به جهت اهمیت شناخت صحیح ابزارهای موجود در سرویس ابزار گوگل وب مستر ما اقدام به ارائه راهنمای گام به گامی کردیم که به زبان ساده به معرفی و بررسی جزئی این ابزارها می‌پرداخت. بخش اول این راهنما را در مقاله ای با عنوان راهنمای گام به گام: گوگل وب مستربررسی کردیم حال قصد داریم به بررسی سایر ابزارهای موجود بپردازیم.

سلامت سایت (Health ) :

این بخش گوگل وب مستر اطلاعاتی درباره وضعیت و نحوه ایندکس شدن سایت شما در موتور جستجو گوگل را نمایش می‌دهد. در این بخش اطلاعاتی دقیقی در مورد خطاهای یافت شده توسط خزنده گوگل، آمار دقیق از نحوه رفتار ربات گوگل، اطلاع از وجود نرم افزارها و کد های مخرب و غیره به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین این بخش حاوی گزینه بسیار مهم و کاربردی Google fetches می‌باشد که به وسیله ان می‌توانید صفحات سایت خود را توسط ربات گوگل بررسی نمایید و حتی صفحات سایت خود را ایندکس نمایید.

خطاهای ربات گوگل (Crawl Errors ).

این ابزار خطاهای یافت شده طی ۹۰ روز گذشته توسط ربات گوگل را نمایش می‌دهد. در این بخش گوگل وب مستر تعداد و منبع خطاها و موانعی که بر سر راه ربات گوگل وجود دارد را نمایش می‌دهد بنابراین شما می‌توانید به سادگی اقدام به رفع آن‌ها نمایید. خطاهای ۴۰۴ یکی از مهم‌ترین خطاهایی است که شما می‌توانید به وسیله این ابزار گوگل وب مستر به سادگی ان‌ها را کشف و اقدام به برطرف سازی ان‌ها نمایید.

وضعیت ربات گوگل ( Crawl Stats ).

در این بخش آمار دقیقی از تعداد صفحات بازدید شده توسط ربات گوگل، میزان داده های دریافت شده توسط گوگل و زمان بازدید از سایت شما توسط ربات گوگل وجود دارد. اگر شما نیاز به بررسی رفتار خزنده گوگل در دامنه خود دارید، این بخش گوگل وب مستر می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.

مسدود کردن پیوندها (Blocked URLs).

اگر شما در سایت خود محتوایی دارید که نمی‌خواهید گوگل و یا دیگر موتورهای جستجو به آن دسترسی داشته باشند، بهترین راه برای این کار استفاده از فایل robots.txt می‌باشد. این فایل مسیر حرکتی ربات موتورهای جستجو را ایجاد و مشخص می‌کند و مانند نقشه ای علاوه بر حرکت آسوده این ربات‌ها باعث می‌شود که موتورهای جستجو چیزی را ببینند و ذخیره کنند که شما می‌خواهید. در این گزینه فایل robots.txt موجود در سایت شما نمایش داده می‌شود. می‌توانید از صحت و اعتبار آن اطمینان حاصل کنید و یا می‌توانید یک فایل robots.txt سفارشی به وسیله این ابزار گوگل وب مستر ایجاد نمایید.

نکته: برای آشنایی بیشتر با robots.txt و نحوه استفاده از آن به مقاله ایجاد Robots.txt برای سئو وردپرس مراجعه نمایید.

فراخوانی گوگل (Fetch as Google).

این ابزار به شما کمک می‌کند تا بتوانید ربات گوگل را به آدرس خاصی از سایت خود که هنوز از سوی گوگل رتبه دهی نشده و مورد بازدید قرار نگرفته است، هدایت نمایید. همچنین از این ابزار می‌توان برای بررسی صفحات سایت و یافتن مشکلات احتمالی که در راه خزنده گوگل وجود دارد، استفاده کرد. با این وجود در تعداد دفعات استفاده از این ابزار گوگل وب مستر محدودیتی از سوی گوگل اعمال شده است.

بد افزارها (Malware).

در صورتی که هرگونه نرم افزار مخرب در سایت شما وجود داشته باشد، ربات گوگل با بازدید سایت به وجود این نرم افزار مخرب پی خواهد برد و در این بخش اطلاعات کاملی از فایل مخرب ارائه می‌شود. بدین ترتیب شما می‌توانید به راحتی سایت خود را از وجود هر گونه نرم افزار مخرب به وسیله این ابزار گوگل وب مستر پاک‌سازی نمایید.

ترافیک سایت (Traffic) :

این ابزار، یکی از مهم‌ترین و مفیدترین ابزارهای موجود در گوگل وب مستر برای مدیران سایت‌ها و سئوکاران می‌باشد. این ابزار اطلاعات مهمی در مورد ترافیک سایت، کلمات جستجو شده، پیوند های داخلی و خارجی و همچنین اطلاعاتی در مورد شبکه اجتماعی گوگل ( pluse 1 ) ارائه می‌دهد. توجه داشته باشید که اطلاعات ارائه شده در این بخش به صورت ۱۰۰ درصد دقیق نمی‌باشد اما از آن‌ها می‌توانید به عنوان راهنمایی برای ایجاد خط مشی و رسیدن به اهداف سایت استفاده نمایید.

وضعیت جستجو (Search Queries).

این ابزار به شما در شناخت بهتر، محبوب‌ترین محتوا و محصول معرفی شده در سایت کمک می‌کند. در این بخش کلمات کلیدی که بیشترین جستجو و کلیک را دارا می‌باشند، به نمایش گذاشته می‌شوند. در این ابزار گوگل وب مستر کلمات کلیدی، تعداد بازدید، تعداد کلیک، ضریب نفوذ و موقعیت نسبی کلمه کلیدی در سایت شما را جمع آوری و ارائه می‌نماید.

پیوندهای سایت (Links to your site).

در این بخش سه اطلاعات مهم به شما داده می‌شود. سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند، صفحات مقصد لینک‌ها و کلمات کلیدی و متون لنگر که لینک‌ها به واسطه آن‌ها معرفی شده‌اند.

این ابزار با معرفی کلمات کلیدی و متون لنگر، صفحات مبدأ و مقصد لینک‌ها، تعداد لینک‌های ورودی و خروجی می‌تواند نقش بسزایی را در سئو و بهینه سازی سایت ایفا نماید و به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در رتبه بندی سایت شناخته شود. همچنین با ارائه اطلاعات مفیدی در این ابزار می‌تواند راهنمای جامعی از پیوندها و استراتژی‌های ارتباطی سایت شما ایجاد نماید و کمک بسزایی در بهبود بهینه سازی سایت بر مبنای الگوریتم جدید گوگل، یعنی گوگل پنگوئن انجام دهد.

لینک‌ها علاوه بر اینکه یک پیوند و گذرگاه برای معرفی سایت‌ها و صفحات به شمار می‌روند به عنوان یک رای و شاخص برای تعیین میزان محبوبیت سایت به شمار می‌رود. با این وجود تمام لینک‌ها نمی‌توانند ارزشی برابر داشته باشند و گاهاً تبدیل معضلی اساسی در رتبه بندی سایت می‌شوند و سایت را به عنوان یک سایت اسپم معرفی می‌کند. با استفاده از این ابزار گوگل وب مستر می‌توانید اقدام به افزایش لینک‌های باکیفیت و شناخت و از بین بردن لینک‌های اسپم و مخرب نمایید.

لینک‌های داخلی (Internal Links).

در این بخش از ابزار گوگل وب مستر به ارائه اطلاعاتی از لینک‌های داخلی موجود در سایت می‌پردازد.

وضعیت گوگل پلاس ( ۱ Report).

در این بخش به تجزیه و تحلیل گوگل پلاس در محبوبیت و جستجو سایت شما پرداخته می‌شود. این گزینه یکی از ویژگی‌های جدیدی است که به گوگل وب مستر افزوده شده است. در این ابزار به بررسی تأثیر گوگل پلاس بر جستجو، معرفی صفحات محبوب شده و تعداد محبوبیت هر صفحه، نرخ محبوبیت صفحه اصلی و غیره پرداخته شده است. اگر شما می‌خواهید بدانید که گوگل پلاس چه تأثیری بر عملکرد و شناسایی سایت شما در موتور جستجو گوگل دارد، این اطلاعات می‌تواند برایتان بسیار مفید باشد.

تذکر: همان طور که اطلاع دارید گوگل پلاس به عنوان یک عامل مهم در رتبه بندی سایت‌ها به شمار می‌اید. به همین دلیل قصد داریم در پادرا به تفضیل در باره این سرویس گوگل به بحث بپردازیم. بررسی گزینه های این بخش را به آینده موکول خواهیم کرد.

بهینه سازی سایت (Optimisation) :

این بخش ابزار گوگل وب مستر به مدیران سایت‌ها اجازه می‌دهد تا تلاش‌های صورت گرفته برای بهینه سازی انجام شده را نقد و بررسی نمایید. در این بخش می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد نقشه سایت، حذف آدرس‌ها، شناخت مشکلات و بهبود HTML , و غیره را دریافت نمایید.

نقشه سایت (Sitemaps).

این ابزار به شما اجازه می‌دهد که نقشه سایت خود را اضافه و معرفی نمایید. بدین وسیله شما می‌توانید گوگل را به بررسی هرگونه محتوای خاص بر روی وب سایت وادار نمایید. در این بخش نقشه سایت شما، تعداد آدرس‌های ارائه شده در آن، تعداد صفحات بررسی شده و ایندکس شده سایت و غیره وجود دارد. در این بخش همچنین هشدارهایی مبنی بر عدم ایندکس شدن یک آدرس خاص و دلیل این کار ارائه می‌شود. بدین وسیله شما می‌توانید اقدام به اصلاح مشکلات ایجاد شده نمایید. این ابزار یک راهکار بزرگ و ارزشمند در سئو سایت می‌باشد.

حذف صفحات و پیوندها (Remove URLs).

در این بخش شما می‌توانید آدرس‌های از سایت را که می‌خواهید از ایندکس گوگل خارج شوند را حذف نمایید.

بهبود HTML و رفع نقایص آن (HTML Improvements).

این ابزار در گوگل وب مستر خلاصه ای از مشکلات موجود در کدهای HTML سایت شما را می‌دهد. این ابزار اطلاعات دقیقی در مورد تگ‌های عنوان تکراری، تگ‌های توضیح طولانی و کوتاه، برچسب‌های و غیره ارائه می‌کند. استفاده از این ابزار به شما در شناسایی و رفع مطالب تکراری، مشکلات سئو سایت و غیره برای دستیابی به رتبه بهتر در موتورهای جستجو یاری می‌رساند.

کلمات کلیدی محتوا (Content Keywords).

این بخش شامل لیستی از مهم‌ترین کلمات کلیدی است که خزنده گوگل از بازدید سایت شما جمع آوری کرده است. در این بخش کلمات کلیدی به همراه اهمیت آن‌ها به نمایش گذاشته می‌شود و به کمک آن شما می‌توانید انتخاب‌های هوشمندانه تری را در استفاده از کلمات کلیدی داشته باشید.

Rich Snippets Testing Tool

ابزاری بسیار سودمند می‌باشد که به بررسی نحوه نمایش مطالب شما در نتایج جستجو می‌پردازد. در این بخش پیش نمایشی از محتوای شما در موتور جستجو گوگل به نمایش گذاشته می‌شود.

تک فارس » مطالب جالب » آموزش کامل و قدم به قدم استفاده از گوگل وبمستر تولز