تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه کنید تا در مسافرت های خود مریض نشوید

image چه کنید تا در مسافرت های خود مریض نشوید

ورزش و پیاده روی کنید: ترجیحاً هتلی را انتخاب کنید که سالن ورزشی داشته باشد و ساعتی را در روز به ورزش اختصاص دهید. اگر هتل یا محل اقامت‌تان سالن ورزشی ندارد، خودتان در اتاق‌تان و قبل از گشت و گذار در شهر حتماً ۱۰ دقیقه‌ای نرمش و حرکات کششی انجام بدهید تا بدنتان برای پیاده روی آماده شود. اگر سفرتان چند روزه است در شهر بچرخید و جایی را پیدا کنید که بشود با دستگاه تمرین کرد. همچنین ۳۰ دقیقه پیاده‌روی می‌تواند نقش موثری در سلامت سیستم قلبی و ریوی داشته باشد. بر طبق تحقیقات پزشکان، ۳۰ دقیقه پیاده روی می‌تواند علائم افسردگی را حدود ۴۷ درصد کاهش دهد و حال آدم را بهتر کند.

image چه کنید تا در مسافرت های خود مریض نشوید

قبل از سفر آزمایش دهید: قبل از سفر بد نیست یک چکاپ کلی بدهید. آزمایش دادن قبل از سفر باعث می‌شود از حال عمومی‌مان مطلع شویم و اگر مشکلی بود سفر را به وقت دیگری موکول کنیم. مراجعه به پزشک قبل از سفر، جدا از اینکه ما را در طول سفر به دردسر نمی‌اندازد، از هزینه‌های اضافی‌ای که ممکن است در طول سفر روی دوشمان بیفتد پیشگیری می‌کند.

غذاهای سالم همراه داشته باشید: هواپیما و جاده جایی‌ست که عادت‌های سالم در آنها معمولاً به فراموشی سپرده می‌شوند و فست فود و غذاهای چرب به برنامه غذاییمان راه پیدا می‌کنند. بنابراین موقع سفر همراه‌ داشتن ساندویچ‌های سالم، میوه و سبزیجات، آجیل و دانه‌های ساده و آب کافی باعث می‌شود در دام غذاهای ناسالم نیفتیم. ساده‌ترین میوه که آب مورد نیاز بدن را تامین می‌کند موز است. در پرواز و در طول سفر بیشتر آب بنوشید و از مصرف چای و قهوه صرف نظر کنید.

تکفارس آی آر

حرکات کششی انجام دهید: صندلی‌های هواپیما طوری طراحی شده‌اند که بدن را به سمت عقب نگه می‌دارند و این می‌تواند در طولانی مدت باعث فشار به ستون فقرات و کمردرد شود. بنابراین حتما از بالشت‌های نرمی که در طول پرواز به شما داده می‌شود استفاده کنید و برای جلوگیری از لخته شدن خون، پاها و دست‌هایتان را تکان بدهید و در طول پرواز، کمی راه بروید.

آب بنوشید: قبل از تشنه شدن آب بنوشید. تشنگی علامت این است که بدن آب از دست داده یا به اصطلاح دهیدراته شده است. یکی از دلایل بیماری‌هایی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی هم کمبود آب بدن است. در سفر معمولاً بیش از معمول پیاده روی می‌کنیم و بنابراین آب زیادی هم از دست می‌دهیم، بنابراین باید همیشه بطری آب همراه داشته باشیم. یک فرد سالم باید هر ساعت یک استکان آب بنوشد.

ویتامین مصرف کنید: رفتن از جایی به جای دیگر و تغییرات آب و هوا می‌تواند سیستم ایمنی بدن را با اختلال مواجه کند. برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان میتوانید قبل از سفر زنجبیل و سیر بخورید و همچنین مصرف ویتامین C و آب پرتقال طبیعی را در طول سفرتان از یاد نبرید.

خوب بخوابید: اهمیت خواب در سفر را نباید نادیده گرفت. دانشمندان معتقدند بدن سالم پنج مرحله خواب دارد که مرحله چهارم آن بسیار مهم است. در این مرحله بدن ما هورمون‌هایی تولید می‌کند که وظیفه درمان و ترمیم بافتهای آسیب دیده را به عهده دارند. ساعت خواب استاندارد برای هر فردی ۷ تا ۸ ساعت است، ساعتی که باعث می‌شود بدن از استرس‌ها رها شود. اما نباید از یاد ببریم که کیفیت خواب به اندازه کمیت آن مهم است. پزشکان توصیه می‌کنند با تجویز دکترتان دوز مشخصی از ملاتونین را برای یک خواب راحت در سفر همراه داشته باشید. ملاتونین یک ماده‌‌ شیمیایی است که بدن ما به طور طبیعی در طول خواب آن را تولید می‌کند. این ماده بدن را از فرا رسیدن شب باخبر می‌کند و در پایین آوردن دمای بدن که لازمه‌ خواب است، نقش دارد. راه دیگری نیز برای تنظیم خواب هست. اگر اختلاف ساعت مبدا و مقصد زیاد است و خوابتان به هم ریخته، سعی کنید در روز اول بیدار بمانید و در روز بعد کمبود خوابتان را جبران کنید. خواب مناسب به تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک می‌کند.

غذاهای پروتئین‌دار بخورید: مسافران زیادی هستند که برای صرفه جویی در هزینه‌های سفر به سراغ غذاهای کربوهیدرات‌دار می‌روند، در صورتی مصرف پروتئین در سفر بدن شما را برای زمان زیادی سیر نگه می‌دارد. پروتئین به بدن‌تان کمک می‌کند تا در برابر عفونت مقاومت کند و قدرت عضلاتتان را بالا ببرد. همراه داشتن میان وعده‌های مقوی و پرکالری نیز در حفظ انرژی بدن بسیار موثر است. نان و پنیر و گردو و میوه و آجیل می‌تواند میان وعده‌های خوبی باشند.

www.takfars.ir

رستوران های مناسب را پیدا کنید یا خودتان آشپزی کنید: قبل از سفر درباره رستوران‌هایی که می‌توان در آنها غذاهای سالمی خورد تحقیق کنید تا از روی ناچاری مجبور نشوید سراغ فست فود و غذاهای حجیم بروید. اگر به کشوری خارجی سفر می کنید، یک فرهنگ لغت همراه داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید بفهمید هر یک از غذاهای منو از چه موادی تهیه شده. این را هم بگوییم که شما مجبور نیستید حتما در رستوران غذا بخورید و می‌توانید با خرید سبزیجات و مواد لازم از سوپرمارکت و فروشگاه خودتان دست به کار آشپزی شوید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر