تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش کاشت لوبیا سبز در خانه و حتی در گلدان

image آموزش کاشت لوبیا سبز در خانه و حتی در گلدان

لوبیا یکی از گیاهانی است که به سادگی در گلدان رشد میکند. لوبیا به صورت بالارونده رشد میکند و عملکرد خوبی در گلدان دارد و دارای گل های سفید کوچکی می باشد. گیاه لوبیا رشد سریعی دارد و بعد از هفت تا سیزده هفته پس از کاشت می توان آن را برداشت کرد.

لوبیا سبز یکی از گیاهانی است که با رسیدن بهار، همه به صرافت پرورشش می افتند.

به نظر می رسد یکی از سبزیجاتی که عضو اصلی هر باغچه سبزی است، همین لوبیا سبز خودمان است. دلیل آن هم ساده است، پرورش این گیاه بی نهایت آسان است. شما می توانید تعداد زیادی لوبیا را در فضایی کوچک بکارید و مقدار زیادی لوبیا سبز برداشت کنید.

هوای محل زندگی تان سرد، خشک، گرم و هر جوری که باشد باز هم می توانید لوبیا سبز را در باغچه پرورش دهید. عادت رشدی لوبیا سبز به ۲ صورت است. یا به صورت گیاهی رونده رشد میکند و نیاز به قیم خواهد داشت و یا به صورت بوته ای پرپشت رشد میکند. بیشتر گونه های این لوبیا سبز هستند، اما رنگ بنفش، قرمز، زرد و گونه های راه راه هم در بین آن ها مشاهده می شود. غلاف دانه یا همان لوبیا یا به صورت گرد و یا به صورت مسطح است.

تکفارس آی آر

این غلاف را باید قبل از آنکه دانه های درون آن برسند و بالغ شوند چید تا ترد و لطیف باشد. اگر میخواهید دانه ها را از داخل غلاف جدا کرده و تنها آن ها را مصرف کنید، اجازه دهید غلاف بر روی گیاه کاملا خشک شود و سپس دانه ها را از داخل آن خارج کنید. در این حالت دانه ها حتما رسیده هستند. این دانه ها را برای کاشت سری بعدی لوبیا هم می توان استفاده کرد.

نور

اگر لوبیا تان را در آفتاب کامل و مستقیم بکارید، بیشترین میزان محصول را خواهید داشت. لوبیا سبز در هوای گرم تابستان گلدهی اش را متوقف خواهد کرد، پس اگر بتوانید در این هنگام مقداری سایه برای گیاه فراهم کنید عالی است. آفتاب مستقیم کمک میکند گیاه خشک هم بماند و از ابتلای آن به بیماری ها جلوگیری میکند.

آبیاری

لوبیا سبز هم مانند تمام سبزیجات نیاز به آبیاری منظم دارد، به خصوص در ماه های گرم سال. اگر آبیاری خوب باشد، گیاه دوره گلدهی بیشتری خواهد داشت و در نتیجه محصول بیشتری تولید خواهد کرد.

www.takfars.ir

خاک

لوبیا ها خاکی غنی و اندکی اسیدی را دوست دارند، خاکی با پی اچ حدود ۶ تا ۶ – ۲.

کود دهی

چون لوبیا جز لگوم ها است، می تواند خود نیتروژن مورد نیازش را تامین کند و نیاز به کود دهی ندارد. اما هنوز هم لازم است که به خاک گیاه مقداری مواد ارگانیک اضافه کنید.

نحوه کاشت لوبیا سبز

لوبیا را می توان به طور مستقیم در باغچه کاشت و نیازی نیست که ابتدا گیاه را نشا زد. مهم ترین نکته ای که در هنگام کاشت گیاه باشد رعایت شود آن است که آن را خیلی زود نکارید، ریشه آن ها در خاکی سرد و خیس پوسیده می شود. اگر میخواهید کار کاشت را زودتر انجام دهید، می توانید روی گیاهان پلاستیک بکشید و به این ترتیب گرمای مورد نیاز آن ها ر. تامین کنید.

دانه ها را در عمق ۲ تا ۵ سانتی متری خاک بکارید و به محض کاشت به آن ها آب دهید. آبیاری را تا زمانی که گیاهان جوانه بزنند به طور مرتب انجام دهید.

اگر لوبیای بوته ای را انتخاب کرده اید باید بین دانه ها فضای مناسب در نظر بگیرید تا بوته ها مزاحم یکدیگر نشوند. اما اگر لوبیای رونده را انتخاب کرده اید تنها چیزی که به آن نیاز دارید یک قیم است. مطمئن شوید قبل از کاشت لوبیا این قیم را سوار خواهید کرد.

چند نکته

ممکن است لوبیا های سبز رونده در ابتدا برای سوار شدن روی قیم نیاز به کمک داشته باشند. برای این کار وقتی گیاه اندکی رشد کرد آن را به دور قیم بپیچید. از این جا به بعد کار را خود لوبیا انجام خواهد داد.

تک فارس

لوبیا ها را به خوبی آب دهید در غیر این صورت گیاه گلدهی را متوقف میکند.

لوبیا ها سیستم ریشه ای کوچکی دارند و مالچ پاشی به آن ها کمک میکند ریشه هاشان خنک و مرطوب بماند.

image آموزش کاشت لوبیا سبز در خانه و حتی در گلدان

مشکلات و آفات

بسیاری از حشرات آفت عاشق بوته های لوبیای شما هستند.

نرم تنان (مثلا حلزون) این موجودات هر قسمت از گیاه که نزدیک زمین باشد را خواهند خورد.

ممکن است گیاه تان به بیماری های قارچی هم دچار شود.

این ها بیماری ها و آفاتی هستند که ممکن است لوبیاتان به آن ها دچار شود. آشنایی با آن ها می تواند شما را خیلی زود از وجود آن ها در باغچه مطلع سازد تا درصدد مبارزه با آن ها برآیید.

روش کاشت لوبیا سبز در گلدان

مراحل کاشت لوبیا سبز در گلدان به شرح زیر هست:

T A K F A R S

گلدان مناسبی را انتخاب و آن را با خاک حاصلخیز و کود چندمنظوره پرکنید. توجه داشته باشید که خاک از زهکش مناسب برخوردار باشد، به این منظور مقداری ماسه نیز به خاک اضافه کنید.

بهترین زمان برای کاشت لوبیا سبز اوایل بهار است. البته در محیط کاشانه به دلیل شرایط ثابت محیط ازنظر دما کاشت این گیاه در مواقع دیگر سال نیز ممکن است.

در خاک گلدان حفره هایی به عمق ۳ تا ۴ سانتیمتر ایجاد کنید. سوراخ ها باید حداقل ۲ سانتی متر باهم فاصله داشته باشند.

بذر لوبیا سبز را در حفره ها بکارید و سپس روی آن را با ملایمت با خاک پرکنید و بلافاصله آبیاری کامل انجام دهید.

گلدان را بر روی لبه پنجره ای که آفتاب گیر است، قرار دهید تا جوانه بزند.

image آموزش کاشت لوبیا سبز در خانه و حتی در گلدان

بعد از تقریباً ۳ هفته میتوانید جوانه های گیاه لوبیا سبز خود را مشاهده کنید. در این زمان گیاه آماده انتقال به گلدان بزرگ تر است.

پس از رشد نسبی بوته های لوبیا سبز ، گیاهان کوچک تر و ناسالم را از گلدان حذف کنید.

بعد از مدتی لازم است از یک قیم برای گیاه استفاده کنید. به این منظور یک حصار و یا داربست در کنار بوته های لوبیا سبز قرار دهید. آن ها زمانی که شروع به رشد میکنند، به پایه نیاز دارند.

در حدود ۵۰ تا ۶۰ روز بعد از کاشت لوبیا سبز در گلدان، شما می توانید محصول خود را برداشت کنید.

تک فارس www.takfars.ir

با توجه به اینکه اکثر افراد از غلاف های تازه لوبیا سبز استفاده میکنند بنابراین دقت کنید زمانی که غلاف ها به رشد نهایی خود ازنظر طولی رسیدند، برداشت گیاه را شروع کنید که این زمان حدوداً ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از گلدهی گیاه است.

می توانید برداشت لوبیا سبز را در چندین مرحله به فاصله ۳ تا ۵ روز انجام دهید. غلاف های این گیاه را باید در اوایل صبح یا عصر بدون ضربه و آسیب برداشت کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر