بهترین شکل خوابیدن

از نظر محققان، بهترین روش خوابیدن، به پشت یا پهلوهاست و خوابیدن به پهلوی چپ یا راست نیز تفاوتی ندارد.

قرار گرفتن به پهلو از ستون فقرات و گردن حمایت می‌کند و خواب راحت‌تری را برای شما به همراه می‌آورد و همچنین از بروز آسیب در درازمدت نیز جلوگیری می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد به پهلو خوابیدن در بین افراد پرطرفدارترین شکل خوابیدن است و افرادی که این‌گونه می‌خوابند، نسبت به افرادی که در وضعیت‌های دیگر می‌خوابند، بعد از بیدار شدن کمترین شکایت را از درد گردن و شانه‌ها و بازوها دارند.

از سوی دیگر، پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که به پشت می‌خوابند بهتر است بالشتی را زیر زانوهای خود قرار داده و پاها را نیز در راستای مستقیم هم قرار دهند تا درد ستون فقرات به کمترین حد خود برسد. در این وضعیت بهتر است دست‌ها در کنار بدن قرار گیرند و نباید دست‌ها را بالای سر حلقه کرد. اما خوابیدن به پشت یک عارضه بسیار شایع دارد و افرادی که این‌گونه می‌خوابند غالبا دچار خروپف و خرناس می‌شوند و این حالت را نیز تشدید می‌کند. بنابراین محققان توصیه می‌کنند اگر از وقفه تنفسی در خواب رنج می‌برید از خوابیدن به پشت خودداری کنید.

اگر افراد به پهلو می‌خوابند بهتر است یکی از پاها را خم کرده و بالشتی بین پاها قرار دهند. این حالت، لگن را در خطی مستقیم قرار می‌دهد و از چرخش غیرطبیعی آن خودداری می‌کند.

بدترین وضعیت خوابیدن

اما محققان معمولا افراد را از خوابیدن در حالت جنینی منع می‌کنند و معتقدند ساییده شدن دو زانو به یکدیگر باعث تحریک پوست زانو می‌شود. اما در این میان، بدترین وضعیت خواب، خوابیدن به شکم است. محققان استرالیایی بر این باورند افرادی که به شکم می‌خوابند صورتشان به بالشت فشرده می‌شود و آنها برای تنفس راحت‌تر، گردن خود را در حالت کشیده قرار می‌دهند که به مرور باعث ایجاد کشیدگی استخوان‌های مهره در قسمت تحتانی جمجمه می‌شود. بسیاری از افراد بالغ خوابیدن به شکم را ترجیح می‌دهد و معتقدند وضعیت راحت‌تری برای خوابیدن دارند. این حالت از زمان کودکی نشأت می‌گیرد که مادران، نوزادان خود را برای آرام‌تر شدن به شکم می‌خواباندند و اکنون این عادت تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کرده است.


همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید