تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه کنم تا از دست فکر های بد و منفی و سیاه خلاص شوم

image چه کنم تا از دست فکر های بد و منفی و سیاه خلاص شوم

ذهن خود را از پیشامدهای منفی دور کنید

مغز ما معمولا نگران مسائلی است که فکر می کنیم حقیقت دارند اما در واقع این مسائل حقیقت ندارند. می توان با پیش بینیِ نتیجه ی مثبت برای پیشامدهایِ مختلف، مانع هجوم افکار منفی به مغز شد. مثلا احساس می کنید که همسرتان دیگر دوست تان ندارد و یکسره سرش با ارسال ایمیل های مختلف گرم است. یک روی سکه این است که فکر کنید با کس دیگری در ارتباط است و آن روی سکه این است که فکر کنید حتما سرش با کارش گرم است. به این فکر کنید که احتمال وقوع کدام اتفاق بیشتر است. در بیشتر موارد، احتمال وقوع بدترین اتفاق، بسیار اندک است.

از مانترا کمک بگیرید

مانتارا عبارت یا کلمه ای ساده است که با تکرار آن می توان ذهن را آرام کرد. از مانتراها برای مدیتیشن و افزایش قدرت تمرکز استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است تکرار کردن مانترا باعث کاهش فعالیت بخش هایی از مغز می شود که مسئول تفکر و قضاوت هستند. این بخش ها همان بخش هایی از مغز هستند که ساعت ها برای مرور پیشامدهای گذشته و نگرانی برای آینده وقت صرف می کنند. مانترای شما می تواند هر کلمه یا صدایی که دوست دارید، باشد. مثلا می توانید با یک دم عمیق نفس را وارد ریه ها کنید و با همزمان با بازدم بگویید: آم و تا جایی که نفس در سینه دارید هجای آخر را بکشید یا از عبارت های همه چیز مرتب است و زندگی جریان دارد استفاده کنید. هر عبارت یا کلمه ای که انتخاب کردید، بارها و بارها تکرار کنید و افکارتان را روی مانترای خود متمرکز کنید. اگر رشته ی افکارتان از دست تان در رفت، روی مانترا متمرکز شوید. این تمرین را هرجایی می توانید انجام دهید، حتی وقتی در حال خرید از سوپرمارکت یا برگشتن از محل کار به خانه هستید.

تکفارس آی آر

در حال زندگی کنید

تمرکز روی زمان حال کمک می کند تا چیزهایی را که نمی توانید کنترل کنید، رها کنید. تمرکز روی زمان حال به شما یاد می دهد که نمی توانید گذشته را تغییر دهید، آینده هم که نامشخص است، پس با فکر کردن دوباره و دوباره به گذشته و آینده فقط وقت خود را تلف می کنید. البته منظور این نیست که از گذشته بی خبر باشید یا نسبت به آینده بی تفاوت بمانید. بهتر است نفس عمیق بکشید و از خودتان سوال کنید که همین الان چه احساسی دارید.

قلم به دست بگیرید

با نوشتن نگرانی های خود روی کاغذ، می توانید سر فرصت به آنها رسیدگی کنید. وقتی تمام نگرانی های خود را نوشتید، خواهید دید که چقدر احساس سبکی و آرامش می کنید از اینکه می دانید بعدا به سراغ نگرانی های خود خواهید آمد. از طرفی، نوشتن باعث می شود مغز شما درگیر و قدرت هجوم افکار کم شود. نوشتن افکار روی کاغذ، ذهن را مرتب می کند. می توانید افکار خود را داخل دفترچه ای کاغذی بنویسید یا به صورت یک فایل کامپیوتری تایپ کنید. بعد از نوشتن افکار خود، اگر مایل بودید می توانید مدت محدودی هم به آنها فکر کنید و بعد در آینده مجدد به سراغ شان بیایید.

نفس عمیق بکشید

www.takfars.ir

نفس کشیدنِ عمیق باعث می شود سیستم اعصاب غیرارادی از حالت آماده باش برای ستیز یا گریز، به حالت آرامش و ثبات برسد. سعی کنید با سه شماره هوا را وارد ریه ها کنید و با پنج شماره هوا را بیرون بدهید. در حالی که به آرامی نفس می کشید، به هیچ چیز دیگر جز تنفس فکر نکنید. اگر پرش ذهن به سمت افکار دیگر داشتید، مشکلی نیست، فقط دوباره فکر خود را معطوف به نفس کشیدن کنید.

ایجاد عادات جدید به زمان نیاز دارد. اگر از هر کدام از این ابزارها استفاده کنید، باید مدت زیادی به تمرین کردن ادامه دهید تا نتیجه بگیرید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر