تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

کمبود ویتامین B1 چه عوارضی برای بدن دارد و راه های درمان

image کمبود ویتامین B1 چه عوارضی برای بدن دارد و راه های درمان

‎ویتامین‌ها به دو دسته «ویتامین‌های محلول در آب» و «ویتامین‌های محلول در چربی» تقسیم می‌شوند. اولین ویتامین محلول در آبی که کشف شد، ویتامینB۱ بود.

️ خصوصیات ویتامین‌های محلول در آب

‎ـ این ویتامین‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست، در آب محلول هستند. اگر فردی بیشتر از حد مورد نیاز از این ویتامین‌ها در طول روز مصرف کند، معمولا مقدار اضافی از بدن دفع می‌شود و در بدن به مقدار زیاد ذخیره نمی‌شوند. دفع اضافی این ویتامین‌ها از طریق ادرار انجام می‌شود. اگر فردی به‌مقدار مورد نیاز از این ویتامین‌ها استفاده نکند، به‌سرعت علائم کمبود آنها در بدن ظاهر می‌شود.

+ ‎ ویتامین‌های محلول در آب عبارتند از: ویتامین‌های گروه B، ویتامین C.

تکفارس آی آر

️ خصوصیات ویتامین‌های محلول در چربی

‎این ویتامین‌ها در چربی محلول هستند. اگر بیش از نیاز روزانه دریافت شود، مقدار اضافی در بدن ذخیره می‌شود. اضافی آن از بدن دفع نمی‌شود. علائم کمبود این ویتامین‌ها به‌سرعت بروز نمی‌کند چراکه بدن در شرایط کمبود از ذخایر خود استفاده می‌کند. نیاز نیست که حتما به‌صورت روزانه در برنامه غذایی وجود داشته باشد، این ویتامین‌ها دارای ترکیبات پیش‌ساز هستند (این ترکیبات در خارج از بدن فعالیتی ندارند ولی به‌محض ورود به بدن، تبدیل به ترکیب فعال ویتامین می‌شوند و اعمال خود را انجام می‌دهند.)مثلا بتاکاروتن پیش‌ساز «ویتامین آ» است.

ویتامین‌های محلول در چربی عبارتند از: ویتامین A, ویتامین D, ویتامین E, ویتامین K .

v تیامین یا ویتامین ب۱ ؛ این ویتامین تأثیرات بسیار مهمی در سوختن قندها در بدن و عملکرد اعصاب دارد. تیامین از راه روده جذب خون می‌شود. تغییراتی بر روی آن صورت می‌گیرد و آماده استفاده بافت‌ها می‌گردد. یکی از موادی که در جذب آن اختلال ایجاد می‌کند، الکل است که مصرف زیاد آن موجب کمبود ویتامین تیامین می‌شود. این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود.

‎عملکرد آن در اندام‌ها، فعال کردن آنزیمهای لازم برای سوختن قند در بدن است. این ویتامین نقش اساسی در ادامه عملکرد چرخه کربن دارد. نقش مهم دیگر آن در اعصاب است. ما برای انجام هر حرکت و یا درک حواس از محیط نیازداریم پیام‌های عصبی از مغز به اعصاب بدن و بالعکس منتقل شوند، تیامین در انتقال پیامهای عصبی نقش مهمی دارد

www.takfars.ir

‎کمبود تیامین در انسان سبب بروز بیماری بری‌بری می‌گردد که معمولاً با عوارض قلبی-عروقی و عوارض عصبی و خیزوادم همراه است. عوارض قلبی-عروقی شامل تپش قلب، تنگی نفس و هیپرتروفی قلب می‌باشد که تدریجاً منجر به احتقان قلب، کبد، ریه و پیدایش خیز می‌گردد. عوارض عصبی نیز منجر به پلی‌نوریت اعصاب محیطی می‌گردد که ممکن است با یک خونریزی مغزی همراه باشد.

‎ضعف عضلانی و بی‌اشتهایی، کم شدن حرکات معده، حالت تهوع، تب و لاغری توام با اختلالات رویشی و عوارض پوستی از علائم دیگر این بیماری است. فقدان تیامین با افزایش ترکیبات سه‌کربنه همراه بوده و میزان اسید لاکتیک در سلول‌های عصبی و اسید پیروویک در سلول‌های عضلانی و خون ازدیاد حاصل می‌کند. در دام‌ها کمبود تیامین با بروز علائم عصبی همراه است.

‎حبوبات، کبد و کلیه ها، غنی از تیامین هستند ولی در مرحله پخت طولانی غذاها، ویتامین غیر فعال می‌شود. احتیاج به تیامین در مراحل ضعف عمومی، نقاهت، کار عضلانی زیاد و شیردهی بیشتر است. اگر جیره غذایی از لیپیدها و پروتئینها غنی باشد، نیاز به تیامین کاهش می‌یابد. انسان متوسط برای هر هزار کالری انرژی غذایی مورد نیاز، روزانه به ۰٫۵ میلی گرم تیامین احتیاج دارد.

‎مصرف بیش‌از اندازهٔ این ویتامین (۱۰۰ برابر نیاز بدن به صورت تزریقی) باعث مسمومیت شده و علائمی چون سردرد، تشنج، آریتمی قلبی، و واکنش‌های آلرژیک را ایجاد می‌کند.

+ مصرف روزانه ویتامین B۱ برای بزرگسالان یک تا یک و نیم گرم و خانم‎ها در دوران بارداری و شیردهی ۱ تا ۱.۶ میلی‎گرم می‎باشد.

+ ویتامین B۱ به رشد بدن کمک می‎کند.

+ ویتامین B۱ باعث بهبود روحیه می‎گردد و سیستم عصبی عضلات و عملکرد قلب را معمولی نگه می‎دارد.

+ ویتامین B۱ به هضم غذا مخصوصاً هضم کربوهیدارتها کمک می‎کند.

+ ویتامین B۱ در مسافرت‎های دریایی و هوایی برطرف کننده تهوع می‎باشد.

+ ویتامین B۱ در اثر حرارت و پخت از بین می‎رود.

تک فارس

+ قهوه و الکل باعث از بین رفتن ویتامین B۱ می‎شود، بیماران پوستی زیادی هستند که باعث بیماری پوست آنها مصرف زیاد الکل بوده است.

+ کسانی که بعد از غذا آنتی اسید می‎خورند باعث می‎شود که ویتامین B۱ را از دست بدهند. قابل توجه کسانی که جهت رفع ترشی معده شربت آنتی اسید می‎خورند.

+ کشیدن سیگار و خوردن شکر بیش از حد باعث کمبود ویتامین B۱ می‎شود.

+ کمبود ویتامین B۱ باعث بیماری بری‎بری می‎شود. بری‎بری بیماری است که با فلج اعصاب سطحی و حالت مورمورشدن پا و تند شدن ضربان قلب شروع می‎شود و با بی‎اشتهایی گاهی اوقات یبوست، گاهی اسهال و حالت تهوع همراه است به تدریج فلج دست و پا به وجود می‎آید زمانی بیمار ورم دارد و گاهی ندارد.

+ کمبود ویتامین B۱ باعث گیجی، افسردگی، بی‎اشتهایی و یبوست می‎گردد.

+ کمبود ویتامین B۱ باعث گرفتگی عضلات می‎شود.

+ ماست که باعث زندگی بهتر و طول عمر بیشتر می‎شود به خاطر این است که در بدن باعث ساخته شدن ویتامین B۱ می‎شود. بهترین زمان خوردن ماست بعد از صرف غذاست، البته ماست باید تازه و شیرین باشد.

+ کمبود ویتامین B۱ اختلال در رشد و زایمان می‎آورد.

+ کمبود ویتامین B۱ ، غم‎های بی‎دلیل به وجود می‎آورد و گاهی میل به خودکشی را در فرد ایجاد می‎کند.

+ هیچ‎گاه برای پخته شدن زود غذا از جوش شیرین استفاده نکنید چون باعث از بین بردن ویتامین B۱ می‎گردد. خانم‎هایی که به جای خمیرمایه طبیعی از جوش‎شیرین استفاده می‎کنند باعث از بین بردن ویتامین B۱ می‎شوند.

T A K F A R S

+ کمبود ویتامین B۱ باعث ریزش مو می‎گردد.

+ کمبود ویتامین B۱ کمک به ایجاد زخم معده می‎کند.

+ کسانی که دردهای سیاتیک دارند ویتامین B۱ را زیاد استفاده کنند.

+ تمام گروه‎های ویتامین B نقش اصلی را در سالم و جوان بودن پوست دارند.

+ موهای چرب نیاز فراوانی به ویتامین‎های گروه B دارند.

+ ویتامین B۱ ضدبیماری عصب و ورم عصب است.

+ کمبود ویتامین‎های گروه B باعث ترک خوردن لب‎ها و خشکی و قرمزشدن زبان می‎گردد.

+ ویتامین B۱ را می‎توان در مخمرآبجو، سبوس برنج، گندم، جو دوسر، بادام زمینی، شیر، لبنیات، سبزی‎ها، گوشت، تخم‎مرغ، لوبیا، نخود، ماهی، دل و قلوه گاو و گوسفند و گوساله، کره، باقلا، عدس، پیاز، زردآلو، مارچوبه، شلغم، انجیر، آلوخشک، موز، بولاغ‎اوتی، ترشک، سیب‎زمینی، کاکائو، مرغ، قارچ، والک، خرما، فندق، گردو، ذرت، سویا، میوه‎‎ها سردرختی مخصوصاً پرتقال، سیب و…

در پایان بگویم که مخمر آبجو سرشار از ویتامین B می‎باشد و سعی کنید حتماً نان سبوس‎دار و برنج سبوس‎دار میل کنید، یا اینکه اگر می‎خواهید برنج بپزید ابتدا سبوس برنج را در میزان آبی که برای برنج لازم است جوشانده سپس صاف نموده و با آن آب کته درست کنید برای مثال اگر می‎خواهید دو پیمانه برنج درست کنید ابتدا ۳ پیمانه آب با یک پیمانه چلتوک برنج جوشانده صاف نموده سپس با آن آب برنج را بپزید این نوع برنج فوق‎العاده مقوی است و چاق‎کننده نمی‎باشد.

+ کمبود ویتامین B۱ و افسردگی: ویتامین B۱ نقش مهمی در مغز ایفا می‌کند. افراد سالمندی که با کمبود ویتامین B۱ مواجه هستند بیشتر در معرض بروز علائم افسردگی قرار می‌گیرند

تک فارس www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر