تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه غذاهایی برای کسی که آلرژی بهاری دارد مناسب است

image چه غذاهایی برای کسی که آلرژی بهاری دارد مناسب است

پرتقال

محققان آمریکایی دریافته اند روغن های ضروری موجود در برخی میوه ها مانند پرتقال، نارنگی و لیمو میتوانند به عنوان آنتی هیستامینی طبیعی عمل کنند و راه بینی را برای تنفس افراد مبتلا به آلرژی باز نگه دارند. به همین دلیل افراد مبتلا به آلرژی فصلی نباید از مصرف مرکبات در طول روز غافل شوند.

جعفری، نعناع و پونه

جعفری و نعناع کنار انواع سبزی های پرزداری مانند پونه می تواند برای طولانی مدت گرده گیاهان را در خود نگه دارد و پاک کردن یا مصرف آنها به صورت خام می تواند باعث تشدید علائم آلرژی شود.

تکفارس آی آر

کرفس

کرفس هم جزو سبزی هایی است که می تواند گرده گل ها و گیاهان را برای طولانی مدت میان شاخ و برگ های خود نگه دارد و باعث تشدید علائم آلرژی شود. افراد مبتلا به آلرژی بهاره باید در این فصل از مصرف کرفس خام یا پاک کردن آن خودداری کنند اما مصرف کرفس پخته برای آنها مشکلی ایجاد نمیکند.

قارچ و بادمجان

مصرف برخی خوراکی ها باعث افزایش ترشح هیستامین در بدن و تشدید برخی علائم آلرژی فصلی مانند آبریزش بینی و عطسه می شود. از این رو، افراد مبتلا به آلرژِی فصلی باید در فصل بهار از مصرف خوراکی هایی مانند بادمجان، قارچ، خربزه، کشمش، پنیر و محصولات حاوی سرکه خودداری کنند.

گوجه فرنگی

www.takfars.ir

ترکیبات موجود در گوجه فرنگی کنار خاصیت ماندگاری گرده گیاهان در این صیفی پرطرفدار هم می تواند احتمال تشدید علائم آلرژی در فصل بهار را افزایش دهد. از این رو، به افراد مبتلا به آلرژی فصلی توصیه می شود برای مدتی دور گوجه فرنگی را خط بکشند اما این افراد میتوانند از رب یا سس گوجه فرنگی برای طعم دادن به غذای خود کمک بگیرند.

بادام

درخت بادام سرشار از انواع ترکیبات آلرژی زاست و بادام، جزو آلرژی زاترین خوراکی ها در فصل بهار محسوب می شود. بنابراین اگر از آلرژی فصلی رنج می برید، باید دور بادام و تمام فرآورده های آن مانند شیربادام، کره بادام یا کیک و کلوچه های تهیه شده از بادام را در دوران عود آلرژی تان خط بکشید.

ماست پروبیوتیک

ماست و سایر محصولات حاوی باکتری های مفید پروبیوتیک، باعث تنظیم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن می شوند و شرایط را برای تخفیف علائم آلرژی، فراهم میکنند. بهتر است ماست پروبیوتیک را در میانه های روز یا ساعت های پایانی شب میل کنید.

سیب

سیب، حاوی ترکیبی فلاونوییدی به نام «کوئرستین» است. این ترکیب، جزو ترکیبات ضدالتهاب محسوب می شود و می تواند از تهاجم هیستامین به سلول های سیستم ایمنی پیشگیری کند. از این رو، مصرف سیب در این روزهای بهاری به تمام افراد مبتلا به آلرژی توصیه می شود.

ماهی های چرب

انواع ماهی ماهی چرب مانند قزل آلا، سالمون، کیلکا و ساردین، حاوی اسیدهای چرب امگا ۲ هستند. امگا ۳ با کاهش التهاب راه های هوایی، باعث کم شدن برخی علائم آلرژی فصلی مانند سرفه و سوزش گلو می شود. از این رو، به افراد مبتلا به آلرژی فصلی توصیه می شود حتما ماهی های چرب، روغن زیتون یا روغن کانولا را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

پیاز

تک فارس

پیاز خام حاوی مجموعه ای از بیوفلاونوییدهاست که مهم ترین آنها، «کوئرستین» نام دارد. مصرف پیاز خام همراه غذا می تواند به باز شدن راه های هوایی و تنفسی افراد مبتلا به آلرژی فصلی کمک و مانند ضدالتهاب و آنتی هیستامینی طبیعی در بدن عمل کند.

محصولات غنی شده با ویتامین D

محققان دریافته اند مصرف شیر و سایر محصولات غنی شده با ویتامین D می تواند به بهبود عملکرد ریه ها و سیستم دفاعی بدن کمک کند، از این رو، افرادی که مبتلا به آلرژی فصلی هستند و عادت به مصرف چنین محصولاتی دارند، کمتر با سرفه و خس خس سینه مواجه خواهندشد.

چای سبز

انواع چای، مخصوصا چای سبز، دارای ترکیبات آنتی هیستامین هستند و میتوانند علائم آلرژی فصلی مانند آبریزش بینی، خارش گلو و سرفه های خشک را تخفیف دهند. برای بهره بردن از خواص ضدآلرژی چای سبز، حداقل ۲ تا ۳ فنجان از آن را در طول روز بنوشید. بهتر است اولین چای را هم صبح ناشتا و قبل از بروز علائم آلرژی مصرف کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر