تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

کارهایی که باعث می شوند یخچال شما زود خراب شود

image کارهایی که باعث می شوند یخچال شما زود خراب شود

قرار دادن غذای داغ یا ولرم در یخچال

یکی از اشتباهات رایج در استفاده از یخچال قرار دادن غذای داغ یا ولرم در یخچال است. چون گرمای غذای داغ یا حتی ولرم دمای داخل یخچال را بالا می برد و در نتیجه در وظیفه نگهداری از مواد غذایی دیگر اختلال به وجود می آید. به این ترتیب خطر آلوده شدن مواد غذایی که به درستی بسته بندی نشده اند افزایش پیدا میکند. بنابراین لازم است که قبل از قرار دادن باقیمانده غذا داخل یخچال آن‌ها را کاملاً سرد کنید. اگر عجله دارید و یا هوای داخل آشپزخانه گرم است می توانید ظرف غذا را داخل ظرف بزرگتری که حاوی آب سرد و یخ است قرار دهید تا دمای آن با سرعت بیشتری پایین بیاید و خنک شود.

مواد غذایی را همانطور که خریده اید داخل یخچال قرار می دهید

هر قدر هم که عجله داشته باشید باید توجه کنید که چیدن مواد غذایی خریداری شده در یخچال اهمیت دارد. بهتر است قبل از قرار دادن خریدهایتان داخل یخچال آن‌ها را از پلاستیک ها یا کارتن ها خارج کنید. چون ممکن است که این پلاستیک ها یا کارتن ها تمیز نباشند و یخچال نیز به میکروب های موجود در آن‌ها آلوده شود. پلاستیک مواد غذایی امکان آلوده شدن مواد غذایی دیگر را بالا می برد و همچنین مانع از چرخش هوای سرد در داخل یخچال می شود.

تکفارس آی آر

در یخچال جای هر ماده غذایی نیست

در یخچال برای چیدن هر ماده غذایی مناسب نیست. این قسمت از یخچال برای نگهداری تخم مرغ، سس ها و نوشیدنی ها اختصاص داده شده است. بنابراین نمی توان هر ماده غذایی که دم دستتان باشد در این قسمت قرار دهید. چون دمای این قسمت مانند بخش های دیگر یخچال نیست. بنابراین از قرار دادن سوسیس کالباس، گوشت و غیره در این قسمت بپرهیزید و آنجا را مواد غذایی اشاره شده اختصاص دهید.

در یخچال را باز نگه می دارید

برخی از افراد در یخچال را با در کابینت یا کمد اشتباه می گیرند. چون در آن را باز گذاشته و به کارهای دیگرشان می رسند. البته گاهی در یخچال دچار مشکل شده و به خودی خود خوب بسته نمی شود که در این صورت نیاز به تعمیر دارد. یا اینکه برخی افراد در چیدن مواد غذایی دقت نمیکنند و تراکم مواد غذایی مانع از بسته شدن در یخچال می‌شود. در هر حال این کار باعث خراب شدن مواد غذایی می شود که در آن‌ها به خوبی پوشانده نشده است. توصیه می شود از باز و بسته کردن زیاد در یخچال نیز خودداری کنید چون تعادل دمای داخل آن به هم میریزد. همچنین از باز نگه‌داشتن طولانی در آن خودداری کنید.

غذاها را دیر به یخچال منتقل میکنید

www.takfars.ir

درست است که گفته شد ابتدا باید غذاها را خنک کنید بعد به یخچال انتقال دهید. اما نباید زمان خنک کردن و انتقال آن‌ها را به یخچال طولانی کنید. در واقع نباید زمان انتقال مواد غذایی به یخچال بیش از ۲ ساعت طول بکشد. چون برخی بعد از پخته و آماده شدن مستعد هاگ هستند که ممکن است کپک زده و در دمای محیط باعث ایجاد ترکیبات سمی شود.

گوشتی که ۳ روز در یخچال مانده است را یخ زده میکنید

گوشت خریده اید و داخل یخچال قرار داده اید و یادتان رفته است. چند روز بعد یادتان می افتد و تصمیم می گیرید آن را برای نگهداری طولانی مدت یخ زده کنید. اما این کار کاملاً اشتباه است. هر ماده غذایی تازه را باید بلافاصله یخ زده کرد بخصوص اگر این ماده غذایی گوشت باشد. چون ممکن است بعد از ۳ تا ۴ روز نگهداری در یخچال خطر رشد باکتری ها زیاد شده باشد. بنابراین باید آن را بدون معطلی مصرف کنید و یخ زده کردن آن کار اشتباهی است.

یخچالتان را دو بار در سال تمیز میکنید

درست است که باز کردن و تمیز کردن یخچال کار سخت و وقت گیری است. اما اجتناب از این کار اشتباه است و سلامتی را به خطر می اندازد. نباید باز کردن یخچال را به ایام خانه تکانی محدود کنید. لازم است که هر ماه یکبار یخچالتان را تمیز کنید بخصوص اگر گوشت زیادی در آن نگهداری میکنید. توصیه می کنیم بعد از تمیز کردن یخچال ۴ تا ۵ قطره لیموترش را روی یک دستمال نم دار ریخته و آن را روی سطوحی که با مواد غذایی تماس دارد بکشید. همچنین می توانید از جوش شیرین نیز برای ضدعفونی کردن یخچالتان استفاده کنید.

یخچال را با گنجه یا انباری اشتباه می گیرید

قرار دادن مواد غذایی داخل یخچال سرعت رشد میکروارگانیسم ها را کند میکند و به این ترتیب بروز مسمومیت و آلودگی غذایی کاهش می یابد. این کار باعث نگهداری باکیفیت مواد غذایی نیز می شود. اما نباید مواد غذایی را طولانی مدت در یخچال نگهداری کنید. بهتر است مواد غذایی را کم خریداری کنید و تازه به تازه به مصرف برسانید. یخچال برای تازه نگه‌داشتن مواد غذایی است نه برای نگهداری طولانی مدت از آن‌ها.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر