تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

کمبود کدام ویتامین ها شما را خواب آلود میکند

image کمبود کدام ویتامین ها شما را خواب آلود میکند

مواد غذایی که شما در دسترس بدنتان قرار می دهید نحوه متابولیسم بدنی شما را تعیین خواهند کرد. ویتامین ها از جمله عواملی هستند که تاثیرات بسیار زیادی را در روند سوخت بدن انسان ایفا میکنند.

بررسی تاثیر مصرف برخی ویتامین ها و ابتلا به خواب آلودگی

ضعف و بی‌ حالی می تواند علل تغذیه ای داشته باشد به ویژه اینکه کمبودهای تغذیه ای در دوره کنونی به شکل بالینی و آشکار کنترل شده است اما کمبود تحت بالینی یا کمبود حاشیه ای می تواند علائم گنگ و مبهمی داشته و در برخی مواقع خود را به شکل ضعف و بی‌ حالی نشان می دهد.

ویتامین D

تکفارس آی آر

ویتامین D از جمله ویتامین های محلول در چربی به شمار می آید که بدن انسان از قابلیت تولید آن برخوردار می باشد. ویتامین D در صورت تماس سطح پوست بدن با نور خورشید به صورت مستقیم تولید می شود و نیاز بدن را به طور کامل رفع میکند؛ البته لازم است تا مدت زمان کافی را در زیر نور خورشید به سر ببرید.

در افراد مورد مطالعه با سطح طبیعی ویتامین D، سطح بالاتر تدریجی خواب آلودگی در طول روز به طور معکوس با سطوح پایین ویتامین D در ارتباط بوده است. ولی در افرادی که کمبود ویتامین D داشته‌اند، خواب آلودگی و سطح ویتامین D تنها در افراد سیاه پوست با هم ارتباط داشته‌اند. با کمال تعجب، این ارتباط در یک رابطه مستقیم با سطوح بالاتر ویتامین D در ارتباط با سطح بالاتری از خواب آلودگی در افراد سیاه پوست مشاهده شده است.

دکتر دیوید مک کارتی، محقق اصلی این مطالعه گفته بود که با اینکه آن‌ها یک ارتباط قابل توجهی بین ویتامین D و خواب آلودگی پیدا کرده‌اند، به نظر می‌رسد که این رابطه پیچیده‌تر از آن است که آن‌ها در ابتدا تصور می‌کردند. ولی در حال حاضر انجام یک مطالعه پیگیری و نگاه عمیق‌تری به این ارتباط مهم به نظر می‌رسد.

این مطالعه که در مجله پزشکی خواب منتشر شده بود، شامل مطالعه ۸۰ و یک فرد است که از مشکلات خواب شکایت داشته‌اند. مشکل تقربین همه این افراد در نهایت آپنه انسدادی خواب تشخیص داده شده بود. در این مطالعه سطح ویتامین D با نمونه خون اندازه‌گیری شده، و خواب‌آلودگی با استفاده از مقیاس خواب‌آلودگی اپ ورت Epworth تعیین شده است.

ویتامین D به گفته محققان، این مطالعه برای اولین بار ارتباط معنی‌داری بین خواب و ویتامین D را نشان می‌دهد. آن‌ها اشاره کردند که این کاملن منطقی است که نژاد این رابطه را تحت تاثیر قرار دهد زیرا افزایش رنگدانه پوست به عنوان عامل خطرساز برای کمبود ویتامین D تایید شده است.

www.takfars.ir

این مطالعه برای بررسی علت طراحی نشده بود ولی با این حال،تحقیقات قبلی و فعلی این محققان نشان می‌دهد که سطوح کم‌تر از حد مطلوب ویتامین D ممکن است یا به طور مستقیم و یا از طریق درد مزمن، باعث خواب آلودگی بیش از حد در طی روز شود.

ویتامین های گروه B

عدم وجود برخی بیماری ها موجب ایجاد حالت ضعف و بی حالی در فرد می شود که از جمله اصلی ترین این ویتامین ها می توان به خانواده ویتامین های B اشاره نمود. از جمله علائم کمبود ویتامین B می توان به ضعف و بی حالی به همراه تحریک پذیری عصبی اشاره نمود.

در صورتی که فردی از الگوی غذایی نامناسبی پیروی کند احساس ضعف و بی حالی کرده و باید گفت با الگوی غذایی نابسامان فرد به درجاتی از ضعف و بی حالی دچار می شود.

ویتامین B۱۲ یکی از مواد مغذی است که در تقسیم یاخته‌ای دخالت دارد و با توجه به سرعت بالای تقسیم یاخته‌ای در مغز استخوان، وجود آن برای خون‌سازی طبیعی ضروری است. این ویتامین در کارکرد اعصاب نیز نقش دارد و از این رو کمبود آن ممکن است سبب احساس سوزن سوزن شدن نوک انگشتان، عدم تعادل، از دست دادن حافظه، ضعف و بی‌ حالی و نهایتاً آسیب جدی عصبی شود. در کمبودهای حاشیه‌ای این ویتامین، ممکن است تنها علائم غیراختصاصی نظیر کاهش توان و ضعف وجود داشته باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر