تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

گلوتن چیست و خوردن آن برای چه افرادی مضر است

image گلوتن چیست و خوردن آن برای چه افرادی مضر است

رژیم بدون گلوتن یا پرهیز از گلوتن برای مبتلایان به بیماری سلیاک حیاتی است، زیرا در این افراد گلوتن به روده‌ی کوچک آسیب رسانده و مواد غذایی نمی‌توانند جذب شوند. علائم این بیماری شامل اسهال، یبوست، نفخ و درد است.

گلوتن پروتئینی است که در گندم و جو یافت می‌شود.در ایالات متحده آمریکا گرایش افراد به استفاده از رژیم های غذایی بدون گلوتن بسیار زیاد شده است و این رژیم در بین افراد محبوبیت بسیاری یافته است.به طوری که مطابق با نظر سنجی ها از هر ۵ نفر،۱ نفر گلوتن غذای خود را محدود یا حذف می‌کند.

به گفته‌ی هیون‌سئوک کیم، پزشکی از دانشکده‌ی پزشکی روتجرز نیوجرسی،تنها حدود ۱٪ از جمعیت به بیماری سلیاک دچار است و این رقم در سال‌های اخیر تغییری نکرده است.

در مطالعه‌ای که پیشتر در همین ماه منتشر شد، او به بررسی یک پیمایش ملیبین سا ل‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ پرداخت.اگرچه ارقام بیماری سلیاک در این بازه‌ی زمانی ثابت مانده‌ بود، تعداد افراد پیروی رژیم بدون گلوتن سه برابر شده و از نیم درصد به نزدیک ۲ درصد رسیده بود.

تکفارس آی آر

محققان مطالعه می‌گویند که برخی از پیروان رژیم بدون گلوتن که در آنها بیماری سلیاک تشخیص داده نشده، ممکن است به حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی دچار باشند.

افرادی که دچار حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی هستند هم علائم مشابهی دارند.

مبتلایان به آلرژی گندم هم برای پیشگیری از واکنش آلرژیک از این رژیم پیروی می‌کنند.با این حال متخصصان می‌گویند که دیگران به این رژیم نیازی ندارند. رژیم بدون گلوتن کم‌فیبر و غنی از چربی و کالری است.به علاوه این رژیم افراد سالم را در معرض کمبود مواد مغذی مثل اسید فولیک، ویتامین ب و آهن قرار می‌دهد. بنابراین پیروی از آن در افراد سالم توصیه نمی‌شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر