تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آمپول دی هیدروارگوتامین عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف

این دارو در درمان سردردهای عروقی مانند میگرن،درمان کمی فشارخون در حالت ایستاده ناشی از عوامل مختلف مانند بی‌کفایتی اعصاب خودکار و بیحسی استفاده می‌شود.

مکانیسم اثر

فارماکوکینتیک

متابولیسم این دارواحتمالا کبدی است و در عبور اول از کبد به مقدار زیادی متابولیزه می‌شود. نیمه عمرآن ۹/۳-۳/۱ ساعت است و در طول اثر آن در تزریق عضلانی ۴-۳ ساعت است. دفع آن کلیوی بوده و کمتر از ۱۰% آن بصورت تغییر نیافته و بقیه آن به صورت متابولیت دفع می‌شود. جذب این دارو از راه تزریق عضلانی و زیر جلدی سریع است. پیوند دارو به پروتئین بسیار زیاد است.

تکفارس آی آر

موارد منع مصرف

مصرف این دارو در بارداری اکیدا ممنوع است. جزء گروه X طبقه بندی می شود و ممکن است باعث مرگ یا نقص عضو جنین گردد.

این دارو در صورت انجام آنژیوپلاستی ، جراحی عروق بویژه شریان و زیادی شدید و غیر قابل کنترل فشارخون نباید مصرف شود.

هشدارها

. این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف گردد:

www.takfars.ir

بیماری شریان کرونر، آنژین‌صدری (غیرپایدار یا وازواسپاستیک) ، عیب‌کار کبد، بیماری عروق محیطی، کهیر‌شدید بویژه اگر همراه با بیماری کبدی باشد، عفونت و عیب‌کار کلیه.

۲. در صورت وجود تروما، مصرف دی‌هیدروارگوتامین‌ به تنهایی در صورتی که همراه با مقادیر کم هپادین‌ برای پیشگیری از مشکلات ترومبوتیک پیش ‌از عمل جراحی مصرف شود، باید با احتیاط فراوان صورت گیرد.

عوارض جانبی

سرگیجه، سردید، تهوع، یا استفراغ ، خارش پوست، بیحسی، رنگ پریدگی یا سردی دست و ضعف پاها از عوارض جانبی دارو هستند.

تداخل دارویی

مصرف همزمان آلکالوئید‌های ارگو با سایر تنگ‌کننده‌های عروقی از جمله موادی که در بعضی از بیحس کننده‌های موضعی وجود دارند ، باعث افزایش انقباض عروقی می‌شود.

نکات قابل توصیه

.احتمال بروز مسمومیت با ارگو و گانگرون با مصرف مقادیر زیاد وجود دارد.

۲. برای دستیابی به نتیجه مطلوب، بیمار باید با بروز اولین علامت حمله میگرنی دارو را مصرف نماید و حداقل به مدت ۲ ساعت در یک اطاق آرام و تاریک استراحت نماید.

۳. طی درمان با این دارو از استعمال دخانیت باید خودداری شود.

تک فارس

۴. این دارو نباید بیش از مقدار توصیه شده مصرف شود. مصرف مقادیر زیاد این دارو خطر بروز عادت و انقباض عروق محیطی را افزایش می‌دهد.

۵. در صورتی که مصرف مقادیر معمول سبب رفع سردرد نشود، باید به پزشک مراجعه شود.

مقدار مصرف

خوراکی:

بزرگسالان : در حملات ضعف میگرنی ۳-۱ میلی‌گرم مصرف می‌شود که در صورت نیاز هر نیم ساعت تکرار می‌گردد. تا به مقدار تام ۱۰ میلی‌گرم برسد. برای کاهش شدت و تعداد دفعات حمله، مقدار ۲-۱ میلی‌گرم سه بار در روز مصرف می‌شود.

تزریقی‌: بزرگسالان: در شروع حمله ،مقدار یک میلی گرم وبه دنبال آن هر۱ساعت ۱میلی گرم در صورت نیاز تا حد اکثر ۳میلی گرم در هرحمله میگرن یا ۶میلی گرم در هفته تزریق عضلانی می شود.از راه وریدی شروع حمله ،مقدار یک میلی گرم و به دنبال آن هر ساعت ۱میلی گرم در صورت نیاز ،تا حداکثر ۲میلی گرم در هر حمله میگرن یا ۶میلی گرم در هفته تزریق می شود.

اشکال دارویی

ScoredTablet:15mg

Tablet:2.5mg

Injection:1mg/ml

T A K F A R S

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر