تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

یک نکته جالب درباره هواپیما که تا بحال نشنیده اید

image یک نکته جالب درباره هواپیما که تا بحال نشنیده اید

در طراحی اولیه هواپیماها از پنجره‌های مربعی شکل استفاده می‌شد و این نوع پنجره‌ها در آن زمان رواج بسیاری داشت. اما با این وجود، چرا انسان مجبور شد تا این مدل پنجره که نسل‌های پی در پی در ساخت و‌ساز منازل و خودروها کارایی داشته است را تغییر دهد؟

زمانی که هواپیمای تجاری در دهه ۱۹۵۰ روی کار آمد، قابلیت‌های فراوانی در آن گنجانده شد.

این هواپیما نسبت به مدل‌های پیشین خود، قادر بود تا در سرعت بیشتر و ارتفاعات بالاتری پرواز کند. اما دو هواپیما از این نوع به طور غیر منتظره‌ای در حین پرواز در هوا از هم پاشیده شدند و به معنای واقعی کلمه اجزای آن متلاشی شد.

به راستی دلیل این حادثه چه می‌توانست باشد؟ بله، دلیل آن استفاده از همان پنجره‌های چهار گوش بود.

تکفارس آی آر

گوشه‌های تیز این نوع پنجره، نقاطی هستند که به طور طبیعی تمرکز فشار را در خود گنجانده و اعمال چنین فشاری موجب تضعیف بیشتر آنها می‌شود. وقتی که چنین پنجره‌هایی مکرراً در معرض فشار قرار می‌گیرند، چهار گوشه‌ تیز موجود در آن، موجب بروز چنین فاجعه‌ای می‌شود.

از سوی دیگر، شیشه‌های محدب پنجره که فاقد هر گونه نقطه کانونی هستند، قادرند فشار وارده را توزیع کرده و احتمال ترک خوردگی و یا شکستگی شیشه را به حداقل برسانند.

علاوه بر این، به طور کلی اشکال مدور قوی‌تر بوده و در برابر تغییر شکل مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند، و بدین ترتیب به خوبی تغییرات شدید فشار درون و بیرون هواپیما را متحمل می‌شوند.

به همین دلیل نصب پنجره‌های دایره‌ای شکل موجب شد تا مسافران هواپیما به راحتی بتوانند در ارتفاع تقریبی ۳۵۰۰۰ فوتی از پنجره هواپیما به بیرون نگاه کنند و یک چشم‌انداز کاملاً جدید را تجربه کنند.

www.takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر