تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

کشورهایی که قد کوتاه ترین آدم ها را دارند

۱۰. نیجریه (۱۶۱.۹۳ سانتیمتر)

نیجریه تمام تلاش خود را می‌کند تا قد متوسط مردم خود را از ۱۶۱.۹۳ سانتیمتر با احتساب هر دو جنس بهبود ببخشد. منطقه‌ی ساحل بدترین وضعیت سوءتغذیه را دارد، که علت از رشد بازماندن کودکان نیجریه است. آمارها نشان می‌دهد حدود ۱.۱ میلیون کودک در این کشور دچار سوءتغذیه هستند، که بخش اعظم آن ناشی از خشکی محیط زیست است. یونیسف هم‌چنان اوضاع نیجریه را بررسی می‌کند اما خشونت‌های فرقه‌ای، به‌ویژه در حاشیه‌ی مرزهای شمالی این کشور تلاش‌هایشان را تحت‌الشعاع قرار داده‌است. عوامل زیست محیطی مانند کمبود آب تمیز و شرایط غیربهداشتی نیز بی‌تاثیر نبوده‌است.

پژوهش‌ها نشان داده‌است آدم‌هایی که به محلی امن و تمیز منتقل شده‌اند، و تغذیه‌شان از لحاظ مواد مغذی مانند دیگر هم‌وطنان‌شان بوده‌است نهایتا به سلامت و رشد جسمانی بومیان آن محل رسیده‌اند. این گواهی است بر اهمیت بهداشت و نظافت برای سلامت و رشد خوب زمانی که تمام شرایط دیگر یکسان است.

image کشورهایی که قد کوتاه ترین آدم ها را دارند

۹. عراق (۱۶۰.۶۲ سانتیمتر)

تکفارس آی آر

عراق کوشیده‌است میانگین قد جمعیت کشورش را که با احتساب هر دو جنسیت ۱۶۰.۶۲ سانتیمتر است، بالا ببرد. یک پژوهش نروژی نشان داده‌است از زمانی که جنگ با امریکا در ۲۰۰۳ آغاز شد، سوءتغذیه در عراق به ۷ درصد رسیده‌است، که با بسیاری از کشورهای جنوب صحرای افریقا قابل مقایسه است. کشوری که زمانی پررونق بود اکنون به یک کشور جهان سوم تبدیل شده‌است، که ۴۰۰ هزار کودک در آن دچار سوءتغذیه، و از این رو به‌طور فزاینده در معرض بیماری‌ها هستند.

حدود ۶.۵ میلیون عراقی امروز جیره‌ی غذا دریافت می‌کنند، و بسیاری از این جیره‌ها در ازای دارو مبادله می‌شود که به همین اندازه به آن احتیاج دارند. به خاطر وجود جنگ داخلی مداوم و کمشکش‌های بومی، عرف‌های فرهنگی و هم‌چنین رسم و رسوماتی که روابط خویشاوندی و پیوندهای خانوادگی را پرورش می‌داد تقریبا فراموش شده‌است. اکنون وزن کودکان ۵ کیلوگرم کم‌تر از نرمال است، و بسیاری از آنها در اثر انواع ناراحتی‌های روده‌ای ناشی از شرایط زندگی غیربهداشتی در بستر بیماری هستند.

image کشورهایی که قد کوتاه ترین آدم ها را دارند

۸. مالزی (۱۵۹.۳ سانتیمتر)

مالزی ارتباط بین سوءتغذیه و میانگین قد جمعیت‌اش را، که درحال‌حاضر با احتساب هر دو جنسیت ۱۵۹.۳ سانتیمتر است، مشاهده کرده‌است. آمارها نشان می‌دهد ۱۲.۵ درصد کودکان در مالزی دچار کمبود وزن هستند، در حالی که رشد قدی ۴۰۰ هزار نفر از آنان متوقف شده‌است. این ارقام تا حدودی پایین بودن میانگین قد مردم مالزی را در بزرگسالی توجیه می‌کند. عوامل زیست‌محیطی از قبیل بهداشت ضعیف، بیماری‌ها، کمبود آب تمیز، مسکن نامناسب و کمبود غذا همه در این مشکل نقش دارند. خانواده‌هایی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند بیش‌ترین آسیب را می‌بینند.

www.takfars.ir

۷. ویتنام (۱۵۸.۷۵ سانتیمتر)

ویتنام دهه‌ها است که برای بهبود قد متوسط جمعیت‌اش که با احتساب هر دو جنس ۱۵۸.۷۵ سانتیمتر است، در تلاش است. هرچند این کشور از این لحاظ پیشرفت‌هایی داشته‌است اما سوءتعذیه هم‌چنان بر مردم آن چیره است. ساختار جمعیت یکی از عواملی است که باعث می‌شود رفع کردن این مشکل دشوار باشد، به‌ویژه در جوامع دورافتاده‌ی کوهستانی. چایلد فاند (یک سازمان حمایت از کودکان محروم در سراسر دنیا، م.) در ویتنام گام‌های کوچک اما اثربخشی برداشته است تا برای کمک به کودکان محروم این جوامع شیر تهیه کند. درگیری‌های داخلی نیز قطعا روی سلامت مردم این کشور بی‌تاثیر نبوده‌است.

image کشورهایی که قد کوتاه ترین آدم ها را دارند

۶. هند (۱۵۸.۱۱ سانتیمتر)

هند برای موضوعاتی که می‌تواند پایین بودن میانگین قد جمعیت‌اش را بهبود ببخشد گام‌هایی برداشته است. میانگین قد مردم هند با احتساب هر دو جنسیت ۱۵۸.۱۱ سانتیمتر است. در هند مسائل فرهنگی و محیطی اغلب روی سلامت کودکان اثرگذار است، و این مسائل نهایتا به معضلات سوءتغذیه منجر می‌شود. پژوهش سازمان ملی سلامت خانواده نشان داده‌است ۴۳.۵ درصد از کودکان هندی دچار کمبود وزن هستند، در حالی که ۴۷.۹ درصد آنها قامتی کوتاه دارند. با وجود این ارقام، به علت این‌که سیستم‌های بهداشت و سلامت هند بهتر از بسیاری از دیگر کشورهای در حال توسعه است، تعداد زیادی از کودکان جان سالم به در می‌برند. هم‌چنین مکررا مشاهده می‌شود مادرانی که دچار سوءتغذیه هستند زمینه‌ی این شرایط را برای فرزندان خود نیز مهیا می‌کنند.

۵. پرو (۱۵۷.۴۸ سانتیمتر)

پرو نیز در فهرست قد کوتاه ترین کشور جهان و مخصوصا امریکای جنوبی است، و قد بزرگسالان آن با احتساب هر دو جنسیت به ۱۵۷.۴۸ سانتیمتر می‌رسد. در پرو کودکان مبتلا به سوءتغذیه اغلب از جوامع جنگلی و کوهستانی می‌آیند. قحطی، بیماری و مسائل فرهنگی به این مشکل می‌افزاید. فقر، عدم تامین غذایی، و بهره‌وری کم کشاورزی نیز به معضل سوءتغذیه در پرو دامن می‌زند. پیامدهای این مشکلات اغلب به توقف رشد، دستاوردهای تحصیلی منفی، و بهره‌وری شغلی پایین منجر می‌شود. به علت فقر و دموگرافی (ساختار جمعتی) خدمات بهداشتی درمانی و برنامه‌های تغذیه در مدرسه برای بسیاری از افراد قابل دسترسی نیست.

image کشورهایی که قد کوتاه ترین آدم ها را دارند

۴. سریلانکا (۱۵۶.۲۱ سانتیمتر)

قد بزرگسالان سریلانکا با احتساب هر دو جنسیت به‌طور متوسط ۱۵۶.۲۱ سانتیمتر است. قد بزرگسالان عمدتا به واسطه‌ی تغذیه‌ی خوب در کودکی معین می‌شود، و اخیرا پژوهشی در زمینه‌ی تغذیه نشان داده‌است سلامت تغذیه‌ی کودکان این کشور در طول ۱۰ سال گذشته چندان بهتر نشده‌است. عوامل دیگر از قبیل بیماری‌های کودکی نیز در این مشکل نقش دارد. عوامل فرهنگی و زیست‌محیطی نیز شاید علت سوءتغذیه باشد، مثل تغذیه‌ی بد به علت منابع غذایی و آشپزی سنتی که فاقد مواد مغذی مناسب است. چاقی مفرط نیز می‌تواند نتیجه‌ی انتخاب‌های غذایی اشتباه باشد، چون با وجود داشتن کالری زیاد حاوی مواد مغذی مناسب نیستند. نرخ سوءتغذیه در میان فرزندان ثروتمندان این کشور نیز ۱۱.۹ درصد است، و اغلب مادران خودشان عامل تعیین‌کننده‌ی نیازهای تغذیه‌ای یک کودک هستند.

تک فارس

image کشورهایی که قد کوتاه ترین آدم ها را دارند

۳. فیلیپین (۱۵۶.۲۱ سانتیمتر)

فیلیپین مشکلات سوءتغذیه حاد دارد که روی قد بزرگسالان کل جمعیت‌اش تاثیرگذار بوده‌است و در فهرست قد کوتاه ترین کشور جهان جای گرفته است. درحال‌حاضر میانگین قد مردم فیلیپین با احتساب هر دو جنسیت ۱۵۶.۲۱ سانتیمتر است. اخیرا وزارت آموزش و پرورش این کشور ارقامی را منتشر کرده‌است که نشان می‌دهد ۱.۸ میلیون نفر از کودکان فیلیپینی دچار سوءتغذیه هستند و این می‌تواند به شرایط غیرعادی از قبیل توقف رشد و ترک تحصیل منجر شود. مطالعات نشان داده‌است این مشکل به‌طور ویژه در بارداری‌های سن پایین رایج است، که طی آن مادر از نظر جسمانی برای زایمان و مراقبت از نوزاد کاملا آماده نیست. حاصل‌اش این است که احتمال دارد این اوضاع در نسل بعد تکرار شود. هرچند برنامه‌های تغذیه شروع شده‌است اما سرمایه‌ی آن کافی نیست.

image کشورهایی که قد کوتاه ترین آدم ها را دارند

۲. اندونزی (۱۵۱.۷۶ سانتیمتر)

اندونزی هم در فهرست قد کوتاه ترین کشور جهان است. جمعیت این کشور شامل عده‌ای از کوتاه‌ترین آدم‌های آسیا است، که قد آنها با احتساب هر دو جنسیت به‌طور متوسط ۱۵۱.۷۶ سانتیمتر است. این گرایش نسل به نسل تکرار شده‌است، چون بسیاری از کودکان در اندونزی هم‌چنان دچار سوءتغذیه هستند. توقف رشد در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته مشاهده می‌شود و در قد “نرمال” افراد هر کشور بازتاب دارد، اما پژوهش نشان می‌دهد رشد کودکان تا حد زیادی با تغذیه خوب در ارتباط است. دستاوردهای تحصیلی و موفقیت حرفه‌ای نیز به غذای خوب بستگی دارد و این نهایتا به رشد اقتصادی یک کشور می‌انجامد. یونیسف درحال‌حاضر از برنامه غذایی در اندونزی حمایت می‌کند تا با معضل سوءتغذیه مقابله کند.

۱. بولیوی (۱۵۱.۱۳ سانتیمتر)

بولیوی قد کوتاه ترین کشور جهان است و کوتاه قامت ترین افراد دنیا را دارد و قد افراد این کشور با احتساب هر دو جنسیت به‌طور متوسط ۱۵۱.۱۳ سانتیمتر است. این کشور یکی از فقیرترین کشورهای امریکای جنوبی است، و از هر ۳ کودک زیر ۵ سال یک کودک مبتلا به سوءتغذیه‌ی مزمن است که اغلب به قد کوتاه‌تر از متوسط منجر می‌شود. ژنتیک و عوامل هورمونی نیز در این مشکل سهیم هستند و تاثیر آن در دختران بولیوی بیش‌تر از پسران است. آمار تولد شهرداری لاپاز در بولیوی نشان داده‌است ۴۲ درصد نوزادان در هنگام تولد نیز کوتاه قد بوده‌اند. کانادا، بلژیک، و فرانسه پیش‌قدم شده‌اند و برای کاهش سوءتعذیه در بولیوی یک برنامه‌ی غذایی تدوین کرده‌اند.

image کشورهایی که قد کوتاه ترین آدم ها را دارند

T A K F A R S

محصولات معتبر
محصولات معتبر