تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

کودکم دارد دندان در می آورد چه کار کنم بی تاب است

زمان دندان در آوردن خیلی متغیر است و در بچه های مختلف فرق می کند اما معمولا در حدود ۶ ماهگی شروع می شود. معمولا اولین چیزی که رشد می کند دو برامدگی کوچک دندانی در لثه پایین است و بعد دو دندان بالایی رشد می کنند.
علائم معمول دندان در آوردن شامل این موارد هستند:
افزایش بزاق و آبریزش از دهان ممکن است دو ماه قبل از پیدا شدن اولین دندان شروع شود.
بی قراری و تحریک پذیری
تورم لثه ها
سعی در گاز گرفتن و جویدن اجسام سفت
بسیاری از والدین اعتقاد دارند که دندان در آوردن موجب ایجاد تب و اسهال می شود ، اما محققان میگویند که این تصور درست نیست. دندان در آوردن می تواند علائمی را در دهان و لثه ها ایجاد کند اما در سایر نقاط بدن مشکلاتی ایجاد نمی کند.
بهترین راه برای تسکین لثه ها ی ملتهب چیست؟
اگر کودک شما ناراحت است این اقدامات ساده به شما کمک می کند.
۱ – لثه کودک را به آرامی ماساژ دهید :
از نوک انگشت تمیز و شسته شده ، گاز مرطوب یا پارچه ی تمیز و مرطوبی برای ماساژ دادن آرام لثه کودک استفاده کنید. کمی فشار ملایم می تواند ناراحتی کودک را کاهش دهد.
۲- یک دندان گیر تهیه کنید:
دندان گیر هایی که از لاستیک نرم ساخته شده اند بهتر هستند. انواعی که با مایع پر شده اند ممکن است در اثر فشار لثه کودک پاره شوند. اگر از شیشه کودک برای این منظور استفاده می کنید بهتر است آن را با آب پر کنید چون تماس مکرر با قند موجود در شیر و شیرخشک یا آبمیوه ممکن است منجر به پوسیدگی دندانها شود.
۳- سرد کردن کمک می کند:
یک تکه پارچه سرد و مرطوب یا دندان گیر خنک می تواند تسکین دهنده باشد. مراقب باشید تا یخ زده نباشد کمی خنکی کفایت می کند چون سرمای زیاد هم می تواند بیش از اینکه مفید باشد آسیب زننده باشد. اگر کودک شما غذاهای جامد و سفت میخورد از غذاهای سرد استفاده کنید. ماست خنک پیشنهاد خوبی است.
۴- آب دهان را خشک کنید:
افزایش بزاق و آبریزش دهان جزئی از فرایند دندان در آوردن است. یک دستمال تمیز در نظر بگیرید و دهان و چانه کودک را خشک نگه دارید تا از تحریک پوست پیشگیری کنید. هنگام خواب نیز پارچه مناسب و جاذبی زیر سر کودک قرار دهید.
۵- از داروها کمک بگیرید:
اگر کودک شما خیلی بی قرار ، تحریک پذیر و بدخو شده با پزشک مشورت کنید تا در صورت لزوم استامینوفن یا ایبوپروفن را به میزان لازم تجویز کند. از دادن آسپیرین و داروهای خودسرانه به کودک خودداری کنید.
همچنین از استعمال داروهای موضعی و بی حس کننده بر روی لثه خودداری کنید زیرا این داروها به وسیله بزاق شسته شده و قبل از اینکه روی لثه تاثیر کنند موجب بی حسی گلوی کودک می شوند و در مکانیسمهای طبیعی بلع کودک تداخل ایجاد می کنند.
چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟
دندان در آوردن معمولا با اقدامات خانگی معمول کنترل می شود. اما اگر ناراحتی و بی قراری شدید یا نخوردن شیر و غذا در کودک شما روی داد یا تب و یا علائم بیماریهای دیگری مانند تب و اسهال ایجاد شد به پزشک مراجعه کنید.
چگونه از دندانهای تازه کودک مراقبت کنید؟
هر روز با دستمال تمیز و مرطوب لثه ی کودک را تمیز کنید. این کار موجب پیشگیری از رشد باکتریها در دهان کودک می شود. بعد از اینکه دندان کودک بیرون آمد می توانید روزی یک بار از یک مسواک مرطوب کوچک با پرزهای نرم و ظریف استفاده کنید و نیاز به استفاده از خمیر دندان یا مواد دیگر نیست. تا حوالی ۲سالگی و زمانی که مطمئن شدید کودک قادر به بیرون ریختن آب از دهان شده است فقط باید از آب استفاده کنید.
باید به فکر معاینات دندانی کودک باشید:
انجمن دندانپزشکی آمریکا و آکادمی دندانپزشکی اطفال توصیه می کنند که اولین ویزیت دندان پزشکی کودک شما قبل از یک سالگی و پس از بیرون آمدن اولین دندانها باشد. توجه داشته باشید که کنترل سلامت دندانها و لثه ها در کودک شما بنیان سلامت دندانها و لثه ها برای تمام عمر اوست.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر