تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

کودک من خیلی بد غذا شده و چیزی نمیخورد باید چه کنم

image کودک من خیلی بد غذا شده و چیزی نمیخورد باید چه کنم

برای کودک، بشقاب، کاسه و لیوان مخصوص به خودش را بخرید. بهتر است او را همراه خود ببرید و اجازه دهید خودش ظرف‌هایش را انتخاب کند.

زیراندازی برای کودک پهن کنید و اجازه دهید خودش غذایش را بخورد. احتمالا او ابتدا با غذا بازی می‌کند و اطرافش را هم کثیف خواهد کرد، اما غذایش را هم خواهد خورد.

برای خرید مواد غذایی، به خصوص آنهایی که کودک می‌خورد (مثل شیر، ماست یا میوه) از او کمک بگیرید و اجازه دهید او هم انتخاب کند.

محل غذا خوردن را تغییر دهید: گاهی در آشپزخانه، در اتاق و یا در حیاط به کودک غذا دهید.

تکفارس آی آر

وقتی که بچه‌ها با هم هستند بهتر غذا می‌خورند. اگر فرزند شما در حال بازی کردن با دوستانش است، از آنها بخواهید که همه برای غذا خوردن بیایند یا اینکه غذایشان را به محل بازی شان ببرید.

شرایطی فراهم کنید که فرزند شما با کودکی که اشتهای خوبی دارد و خوب غذا می‌خورد، همراه شود. بچه‌ها معمولا از هم تقلید می‌کنند. ممکن است فرزند شما هم برای امتحان کردن غذا تشویق شود.

وقتی فرزند شما مشغول دیدن فیلم مورد علاقه‌اش است به او غذا بدهید.

از کودک خود و یا بچه‌های دیگر هنگام خوردن غذا فیلم بگیرید و بعضی وقت‌ها این فیلم را برای فرزندتان بگذارید تا او به خوردن غذا تشویق شود.

اگر کودک دوست دارد زمانی که غذا می‌خورد به بازی‌اش هم بپردازد، به او این اجازه را بدهید. ممکن است او یک قاشق بخورد و دنبال بازی برود و سپس برای خوردن قاشق بعد بازگردد.

www.takfars.ir

هنگام غذا دادن به کودکتان برایش قصه بگویید یا کتاب بخوانید. می‌توانید خاطره‌ای که کودک آن را دوست دارد، مثل رفتن به پارک برایش بازگو کنید.

می‌توانید یکی دوتا از عروسک‌هایش را کنار او بنشانید و با اجرای یک نمایش غذای کودک را به او بدهید.

برای فرزندتان نقاشی بکشید. عکس خودش را بکشید و با خوردن هر قاشق یکی از اعضای آن را کامل کنید.

کودکتان را بغل کنید و او را راه ببرید. این کار به خصوص برای دادن غذا یا مایعات به یک کودک بیمار موثر است.

نکات مهم

نکته‌ای که دوباره به آن اشاره می‌کنم این است که اگر فرزند شما به راحتی غذایش را می‌خورد و به غذا خوردن علاقه نشان می‌دهد، لازم نیست از این روش‌ها استفاده کنید، اما در صورتی که کودکی دارید که اگر او را رها کنید به اندازه کافی غذا نمی‌خورد و یا نمی‌توانید او را تنها برای خوردن غذا یک جا بنشانید، این راه‌ها به کارتان خواهد آمد.

در ضمن سعی کنید یک ساعت قبل از خوردن غذا به کودک چیزی ندهید تا برای غذا خوردن اشتها داشته باشد.

یکی از چیزهایی که مانع خوردن غذا یا میان ‌وعده‌های مغذی در بچه‌ها می‌شود، خوردن تنقلات است. نمی‌توان از کودک انتظار داشت تا از خوردن چیپسی که از کابینت آشپزخانه برداشته چشم پوشی کند و به جای آن یک عدد سیب بخورد.

بهتر است تا حدامکان از خرید و نگهداری اینگونه تنقلات خودداری کنید. البته اینکه کودک گاهی کمی چیپس یا شکلات بخورد اشکالی ندارد، اما این مهم است که به خوردن این مواد عادت نکند و تنقلات جای میان ‌وعده ‌هایی همچون میوه، شیر یا مغزها (مثل پسته ، بادام و …) را برای او نگیرد.

سعی کنید خرید و خوردن تنقلات را به زمانی که با فرزندتان بیرون از منزل هستید محدود کنید. به جای چیپس یا پفک هم بهتر است برایش گندم یا ذرت بوداده، شیرکاکائو یا بستنی بخرید.

تک فارس

در منزل نیز سعی کنید جلوی ریزه‌خواری کودک را بگیرید و حدودا هر ۱/۵ تا ۲ ساعت یکبار برایش میان‌وعده‌ای بیاورید.

مورد دیگری که باید به آن دقت کنید این است که در حضور کودک با دیگران در مورد بدغذایی او یا کودکان دیگر صحبت نکنید، با این کار او را در این مورد حساس خواهید کرد.

بچه‌ها از اینکه مرکز توجه شما و صحبتهایتان باشند لذت می‌برند و ممکن است برای این منظور در مورد غذا خوردن بازی در بیاورند.

به یاد داشته باشید مادر، پدر و یا خواهر و برادر بزرگ‌تر بهترین الگو و راهنما برای کودکان هستند. فرزند شما غذاهایی را خواهد خورد که شما می‌خورید نه آنهایی که به او می‌گویید بهتر است بخورد.

پس سعی کنید همیشه مواد غذایی مفید خریداری کنید و رژیم غذایی سالم و متناسبی داشته باشید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر