تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

کپسول اموکسی سیلین عوارض جانبی موارد مصرف و منع دارویی

image کپسول اموکسی سیلین عوارض جانبی موارد مصرف و منع دارویی

موارد مصرف

این دارو در درمان عفونت های مجاری ادرار، عفونت های گوش میانی، سینوزیت، برونشیت مزمن، سالمونلوز مهاجم ، مننژیت متگوکوکی، ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری، این دارو در درمان عفونت های مجاری ادرار، عفونت های گوش میانی، سینوزیت، برونشیت مزمن، سالمونلوز مهاجم ، مننژیت متگوکوکی، ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری، پیشگیری از آندوکاردیت و به عنوان داروی کمکی در درمان مننژیت لیستریایی و سوزاک مصرف می شود. به علاوه، این دارو در درمان تب تیفوئیدی و نیز در پیشگیری از عفونت دندانی مصرف می شود.

فارماکوکینتیک

۷۵ درصد از دارو از راه خوراکی جذب می شود و پس از ۲-۱ ساعت غلظت سرمی دارو به اوج می رسد. نیمه عمر دارو ۱/۵-۱ ساعت است که در صورت عیب کار کلیه ممکن است تا ۱۲ ساعت افزایش یابد. ۷۰-۶۵ در صد دارو به صورت تغییر نیافته از راه کلیه دفع می شود.

تکفارس آی آر

موارد منع مصرف

در صورت وجود سابقه آلرژیک به پنی سیلین ها نباید مصرف شود.

هشدارها

در بیماران دارای سابقه حساسیت، مبتلا به عیب کار کلیه، در بیماران مبتلا به تب گلاندولار ولوسمی لنفاتیک مزمن و سابقه بیماری های گوارشی به ویژه کولیت وابسته به آنتی بیوتیک باید با احتیاط فراوان تجویز شود.

عوارض جانبی

www.takfars.ir

واکنش های حساسیتی شامل کهیر، تب، درد مفاصل، آنژیوادم، شوک آنافیلاکتیک در بیمارانی که دچار حساسیت مفرط می شوند، با مصرف این دارو گزارش شده است.

تداخل دارویی

مصرف همزمان آموکسی سیلین با دارو های خوراکی جلوگیری کننده از بارداری حاوی استروژن ممکن است اثر این داروها را کاهش دهد و منجر به بارداری ناخواسته شود. مصرف همزمان پنی سیلین ها با متوترکسات منجر به کاهش کلیرانس متوترکسات و در نتیجه مسمومیت با این دارو می شود.

نکات قابل توصیه

آموکسی سیلین را می توان با معده خالی یا پر مصرف کرد.

در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه به کاهش مقدار مصرف دارو نیازی نیست، مگر اینکه عیب کار کلیه شدید باشد.

در صورت بروز اسهال، بدون مشورت با پزشک از مصرف هر گونه داروی ضد اسهال خودداری کرد.

در هنگام مصرف آموکسی سیلین از سایر روش های جلوگیری از بارداری نیز باید استفاده نمود.

در صورتی که یک نوبت مصرف دارو فراموش شود، به محض به یاد آوردن آن نوبت باید مصرف شود، ولی اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف آن نوبت خودداری کرده و مقدار مصرف بعدی نیز نباید دو برابر گردد.

مقدار مصرف

تک فارس

بزرگسالان :

مقدارمصرف این دارو ۲۵۰ میلی گرم هر۸ ساعت می باشد که درعفونت های شدید این مقداردو برابرمی شود. در درمان عفونت های چرکزای شدید یا عود کننده تنفسی، این دارو به مقدار ۳ گرم هر ۱۲ ساعت مصرف می شود. در درمان های کوتاه مدت برای آبسه دندان ۳ گرم مصرف می شودکه در صورت نیاز ۸ ساعت بعد تکرار می شود. برای درمان عفونت های مجاری ادرار، مقدار مصرف آموکسی سیلین ۳ گرم است که در صورت نیاز ۱۰-۱۲ ساعت بعد تکرار می شود. در درمان سوزاک مقدار مصرف این دارو ۳ گرم در یک نوبت همراه با یک گرم پروبنسید می باشد.

کودکان :

مقدار مصرف این دارو در کودکان با سن تا ۱۰ سال ۱۲۵ میلی گرم هر ۸ ساعت می باشد که در عفونت های شدید دو برابر افزایش می یابد. این دارو در درمان عفونت گوش میانی در کودکان با سن ۱۰-۳ سال به مقدار ۷۵۰ میلی گرم دو بار در روز مصرف می شود.

اشکال دارویی

Capsule : 250mg

Capsule : 500mg

For Oral Suspension : 125mg/5ml

For Oral Suspension : 250mg/ml

Chewable Tablet : 250 mg ( as 3 H2O)

T A K F A R S

Coated Tablet : 500mg ( as 3 H2O

آموکسی سیلین

آموکسی سیلین یک داروی پر مصرف در ایران می باشد که برای درمان عفونت های باکتریال تجویز می شود. بطور دقیق این دارو برای درمان عفونت های قفسه ی سینه و سینوس، عفونت ادراری و برخی عفونت های دندانی تجویز می شود. همچنین ممکن است جهت پیشگیری از برخی عفونت ها تجویز شود.

این دارو که از دسته ی پنی سیلین ها می باشد، با از بین بردن برخی باکتری ها می تواند عفونت های ناشی از آن ها را درمان نماید.

آموکسی سیلین یکی از داروهای رژیم درمانی عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری در دستگاه گوارش که بیشتر در افراد با زخم های گوارشی دیده می شود نیز می باشد.

این دارو بصورت کپسول، سوسپانسیون خوراکی، قرص خوراکی و قرص جویدنی در ایران تولید می گردد.

پیش از مصرف آموکسی سیلین

در صورت سابقه ی حساسیت دارویی، خصوصا حساسیت به پنی سیلین ها پزشک خود را مطلع نمایید.

آنتی بیوتیک ها را دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف کنید و دوره ی درمان را حتی اگر احساس بهبودی میکنید و علائمتان برطرف شده است کامل کنید زیرا در این زمان ممکن است هنوز باکتری بصورت کامل ریشه کن نشده باشد و این کار احتمال بروز مقاومت میکروبی را افزایش می دهد.

مقاومت میکروبی یکی از مشکلات جهانی می باشد که با سرعت زیادی رو به افزایش است و در صورتی که مصرف بی رویه و نامناسب آنتی بیوتیک ها در دنیا ادامه یابد با مشکلات تهدید کننده ی حیات مواجه خواهیم شد.

تک فارس www.takfars.ir

زمانی که این داروها بدون تجویز پزشک، با مقدار نامناسب یا طول درمان نامناسب مصرف شوند، نه تنها اثرات مطلوب برای خود فرد ندارند بلکه منجر به عدم ریشه کن شدن باکتری های موجود در بدن آن فرد می شوند و علاوه بر این، باکتری هایی که در معرض دارو قرار گرفته اند اما از بین نرفته اند، نسبت به این دارو مقاومت پیدا می کنند. این مسأله منجر به ایجاد نسل جدید و مقاومی از میکروب ها می شود که دیگر به سادگی به داروهای آنتی بیوتیکی موجود، پاسخ نمی دهند.

از آنجا که عموماً عفونت ها مسری می باشند، مصرف بی رویه ی آنتی بیوتیک ها نه تنها برای خود فرد بیمار بلکه برای سایر افراد جامعه نیز مشکل آفرین می باشد.

در صورتی که فرم سوسپانسیون خوراکی برای شما یا کودکتان تجویز شده است، به شرایط نگهداری و مصرف نوشته شده در برشور دارو توجه فرمایید. همچنین مقدار داروی مصرفی در هر نوبت را دقیقا اندازه گیری کنید (با سرنگ یا پیمانه ی مخصوص)

این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.

در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو، به محض یادآوری دارو را مصرف نمایید مگر اینکه تا زمان مصرف بعدی کمتر از ۴ ساعت باقی مانده باشد. از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت خودداری نمایید.

توصیه ها

در صورتی که فرم مایع خوراکی (سوسپانسیون) برای شما یا کودکتان تجویز شده است، ممکن است لکه هایی برروی دندان ها مشاهده شود که با مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان می توان از بروز آن ها پیشگیری کرد. لکه های بوجود آمده نیز به تدریج پس از اتمام دوره ی دارو درمانی، از بین می روند.

معمولا دوره ی درمان با این دارو بیشتر از ۱۴ روز نمی باشد لذا در مورد دوره ی درمان حتما از پزشک خود سوال بفرمایید.

در برخی افراد با مصرف آنتی بیوتیک ها ضایعات قرمز همراه با خارش در دهان یا واژن ایجاد می شود. در صورت بروز این علائم به پزشک خود مراجعه نمایید.

خانم ها در صورتی که از قرص های جلوگیری از بارداری همزمان با دوره ی درمانی آموکسی سیلین استفاده میکنید، در صورت ابتلا به هر بیماری که همراه با اسهال و استفراغ که بیشتر از ۲۴ ساعت طول بکشد باشد، لازم است از یک روش دیگر پیشگیری از بارداری(مانند کاندوم) جهت احتیاط همراه با قرص ضدبارداری استفاده نمایید.

تکفارس

عوارض جانبی آموکسی سیلین

احساس خستگی از عوارض شایع این دارو می باشد که می توانید با یک رژیم غذایی حاوی وعده های غذا سبک و ساده و حاوی فیبر مناسب و با محدود کردن غذا های چرب و پر ادویه و مصرف به اندازه آب در شبانه روز این علائم را کاهش دهید.

اسهال خفیف از شایع ترین عوارض این دارو می باشد. لذا در صورت بروز اسهال، مایعات به مقدار کافی مصرف کنید با این حال اگر اسهال ادامه دار شد و یا حاوی خون بود، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

در صورت بروز لکه های قرمز روی پوست حتما به پزشک مراجعه کنید.

نگهداری آموکسی سیلین

در صورتی که فرم سوسپانسیون برای شما تجویز شده است، دارو را طبق دستورالعمل موجود در بسته ی دارو، با آب جوشیده ی سرد شده تهیه کنید و دارو را قبل از مصرف خوب تکان دهید و حداکثر تا ۱۴ روز در یخچال نگهداری کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر