تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

کبد شما چرب است لطفا این غذاها را نخورید

غذاهایی که بیماری کبد چرب را بدتر می‌کنند:

مصرف الکل:

اگر شما نیز به کبد چرب الکلی مبتلا هستید و روزانه مقدار زیادی الکل می‌نوشید بهتر است همین امروز دست به کار شوید و آن را ترک کنید. الکل یکی از موارد مهمی است که باعث ایجاد این بیماری در افراد می شود. بر اساس مطالعات انجام شده در نیویورک، بیماری کبد چرب در میان افرادی که الکلی هستند بیشتر شایع است. این موضوع نه تنها به خاطر سوءتغذیه است بلکه سمیت و التهاب نیز در این شرایط دخیل خواهد بود. حتی اگر مبتلا به کبد چرب غیر الکلی هستید باز هم بهتر است الکل را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

غذاهایی با کربوهیدرات بالا:

از خوردن غذاهایی همچون نان، برنج،بلغور و ذرت باید اجتناب شود. نان سفید و کربوهیدرات باید حذف گردد یا مقدار آن در رژیم غذایی کاهش پیدا کند. برخی از محصولات غنی شده نیز زیاد گزینه خوبی برای شما نیستند. زمانی که کربوهیدرات‌های تصفیه شده زیادی مصرف می‌کنیم، سطح انسولین افزایش پیدا می‌کند. حساسیت به انسولین یکی از فاکتورهای اصلی برای ایجاد بیماری کبد چرب است. اگر می‌خواهید نان را در سبد غذایی خود داشته باشید بهتر است آن را از فروشگاه‌های معتبر و به صورت تازه تهیه کنید. اگر قصد دارید از برنج استفاده کنید بهتر است برنج قهوه ای را جایگزین برنج معمولی کنید.

تکفارس آی آر

نوشیدنی‌های شکردار:

نوشیدنی‌های ورزشی، نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی زا و نوشیدنی‌هایی که سرشار از شکر و شیرین کننده‌های مصنوعی هستند باید کنار گذاشته شوند. این قند وارد بدن می‌شود و باعث ایجاد بیماری کبد چرب می‌گردد. یک بطری متوسط نوشابه، ۱۰ قاشق چایخوری شکر دارد. بدن شما نمی‌تواند چنین حجمی از شکر را بشکند و همین امر بر روی کبد تاثیر می‌گذارد. با توجه به مطالعه انجام شده در دانشگاه آتلانتا، شکر به خصوص فروکتوز می‌تواند در توسعه NAFLD و پیشرفت آن دخیل باشد. ارتباط قابل توجهی بین افزایش مصرف فروکتوز و چاقی ،چربی خون و مقاومت به انسولین وجود داشته است.

غذاهای فرآوری شده:

روغن های هیدروژنه، قند و شکر تصفیه شده،فست فود ها و سایر مواد این چنینی برای سیستم بدن شما مضر و خطرناک اند. به عنوان مثال نیترات و نیتریتی که در غذاهای فرآوری شده به وفور یافت می‌شود می‌تواند شرایط حادی همچون سرطان را ایجاد کند. شربت ذرت با فروکتوز بسیار بالا که در این غذاها دیده می‌شود یکی از بزرگترین دلیل ایجاد کبد چرب است. به همین خاطر بهتر است از مصرف این غذاها اجتناب کنید.

غذاهایی که بیماری کبد چرب را بهبود می‌بخشند:

www.takfars.ir

سبزیجات خام:

مطالعه ای که در مجله Medicinal Chemistry منتشر شده است نشان می‌دهد که محصولات طبیعی موجود در سبزیجات و نیز میوه‌ها می‌تواند برای درمان کبد چرب موثر باشد. به همین خاطر اضافه کردن سبزیجات به رژیم غذایی روزانه بسیار مفید است. یکی از ساده ترین روش‌ها نوشیدن آب سبزیجات است. زمانی که عملکرد کبد با اختلال مواجه شده است نوشیدن آب سبزیجات می‌تواند هضم آن را ساده تر کند و جذب مواد را راحت تر نماید. سبزیجاتی که برای سم زدایی از بدن مفیدند شامل کلم، کلم پیچ، کاهو، گل کلم، بروکلی، کلم بروکسل،مارچوبه، چغندر و کرفس است.

ریشه زنجبیل:

غذاهایی که فیبر بالایی دارند می‌توانند از سلامت سیستم گوارش پشتیبانی کنند و دفع سموم از بدن را راحت تر نمایند. به عنوان مثال ریشه زنجبیل مزایای زیادی برای سیستم گوارش شما دارد. شما می‌توانید با جوشاندن برش های زنجبیل در چای سبز یا آب از مزایای آن بهره مند شوید. همچنین قادر خواهید بود زنجبیل را به سالاد یا اسموتی‌های خود اضافه کنید.

سیب زمینی شیرین:

سیب زمینی شیرین به خاطر محتوای پتاسیمی خود برای بدن بسیار مفید است زیرا به پاکسازی کبد کمک می‌کند. یک عدد سیب زمینی شیرین حاوی ۷۰۰ میلی گرم پتاسیم است. این ماده همچنین سرشار از ویتامین B6، C، D، منیزیم و آهن است. سیب زمینی شیرین را می‌توان به راحتی خورد زیرا به صورت طبیعی شیرین است و قند موجود در آن به آرامی وارد جریان خون می‌شود.

موز:

موز حاوی ۴۷۰ میلی گرم پتاسیم است. مواد مغذی موجود در موز باعث پاکسازی کبد می‌شود و سطح پتاسیم کم در بدن را جبران می‌کند. همچنین این میوه خوشمزه به هضم کمک فراوانی خواهد کرد و به خارج شدن سموم و فلزات سنگین از بدن کمک میکند.

ریشه گل قاصدک:

ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در قاصدک به پاکسازی کبد کمک می‌کند و باعث می‌شود این اندام به درستی کار کند. قاصدک با حفظ جریان مناسب صفرا، به سیستم گوارش نیز کمک می‌کند. این گیاه به صورت طبیعی ادرار آور است و به کبد کمک می‌کند به سرعت سموم را از بدن دفع کند.چای قاصدک یا ساقه آن سرشار از ویتامین C است و همین امر به جذب ویتامین‌ها، کاهش التهاب و پیشگیری از توسعه بیماری‌ها کمک میکند.

تک فارس

خار مریم:

خار مریم که با نام خار شیری نیز شناخته شده است می‌تواند یک سم زدای قوی برای کبد باشد. این گیاه به سلول‌های کبد کمک می‌کند در حال دفع سموم از بدن خود را بازسازی کنند. بر اساس مطالعات منتشر شده در Digestive Diseases and Sciences، خار شیری برای بهبود مرگ و میر در بیماران مبتلا به نارسایی کبد مفید و قدرتمند است. این گیاه می‌تواند به طور طبیعی اثرات مضر مصرف الکل ، آفت کش در مواد غذایی، فلزات سنگین در منبع آب،آلودگی موجود در هوا و حتی سموم را برعکس کند. طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰، خار شیری برای درمان بیماری کبد چرب الکلی،هپاتیت ویروسی مزمن و حاد و بیماری کبدی ایجاد شده به خاطر سموم مفید است.

جگر:

جگر گاو علف خوار یا مرغ سرشار از ویتامین و مواد مغذی است. این ماده با ویتامین‌های A و B، اسید فولیک،آهن، مس، روی و کروم غنی است. در حقیقت جگر یکی از غذاهای سرشار از مواد مغذی است که می‌توان به خوبی از آن استفاده کرد. اگر دوست ندارید از جگر حیوانی استفاده کنید، می‌توانید از مکمل‌هایی استفاده کنید که برای اینکار تهیه شده اند.

نوشیدنی مخصوص درمان کبد چرب:

آب سبزیجات و دستورهای سم زدا بهترین روش برای پاکسازی کبد و کاهش التهاب هستند. ۲۳ مورد از فلزات محیطی که با نام فلزات سنگین شناخته شده اند می‌توانند به کبد اسیب بزنند. با دفع چنین سمومی از بدن، می‌توانید به اندام های خود اجازه بدهید به طور مناسب کار کنند و خود را بهبود ببخشند.دستور زیر می‌تواند در این کار به شما کمک کند.

زمان کلی: ۵ دقیقه

برای دو نفر

مواد لازم:

یک عدد چغندر( اندازه متوسط)

T A K F A R S

۶ ساقه کرفس

یک پیمانه گشنیز تازه

نصف لیموی تازه

کمی زنجبیل

طرز تهیه:

تمامی مواد را در مخلوط کن بریزید. آن را به آرامی هم بزنید و سپس میل کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر