تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

کارهای اشتباهی که شب ها انجام می دهید و شما را چاق میکنند

image کارهای اشتباهی که شب ها انجام می دهید و شما را چاق میکنند

کم خوابی

یکی از مهم ترین علت های اضافه وزن کم خوابی است زیرا بر متابولیسم بدن تاثیر میگذارد و روند طبیعی آن را کاهش می دهد. اگر به اندازه کافی نخوابید، احساس گرسنگی افزایش می یابد و کورتیزول بیش از حد معمول تولید می شود. به علاوه، خستگی ناشی از استراحت ناکافی نیز مانع از تحرک و ورزش می شود. بنابراین، سعی کنید حتما شب ها ۷ تا ۸۸ ساعت بخوابید.

شام سنگین

خوردن غذاهای چرب و پرکالری در وعده شام نیز عادت اشتباهی است زیرا هضم غذا کند می شود و ریزمغذی ها به خوبی جذب بدن نمی شوند. همچنین تماشای تلویزیون در زمان شام موجب خوردن غذا بیش از حد نیاز می شود. یادتان باشد خوردن غذاهای سرخ شده در شب با کالری بالایی همراه است که بدن قادر به هضم آن نیست. همچنین چربی های اشباع موجود در آنها مانع از خواب راحت می شود. بنابراین اگر دوست دارید شب ها راحت بخوابید، حتما غذاهای ساده و سبک میل کنید.

تکفارس آی آر

بلافاصله خوابیدن پس از شام

اگر پس از شام خوردن فورا به رختخواب بروید، مطمئنا چاق خواهید شد. این عادت موجب تجمع چربی در بدن می شود و سوء هاضمه ایجاد میکند. بنابراین، بهتر است شام ۵/۱ تا ۲ ساعت پیش از خواب میل شود.

مصرف غذاهای پرادویه در وعده شام

افزودن فلفل و دیگر ادویه ها به وعده شام روند هضم را پیچیده تر میکند و مانع از خواب راحت می شود. همچنین به دلیل اینکه چند ساعت ماده غذایی دیگری میل نمیکنید، ادویه ها باعث سوزش معده خواهند شد. از این رو، توصیه می کنیم خوردن چنین غذاهایی را به وعده ناهار موکول کنید.

دسر

www.takfars.ir

دسرها معمولا سرشار از شکر و آرد تصفیه شده هستند که به دلیل عدم هضم سریع در شب به چربی تبدیل می شوند. یادتان باشد میوه بهترین دسر شبانه است زیرا سرشار از ویتامین است و چربی ندارد.

خوردن تنقلات

زود شام خوردن عادت خوبی است به شرط اینکه تا زمان خواب ریزه خوری و تنقلات کنار گذاشته شود زیرا کالری زیادی به بدن می رسد و باعث چاقی می شود. این دریافت انرژی زیاد مانع از خواب مطلوب نیز می شود.

شام نخوردن

اگر فکر میکنید با حذف شام وزنتان کم می شود، سخت در اشتباه اید. شام نخوردن مانند حذف دیگر وعده های غذایی متابولیسم را تا حد بالایی کند خواهد کرد. در نتیجه روز بعد با گرسنگی شدیدی بیدار می شوید و تمام طول روز تمایل به خوردن مواد غذایی بسیار چرب و شیرین دارید. به علاوه، شام نخوردن نوعی اضطراب و تحلیل توده عضلانی را نیز در پی دارد.

مصرف کافئین

نوشیدنی های حاوی کافئین کیفیت خواب را مختل میکنند و کالری بالایی نیز دارند. همچنین نظم بیولوژیک را به هم میزنند و باعث اضافه وزن می شوند. نوشیدن یک لیوان شیر گرم یا آب مطمئنا احساس بهتری در پی خواهد داشت.

استفاده از تلفن همراه یا رایانه

نور آبی و امواج رادیوفرکانس منتشرشده از دستگاه های دیجیتال، کیفیت خواب را به هم می زند و می تواند در طولانی مدت زمینه ساز افزایش وزن شود. بنابراین توصیه می کنیم تلویزیون، رایانه، تبلت، تلفن همراه و… را یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید و کتاب بخوانید یا موسیقی ملایم گوش دهید تا با آرامش بیشتری به رختخواب بروید.

دیر خوابیدن

تک فارس

بیدار ماندن تا دیروقت، تاثیرات منفی بر سلامت دارد که یکی از آنها افزایش وزن است زیرا با ریتم طبیعی بدن مغایرت دارد. به علاوه، این عادت شما را به ریزه خوری و تنقلات ترغیب میکند زیرا زمان زیادی از شام می گذرد و گرسنگی احساس می شود. بنابراین سعی کنید برنامه خواب منظمی داشته باشید و هیچ وقت تا نیمه شب بیدار نمانید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر