری حفظ می شود و نمی توان حداکثر توان خودرو را به کار گرفت.
شتابگیری خودرو در حالت eco چندان چنگی به دل نمی زند،به همین دلیل ترجیح دادیم در تجربه چند ساعته و به دلیل بهره مندی از حداکثر توان خودرو، سیستم رانندگی را روی اسپرت گذاشته تا عملکرد بهتری را از این خودرو چینی داشته باشیم.
شتابگری خودرو در حالت اسپرت با توجه به موتور ۲ لیتری ۱۳۶ اسب بخاری( با توجه به کلاس خودرو) قابل قبول به نظر می رسد اما نمیتوان آن را مطلوب توصیف کرد.
تک فارس www.takfars.ir
در مقابل کشش خودرو در وضعیت بهتری قرار دارد که به لطف حفظ دور موتور در محدوده بالاست که از ویژگی های عملکردی گیربکس CVT ناشی می شود.فرمان به نسبت سایر خودروهای چینی از مهندسی و نرمی قابل توجهی برخوردار است اما در مقایسه با خودروهای غربی هنوز فاصله زیادی از نظر انتقال حس رانندگی دارد.
به دلیل نبود سیستم ESP در این خودرو به نظر می رسد که بر روی مسیر های لغزنده حفظ جانب احتیاط الزامی باشد، اما در مجموع هندلینگ و پایداری ام وی ام ایکس ۳۳ اس خوب است و نمی توان نقطه ضعف چندان بزرگی را به این بخش وارد دانست. تسلط راننده به ابعاد و زوایای بدنه نیز مناسب به نظر می رسد و مشکلی از نظر دید جانبی و رو به عقب وجود ندارد.
اما در نقطه مقابل هندلینگ خوب، سیستم تعلیق خودرو علی الخصوص در ردیف دوم صندلی نسبتا خشک احساس می شود و ضربات و پستی بلندی های بیشمار شهرهای بزرگ کشور را به اتاق منتقل میکند، هر چند این مشکل نیز در میان خودروهای کراس اوور با سیستم تعلیق ساده (غیر تطبیق پذیر) کاملا شایع است و حتی شامل حال برندهای اروپایی هم می شود.
▪ رقبا و محصولات مشابه
از میان خودروهای کراس اوور موجود در کشور، مدلهایی نظیر: لیفان ایکس۶۰، ساندرو استپ وی، جک S3، هایما S5 و با کمی ارفاق برلیانس C3 کراس، ام وی ام ایکس۲۲ و لیفان ایکس ۵۰ اتوماتیک را میتوان به عنوان رقبای اصلی ایکس۲۲ در نظر گرفت.
▪ قیمت و شرایط فروش
ام وی ام X33S اسپرت مجهز به گیربکس اتوماتیک هم اکنون به صورت تحویل ۳۰ روزه از سوی نمایندگی در حدود ۸۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.