تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

کودک خود را با توصیه های تربیتی امیرالمؤمنین علی علیه السلام بزرگ کنید

انتخاب نام نیکو برای فرزند

گفتن اذان و اقامه در گوش فرزندان و انجام عقیقه (قربانی گوسفند) برای آنان

بازی با فرزندان

((اشبه اباک یا حسن واخلع عن الحق الرسن

و اعبد ا لها ذامنن و لا توال ذالاحن))

تکفارس آی آر

پسرم، مانند پدرت باش، ریسمان ظلم را از حق برکن . خدایی را بپرست که صاحب نعمت های متعدد است و هیچگاه با صاحبان ظلم دوستی مکن. این قطعه، یکی از قطعات اشعاری است که حضرت زهرا سلام الله علیه درهنگام بازی با فرزندانش زمزمه می کرد. بدین شیوه هم آنها را سرگرم می نمود و هم حکمت به آنها می آموخت، چرا که خود امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید:

((کسی که کودکی دارد باید در راه تربیت او خود را تا سرحد کودکی تنزل دهد.))

خود امیرالمؤمنینعلیه السلام نیز در کودکی بازی هایی داشته اند که یکی از آنها کشتی گرفتن است. نقل است ابوطالب بین فرزندانش و پسرعموهایشان مسابقه کشتی برگزار می کرد و همیشه علی علیه السلام بر همه پیروز می شد و این باعث شادی ابوطالب می گردید. در خانه خود علی علیه السلام هم بین حسن و حسین (علیهماالسلام) مسابقاتی همچون کشتی، خطاطی و مسابقاتی در انجام کارهای دیگر برگزار می شد، و گاهی پیامبر جهت افزایش این شادی و نشاط حاصل از مسابقه، در جمع ایشان حاضر می شدند و به تشویق طرفین می پرداختند.

رعایت اصل بی طرفی، عدالت و مساوات بین فرزندان

یکی از حساسیتهای کودکان جانبداری و توجه خاص پدر و مادر به یکی از فرزندان دیگر است که در روایات بر رعایت عدالت و مساوات بین فرزندان و محبت کردن، هدیه دادن و توجه نمودن به خصوص توجه به حساسبت بیشتر دختران در این مورد تأکید شده است.

www.takfars.ir

به یک نمونه زیبا از دقت حضرت زهرا سلام الله علیه در این مورد توجه کنید:

پیامبر (ص) حسن وحسین (علیهماالسلام) را به مسابقه خطاطی تشویق نموده، فرمودند:هر کس خط او زیباتر است قدرت او بیشتر است. حسن و حسین علیه السلام هم هر کدام خط زیبایی نوشتند. اما رسول خدا (ص) ایشان را به مادرشان هدایت فرمود تا اگر در قضاوت نگرانی پیش آمد، با عاطفه مادری جبران شود. زهرا سلام الله علیه نیز جهت رعایت اصل بی طرفی به فکرش رسید. قضاوت نهایی را به تلاش خوشان مربوط سازد لذا گردنبند خویش را پاره کرده بر سرآنها ریخت و فرمود:هر کدام از شما دانه های بیشتری بگیرد قدرت او بیشتر است.

داشتن برنامه جهت تمرین، تشویق و تربیت عبادی و دینی فرزندان

به طور مثال نقل شده است که حضرت زهرا سلام الله علیه جهت شبهای احیاء فرزندان را در روز خوابانید تا کاملاً استراحت کنند و غذای مناسب و کمتری هم به آنها می داد تا با زمینه مطلوبتری از نظر جسمی و روحی در شب زنده داری شرکت کنند. ایشان با شیوه های دیگری کودکانش را در عباداتی مانند نماز، اعمال عبادی ماه رمضان، شرکت در جلسات قرآن و شرکت دادن آنها در امور خیری مثل کمک به مستمندان و دادن صدقه به نیازمندان شرکت می داد که نقش مؤثر تربیتی همراه کردن کودکان با خود هنگام انجام عبادات را می رساند.

مکلف نمودن فرزندان به رعایت ادب و اخلاق اسلامی

تأدیب کودک یعنی ملازم ساختن و مکلف نمودن او به رعایت ادب و اخلاق اسلامی ، بدین معنی که هر چند کودک نسبت به حکمت آداب مزبور، درک و فهمی ندارد ولیکن از باب تمرین و تمهید، وی را به انجام آنها مکلف می کنیم و مهم این است که کودک خود را در تکلیف احساس کرده، بداند اگر تن به تکلیف ندهد با الزامهایی روبرو خواهد شد. علی علیه السلام در این باره می فرماید:

(( آن کس که ملکف به ادب شود، بدیهایش اندک می گردد. ))

و در روایات داریم زمانی که کودک به ۶ سالگی رسید او را به نماز و چنانچه تحمل گرفتن روزه را داشت به انجام آن وادار نمایید.

استفاده از فرصتهای مختلف جهت انتقال تجربیات و نصایح

امیرالمؤمنینعلیه السلام و حضرت زهراسلام الله علیه از هر موقعیتی برای انتقال تجربیاتشان استفاده می کردند. نامه امیرالمؤمنین به امام حسنعلیه السلام یکی از این موارد است.

تک فارس

معرفی شبهات و انحرافات اجتماعی، توصیه به مطالعه تاریخ، انتخاب مسیر مورد علاقه و اشتیاق، تحمل مصائب و مشکلات دنیا، پذیرش مسئولیت در حد توانایی، برقراری نظم در امور زندگی، تشخیص دوست از غیر دوست و ارتباط گرم با خویشان و تکریم آنان از جمله رئوس برخی از این نصایحند.

بدیهی است خانه ای که ظریفترین نکات تربیتی، با چنین دقتی در آن مراعات می گردد محل پرورش انسانهایی چون امام حسن علیه السلام ، امام حسین علیه السلام و زینب سلام الله علیه خواهد بود. در پایان بد نیست متذکر شویم که اگر چه امیرالمؤمنین علیه السلام حقوق زیادی برای فرزندان قائل شده اند، اما از آن سو هم وظایفی برای فرزند بر شمرده اند که مهمترین آنها اینست که فرزند، پدر و مادرش را در هر چیز مگر در نافرمانی از خداوند سبحان اطاعت و پیروی کند:

((فحق الوالد علی الولد ان یطیعه فی کل شیء الا فی معصیه الله سبحانه))

امیرالمؤمنین علیه السلام حقوق زیادی برای فرزندان قائل شده اند، اما از آن سو هم وظایفی برای فرزند بر شمرده اند که مهمترین آنها اینست که فرزند، پدر و مادرش را در هر چیز مگر در نافرمانی از خداوند سبحان اطاعت و پیروی کند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر